Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
hannes_i_holmen

Volvo V8 - En nöt att knäcka!

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Volvo 311B-90 (cheva 350) som strular i min Formula 233.

Jag har renoverat motorn i vinter och bytt alla lager och oljepumpen. Det sitter en ny förgasare på den och ny bränslepump. Alla bränsleslangar är ny. Ny tank är monterad och jag har ett vattenavskiljande bränslefilter. Ny impeller och termostat, alla kylslangar är bytt och drevet har fått nya bälgar (VP 290 sp)

Nu till problemet:

Till att börja med efter renovering så kördes motorn i nästan en timme på pall. Allt gick bra och den snurrade på fint. Bra oljetryck, temp och laddning fick den. Efter det så monterades den i båten och kördes en gång till i 10 minuter bara för att kontrollera växelföringen på drevet. (I en tunna med vatten) Allt funkade klockrent.

Direkt vid sjösättning innan förra helgen så startades motorn när den kom i vattnet. Startade direkt utan problem. Jag tyckte tomgången var lite väl hög i början och justerade ner den till 1000 rpm ungefär. Den gick någon minut och dog sedan av. Jag försökte starta motorn igen men det var TOTALT omöjligt. Justerade tomgång... Kollade bränslefilter... Kollade tändning... Den hade bra gnista på stiften och fick bränsletillförsel.

Dagen gick och det slutade med att jag fick be om bogsering till min båtplats i båtklubben. Funderade på om motorn blivit sur och tänkte låte den vila till dagen efter.

Dagen efter startade den inte heller. Gnuggade på startmotorn och primade den lite. Testade även med startgas. Ingen reaktion. Gnista på alla tändstift. Tyckte efter en stund att det var konstigt eftersom jag primade motorn men tändstiften var fortfarande torra. Alltså kunde den inte va sur.

Efter en massa mekande och plockande i förgasaren provade jag att hissa upp drevet. Det roliga var att motorn startade med drevet i topp och gick då litegranna. Testade ännu mer och upptäckte då att motorn gick att starta då drevet var i topp men inte nedhissat. (????)

 Hur kan detta komma sig? Någon som varit med om detta?

Jag vet att båten haft två mindre (kanske 4-cyl) motorer och drev. Man kan se på akterspegeln att två drevgenomföringar är igenplastade. Och dom sitter 15 cm högre upp än mitt nuvarande drev som är lägre monterat.

Kan det bli så att motor och drev är så lågt monterat i min båt att det blir mottryck på avgassidan så att motorn inte orkar pressa ut avgaserna som vill ut. Det är ju en sugmotor och bildas det inget sug, kanske den inte fungerar???

Då motorn har startats och jag sänker ner drevet igen så går den ojämt på tomgång och svajar på tomgången mellan 1000-1400 rpm. Lägger jag i en växel så dör motorn omedelbart.

Någon som tror på min idé eller har någon annan tanke hör gärna av er! Jag blir tokig på detta problemet! :(

post-22010-1394236026,477_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter ju som att mottrycket blir för stort för avgaserna när du sänker ned drevet och det får den att dö. Men, att den dör beror nog egentligen på att den går för magert. Du kollade ju stiften efter något startförsök de borde inte vara torra då! Istället för att använda startgas så bör du pumpa med gasreglaget så att accelerationspumpen får prima motorn. Pumpa 3-4ggr före start, när den sedan börjar svaja pumpa igen, hjälper det så får den för lite soppa, då är det bara att justera tomgångsblandningsskruvarna moturs. Kolla också att choken fungerar som den ska!

Är du säker på att den nya förgasaren är rätt bestyckad?

Tomgångsvarvtalet på varm motor bör ligga runt 750 rpm.

För att vara säker på att motorn är ok så kan det vara vettigt att göra ett kompprov, ventilspel eller något annat kan vara fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag tror att du får ett tryck på avgassidan så moton inte orkar trycka ut avgaserna så den dör istället. För när du hissar upp motorn så får den någelunda fria avgasvägar. kan de vara att drevet klämer på avgasörret eller något

Mvh Anthon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thomas: Jag primar alltid 2-3 pumpningar innan start. Vid startförsök har jag gnuggat och primat rätt så hårt ett tag och det jag tyckte va märkligt var att efter jag primat rätt hårt ett tag var ju att stiften va torra. De borde varit blöt då jag borde ha surat ner den.

Jag kör utan choke på min förgasare då jag monterat bort den. Man borde inte behöva choke eftersom man sällan kallstartar en båtmotor då den körs endast sommartid. Att prima och ligga med lite förhöjd tomgång de första minutrarna innan motorn är varm borde väl räcka?

Iofs så har jag en bilförgasare på min motor men det ska fungera ändå! En polare körde med samma holley bilförgasare på sin Sea Ray och den gick som en klocka från första dagen. Jag tycker det borde vara annat som är felet. :(

Kan limporna vara slut på??? Jag har inge vatten i varken olja eller cylindrar iaf..

Vet att svärgubben inte fick igång sin tohatsu utombordare på sin HR-roddbåt då den va för lågt monterad. När han höjde upp den startade den direkt. Alltså fick han mottryck på avgassidan, precis som jag är rädd för att jag har.

 

Kan man lösa problemet med att montera raka rör ut? Borde ju funka, men vem vill åka raka rör konstant?? Inte jag!!

