bollem 0 Postad 20 Juli , 2009 Hej! Nyligen köpt mig en monark 670 med b20 När jag står på tomgång så rör sig tempmätaren en bit upp När jag sedan åker iväg så sjunker tempmätaren i botten, Känt på motorn och den blir varm, vet ej hur varm dom ska bli,,, men det är inga problem att hålla handen på den. Kan det var termostaten? Är det i såfall skadligt att fortsätta att köra utan att byte termostaten. Tacksam för svar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 20 Juli , 2009 Gömde att säga att den är sjövatttenskyld. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 21 Juli , 2009 Frågan som spontant dök upp i huvudet på mig var; finns det någon termostat i över huvud taget? Gamla sjövattenkylda motorer brukar tyvärr i slutet av brukandetiden få termostaterna urtagna för att på så sätt förlänga livet på motorn en eller ett par säsonger. Det är väl ingen direkt hemlighet att det med sjövattnet kommer det in en massa skit som lägger i kylkanalen som kyler kolvens nedre dödpunkt. På tempmätaren brukar man se fenomenet genom att motortempen dramatiskt går upp vid högre belastning. Smarta båtägare tar då ur termostaten och kör glatt en eller två säsonger innan motorn rasar... Jag tror ovan är svar på dina frågor. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! I min 670 så ligger tempen oftast rätt så lågt om jag inte står stilla allt för länge med motorn igång osv, men börjar jag åka så ligger min temp alltid lite lägre än vanligt, om jag inte ligger på full gas då ökar den lite, dock håller den sig till mitten, men som sagt min sjunker gärna en liten liten bit innan mitten av mätaren medans man åker lungt. Prova med en annan termostad kanske? Eller gör som nitro sa plocka ur termostaten o låt den spola rent själv en stund och se om det blir någon skillnad, Mycket gojja brukar det bli med avlagringar o dylikt i alla kanaler, därför brukar man ju köra med vattenslang från toppen/termostathuset och försöka öppna nedre pluggen till vattenkanalen så man spolar igenom hela systemet och samtidigt kör med en liten mejsel i hålet för att hjälpa till att raka ur allt bröte innan sjösättning eller upptagning. Jag tror jag labbade lite o bytte med lite olika termostater också fick nog olika svar från dem, e dina kopparrör/kylrör kalla när du åker eller står stilla så är det ingen fara på taket, brukar vara värre om de blir varma så de knappt går att ta på. mvh M. Senast ändrad av Mauen | 21 juli 2009 | 11:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bollem 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! Tack för de snabba svaren. Motorn är helrenoverad för två år sedan med ny topp etc,,, kvitton finns. Tempmätaren går upp på grönt vid tomgång men sedan när jag kör så sjunker den ned till botten(vitt) på mätaren. Kylrören blir inte speciellt varma. Någon fara att köra vidare så här eller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 21 Juli , 2009 prova o ryck termostaten och se hur motorn beter sig, annars skulle jag inte tro att det är någon fara sålänge kylrören inte blir för varma, dock är det ju inte bra om om motorn går för kallt heller. Jag vet att jag fick byta till en annan termostat för att få bättre temp, annars är det nog ingen fara på taket. När jag kör med min b20 motor så kan jag ta på ventilkåpan utan att bränna mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 Juli , 2009 Min B20 ligger på ungefär 80 grader på tomgång. Gasar jag på lite så brukar tempen sjunka något. Avgasrör och limpa är inte varmare utan man kan hålla på dem. Senast ändrad av BMoon | 21 juli 2009 | 17:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HasseTT 0 Postad 22 Juli , 2009 Nej. Termostaten har med all säkerhet inget med detta att göra. Har själv en Monark 670 med samma problem Liksom alla andra med gamla 100-drev. Termostaten måste sitta där, den styr kylvattnet in i motorn. Utan termostat spolar man vattnet rakt ut i limpan. Kolla konstruktionen så ser man. Där skiljer sig alltså toppen mot bilens dito. Problemet ligger i stöveln som både släpper ut avgaser kylvatten SAMT tar in kylvatten. De är av dålig konstruktion från början, och med åren rostar de inuti. Det får till följd att den drar in varmt kylvatten när man backar eller står still. Ny stövel eller förslagsvis nytt separat kylvattenintag är lösningen. Senast ändrad av HasseTT | 22 juli 2009 | 22:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser