Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Gäst tompa

jag köpte grisen i säcken, och fick problem på köpet

Rekommendera Poster

Gäst tompa

Halloj! Tänkte bara berätta att jag köpte en Bayliner 2452 -93 från Unique-boats i Florida. den blev 1.5 månader försenad men jag fick den i alla fall. Jag ringde och pratade med försäljaren och han sade att båten var i bra skick och motorn hade låga timmar, som flera i forumet så litade jag på honom och köpte den utan koll. nu när jag kollar över den före sjösättning så är det 3 saker som är fel. fel propeller, motorn har gått mycket för den är sliten, sist det värsta båten är rutten i trästommen mellan golvet och skrov ca 1 meter stort område, jag har inte ringt försäljaren ännu för reglering på priset, så jag är mycket tacksam för synpunkter om hur man gör i en sådan sitts och vad kan det kosta om det går att reparera båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ingo

Svårt att få kompensation i efterhand. Det står väl i kontraktet att den är såld i befintligt skick. Är motorn sliten maskinellt dvs skramlar och så eller ser den sliten ut? Om båten gått i Florida så ser ofta grejorna sämre ut än de är. Reparera brukar alltid gå men du kommer att få demontera en hel del, såga upp golvet och byta det trä som är dåligt och sedan plasta igen det. Det klarar du själv om du är normalhändig. Jag har en fråga till dig: Hur är det med CE-märkningen. Har du fått skylt, försäkran, instruktionsbok och svenskt HIN-kod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lidde

Hej Du har bättre skydd när du handlar av en näringsidkare än när du handlar privat, men oavsett vilket så verkar båten vara i betydligt sämre skick än utlovat, och då spelar det ingen roll om säljaren skriver säljes i befintligt skick. Ta kontakt med konumentrådgivningen i din kommun så får du veta vad du har för rättigheter och skyldigheter när du köper en vara, privat eller av en handlare. Om du vill kan du läsa på internet om din rätt mm på dessa länkar: Konumentköplagen köp av näringsidkare): http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147 Köplagen (privatköp): http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1899&lngCategoryID=1165 Hoppas att du har fått lite hjälp här av mig, och att det löser sig med din båt. Lycka till. M v h // Lidde

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tompa

Tack för tipsen, motorn går kanonfint likaså drevet, jag har även pratat med försäljaren och skickat över blider på skadorna så vi får se vad som händer där. jag har inte fått något svenskt nummer eller några papper på att den är ce märkt men det skulle komma i efterhand enligt säljaren. hälsn. Tompa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst thomas

Hej ! går i liknabde tankar. Fråga. Hur fick du hem båten ? Har du något tips på en bra Fraktfirma. mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle

Unique Boats?? Din historia hørs kjent ut. Kolla websiden her och du ser vilket firma dette er,bedragare: www.unique-boat.com :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Hej KOM TILL MEJ O KÖP EN NÄSTAN NY PRINCESS 444555 FÖR TYP 3 KRONOR, BESIKTNING BEHÖVS INTE DÅ DEN E SOM NY, DEN HAR BLA BLA BLA BLA BLA BLA. Låter bekant eller hur? :lol: :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Detta gäller vid ALLA köp: Besiktiga varan nogrant,provkör alltid ordentligt, gärna 2-3 gånger, kan eller vill du inte det , anlita minstonde en neutral besiktningsmann. Betala aldrig varan innan överensakommet e i orden (utrustning som ska med, reparationer service osv). Få skrifligt på eventuella garantier/reparationer som e gjorda. Dessa små enkla tips kan rädda många från liknande händelser igjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Sjöblom

Hej! Sorry ... men din båt kommer inte gå att försäkra! Atlantica vägrar försäkra båtar utan CE märkning (endast HIN kod räcker EJ) Övriga försäkringsbolag väntas följa efter ... Citat från Atlanticas senaste nummer: För att kunna utföra en ce-märkning i efterhand måste man ha tillgång till detaljerad dokumentation av båtens konstruktion, tillverkning och funktion. Uppgifter som de amerikanska tillverkarna vanligen betraktar som affärshemligheter och därför vägrar att lämna ut. Dessutom måste man också kunna visa upp en instruktionsbok på svenska för den aktuella båten. Utan dessa underlag står man sig slätt, det enda alternativ som då finns kvar är att utföra provtagning på båten, men eftersom det innebär att man kan bli tvungen att såga provbitar ur olika delar av skrovet är det knappast värt att överväga. Den låga dollarkursen och förmånliga ränteläget gör att framför allt amerikanska båtar väller in i landet. Dessa båtar är olagliga och får inte användas förrän de ce-certifierats och fått en ce-märkning med tillhörande hin-nummer. Så vitt Sjöfartsverket känner till har ingen båt certifierats i efterhand. Däremot går det att få ut hin-numret utan koll på vederbörlig certifiering. Mindre seriösa aktörer säljer sådana nummer under förespegling att det innebär ett godkännande. Läs hela artikeln på: http://www.modernaforsakringar.se/files/nUbbWvyS.pdf Ni som går i tankar att importera bör betänka detta innan ni slår till ........ //mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tompa