Jag ska banne mig ta upp båten och kolla om den går på land igen. Eventuellt ta kompprov.

Fler förslag på åtgärder välkomnas varmt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror fortfarande att förgasaren är boven, motorn får för lite soppa! Har själv kvar choken på min motor och inbillar mig att det gör att jag snabbare kan komma iväg från bryggan. Tror du bör montera tillbaka den. Att den dör beror nog på att den får så lite bränsle att den inte orkar utföra ngt arbete alls utöver att snurra runt, minsta motstånd verkar ju göra att den lägger av. Står tändningen 8° FÖD ? Kollad med stroboskoplampa?

Du har inte kvar den gamla marinförgasaren? Om den finns montera den och se hur motorn går.

Limporna finns det knappast ngn anledning att misstänka, hade de läckt in vatten i cylindrarna så hade den inte gått runt överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ska det behövas chock mitt i sommaren. Har aldrig haft några direkta problem att starta utan chock... Grejen verkar ju vara att den dör när drevet kommer för djupt.

Du kan inte testa att starta motorn med drevet uppe och hålla för halva avgasutblåset, se om den dör allt eftersom du täpper för mer. Går ju även att testa att droppa i lite soppa eller startgas så ser du ju om det kan vara så att den får för lite soppa.

Annars får du la bygga nån liten tillfällig lösning med något rakt rör och testa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att det är kallstart om en motor bara är 10-20 grader varm. Tänk på att arbetstemperaturen är upp mot 100.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken förgasare har du?

Om det är en rochester så finns ett litet filter på ingående ledning.

Bör bytas varje år.

Tycker att det låter som du har lite kraft i motorn.

Kolla även tändningen.

Du har inte växlat någon tändkabel bara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen är ställd med stroboskoplampa ja. Kör på 16 grader nu. Det är minimum för att den ska gå.

Vad det gäller förgasaren så är den en holley 600 bilversion. Typ samma som marinförgasaren som satt där fast med mekanisk choke istället för elektrisk. Marinförgasaren har jag redan gjort mig av med. Men jag har bestyckat den nya på samma vis som den gamla var. Kanske ska prova att ställa upp blandningen på den. Var sitter skruven för det? Eller måste man byta upp en storlek i munstycke?

Det jag tycker verkar märkligt var ju att jag körde den i en timme på pall. Då gick den som en klocka!

Körde den även på land i båten, växlarna gick i och med bibehållen tomgång. Hej va de gick!

Är båten sjösjuk eller?

Skall testa lite med förgasaren och funkar det inte så får det bli till att dra upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16° är för mkt, i varje fall på tomgångsvarv. Enl min mek handbok så ska det vara 8° ! Mer kan göra att den spikar vid gaspådrag/ belastning då kan du få svåra motorskador. Den SKA gå vid 8° om den inte gör det så är det inte tändningsinställningen det är fel på utan förgasaren!

Blandningsskruvarna sitter nedtill fram på förgasaren, 2st. Skruva ut dem ett par varv till att börja med!

En elchoke är inte så dumt att ha kommer att underlätta kallstarter och som ngn sa ovan 20° är kallstart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den som den ska på land, altså att du kan varva upp motorn och alt är ok så kan det knappast vara bränsle problem, möjligtvis för mager blandning på tomgång, men varvar du upp motorn så öppnar jo förgasaren och tomgångs inställning har inget betydelse..

Är problemet för högt mottryck så måste avgasutblåset täppas till på någotvis, en V8 blåser på rett ordentligt så för att få stopp på motorn så räcker det knappast med vattnet i drevet som blockering. Möjligt att något ligger och blockar avgaserna med drevet nere.

Jag setter min peng på mindre vattenläckage, jag skulle ha kollat skicket på limpor/risers/knän.

Ofta så är limporna i bra skick, men knäna eller riserna är dårliga, det ska inte många vattendropparan till för att motorn ska dö på tomgång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn gick en hel minut med drevet nere, t.o.m med hög tomgång. Mottrycket i drevet måste väl ha funnits där från början? Enbart mottrycket som felorsak verkar därför inte tillräckligt, tycker jag.

Nånting måste nog ha hänt under den där minuten, kanske ganska långsam vatteninträngning? Att tändstiften inte är blöta och att de verkar gnistra bra samt att det inte hände direkt vid vattenbalje-körningen talar väl iofs emot detta.

Sexton grader verkar som sagt vara för mycket vid start, men du kanske mätte vid högre varvtal?

Förgasarfel motsägs ju f.ö. lite av att inte ens startgas verkar hjälpa, även om de torra stiften vid vid primning talar för...??
Som sagt, en hård nöt att knäcka!

En bra sajt om förgasare (MC visserligen) där rätt avancerad teori görs hyfsat begriplig, men den läses nog ändå helst i små doser. Kanske kan den ge nåt uppslag?

http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu dragit upp båten och testat den på land. Den går likadant som i vattnet.

Tändningen är ställd med ganska höga varvtal ja. Motorn var svår att köra på tomgångsvarv då den bara dog.

Nu borde jag kunna utesluta förträngningar i avgasutblås iaf. Kanske är det något förgasar-relaterat. Skall prova att ge den mer bränsle och eventuellt låta den gå utan bränslefilter för att se om den kan strypa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen skall vara 8 grader på tomgång sedan när du har ställt in det så gasar du upp båten i 3000varv då skall den ligga på runt 34-37 garder.

Mv Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...