Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Gäst tompa

jag köpte grisen i säcken, och fick problem på köpet

Rekommendera Poster

Gäst Lars

Det var ju jättetrevlig information! Men vad händer om en oserös person eller mäklare importerar från USA, struntar i CE märkning och säljer den vidare till någon aningslös kund? Som jag förstår det får båten inte brukas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunden får använda båten ohindrad, trots att den saknar CE-märkning. Alltså som konsument råkar du inte ut för några bekymmer, det e importören av båten som har ansvaret för båten. Ska tilläggas att vissa försäkringsbolag kan krångla om misstanke finnes att båten e importerad, men seier man inget så... OBS, båtar tillverkade effter 98 (juni?) måste vara CE-märkta i alla lägen, även importerade, då finnes det inga kryphål

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägas ska göras att myndigheterna hitils inte har satt fast någon som har importerad en båt som inte har varit CE-märkt. (Enligt sjöfartsdirektoratet) Vidare skriver sjöfartsmynd. att dom inte känner till någon som har CE-märkt (läs:klarat av) sin båt i effterhand, detta beror på att sjöfartmyndig. inte får inn någon rapport om vikka som har CE-märkt sina båtar!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bayliner

Berra: vilken myndighet kan begära in importhandlingarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Sjöfartsvärket begär numera alltid in dokumenten vid ansökan om svens HIN kod. Finnes inte dessa, får man ingen kod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mattias

Hur många båtar som importerats från 3:dje labd har fått svensk HIN-kod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den frågan ska du nog ställa till Sjöfartsvärket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mattias! Ett skrovidentifikationsnummer ges ut av behörig myndighet i det land där båten är placerad på marknaden, i Sverige är detta Sjöfartsinspektionen. Det finns alltså ingen firma som kan lämna ut en korrekt HIN-kod som är i enlighet med fritidsbåtsdirektivet. Sjöfartsinspektionen är alltså the one and only one som har tillstånd att ge ut ett lagligt skrovidentifikationsnummer i Sverige (se mitt tidigare inlägg ovan) Vore mycket intressant om du kunde kontakta dem och ställa frågan hur många begagnade båtar från 3:e land som fått en HIN-kod utfärdad av dem ... och berätta svaret här! info@sjofartsverket.se http://www.sjofartsverket.se mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Mats, du verkar brinna för denna frågan, konstigt bara att du inte tar bättre reda på fakta! HIN koden får du omgående från sjöfartmynd. Hin koden har inget med CE-märkningen att göra Sjöfarttsverket ger ut Hin koden utan några förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jakob

Hej Berra, du som har CE-märkt din båt? Hur fixade du automatisk brandsläckning i motorutrymmet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BerraS

Den behöver inte va automatisk, det räcker med halv automatisk. Trigger från förarplatsen. Ska du CE märka din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekomendera dessa för CE märkning. Kostar lite men det blir gjort på ett riktigt sätt! CEproof G:la Skolvägen 28 133 35 Saltsjöbaden Tel: 08 717 11 80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bengt

Vad säger försäkringsbolagen om efterkonstruerade CE-märkningar? Försäkrar exempelvis Atlantica sådana båtar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effterkonstruerat eller inte spelar ingen roll. E båten CE-märk med retta dokument så e den det.. Som importör jämställs man med tillverkaren av båten o CE-märkning e något som tillverkaren/importören har som ansvar. Den försäkran om överensstämelse som skrivs effter CE-märkningen inntygar och bekräftar att båten följer dom minimum krav som ställs för CE-märkningen. Att jag eller Bayliner står som ansvarig på detta dokument spelar ingen roll i den sammanhangen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Conny

Hej det är så att jag ska köpa en bayliner 1952 capri 90 med en utombordare 200hk 90 för 95 000:- i sverige av en privat person. Jag är 22år och detta är min första båt affär och min far har tyvärr inte tid att hjälpa mig. Så jag vore mkt tacksam om någon skulle kunna svara på vad HIN kod och hur får man reda på att båten är CE märkt finns det någon plåt med instämplat eller något liknade? Jag har sökt överallt efter en bayliner 1952 med utombordare dock utan resultat alla har varit med OMC inombordare. Säljaren säger att båten är fabriks byggd för utombodare det kan inte vara så att den är ombyggd på något vis? Står en båt med utombordare lägre i pris än med inombordare? Vad ska man tänka på vid båtköp, ännu en gång vore mkt tacksam för svar. Ps helgen ska göras i helgen och tyvärr är båten 35 mil ifrån mig så jag har bara en chans att titta på den och provköra. Ds

post-0-1394234307,449_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte läst alla inlägg men såg något om försäkring. Du behöver inte ha din båt CE-märkt hos http://www.svenskasjo.se/ Dom använder jag och dom var inte farligt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...