Tja ! Det som jag nu får reda på var jag orolig för innan köpet av 2452, det verkar som jag har haft tur att överhuvudtaget fått en båt även om den är i lite sämre skick än förväntat. det som oroar mig nu är hur han använder mitt namn i import av andra bilar/båtar så jag kanske har både skatt/moms avgifter att vänta. det tråkiga är med ce-märkningen :( vadfan ska man göra åt det ? är det helt kört att använda båten i svenskt vatten?? personen som köpte grisen..... och får mera problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla någon, om nu Atlantica skriver så i sitt senaste nummer, så ring ett annat bolag! Atlantica har genom ord och handling tydligt visat att de helst inte vill försäkra några båtar, och absolut inte USA-båtar! Dessutom är de överlägset dyrast av alla bolag jag jämfört priser hos. Gör inte problemet större än vad det är, det finns flera bolag som är mycket mer tillmötesgående. Ring tex Alandia, trevliga och prisvärda. CE-märkning går visst att göra i efterhand, det största problemet är att inte ens Sjöfartsverket vet hur. Se bara dementin på deras tidigare pressmeddelande: http://www.sjofartsverket.se/tabla-d/htm/d10/d100/2004071000.htm Då har de ändå bara backat på det som vi som klagat kan BEVISA är felaktigt, inte den felaktiga information som baseras på att Sjöfartsverket inte VET vad som gäller. Jag bekymrar mig inte över brist av ev CE-märkning förutom vid ev. försäljning. Tog du in båten för att göra ett snabbt klipp så är det mer problem, ska du ha den kvar så skulle jag vänta och se vad som händer. Personligen så anser jag att nuvarande situation är ohållbar, så jag räknar iskallt med förbättringar inom 1-3 år. Läs gärna mina inlägg i andra trådar också. Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mats

Om nu inte reglerna ändras så lär ju fakta kvarstå att båtarna förblir olagliga i Svenska vatten. Det kommer då i sin tur innebära att båtarna inte kommer att gå att registrera när man återinför obligatorisk registrering av fritidsbåtar. Och då kan ju var och en inse vilket marknadsvärde dessa oreggade båtar får ... Så visst kan man iskallt tro på att reglerna ändras ... men riskfaktorn gör nog att man ska pruta hutlöst för att få ner båten till rätt värde ! Och att man inte kommer att få regga en olaglig båt, det är lika säkert som att man inte får regga en olaglig bil! Och att en obligatorisk registrering av snabba motorstarka båtar kommer, det kan man nog vara mer än iskallt säker på ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Nu är det faktiskt så att det går att CE-märka en båt i efterhand. Har precis beställt en Sea Ray från USA och får den märkt när den tullas in i Tyskland. Den tyska firman som sköter CE-märkningen heter Navalis och har adress www.navalisyacht.de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjipp! Ingen idé att köpa äldre Bayliners över huvud taget, klassiskt... de håller ingen bra kvalitet. Sea Ray är bättre, det är min åsikt!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst David

Måste man försäkra hos Atlantica? Finns ju faktsikt en hel del andra bolag som dessutom har betydligt bättre premier än ovan nämda sunk bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst tompa

Tjena igen! Allt är frid och fröjd med mitt båtköp, CE-märkningen är fixad via tyskland och jag har blivigt ersatt för felen på båten... det var inga problem med UNIQUE-BOATS bara man pratar med dem. Hälsningar... tompa......en numera nöjd båtköpare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas

Tja, vad heter företaget som CE-märkte din båt i Tyskland?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet !! Kul att det kan bl så bra mot alla odds på nåt sätt, kanske ska man inte måla fan på väggen allt för stor...=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Måste man försäkra hos Atlantica? Finns ju faktsikt en hel del andra bolag som dessutom har betydligt bättre premier än ovan nämda sunk bolag. Givetvis inte, det var ju bara ämnat som exempel ... inlägget handlade ju om något helt annat egentligen ... ang valet av bolag får ju var och en välja efter tycke och behov! ... CE-märkningen är fixad via tyskland ... Intressant, instämmer i Tomas fråga, vet du vad företaget heter som så enkelt kan fixa något som enligt Sjöfartsverket i princip är omöjligt i Sverige! För trots allt borde väl sjöfartsverket ha någon koll på läget ... eller !? mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är väl inte om försäkringsbolaget försäkrar en icke-CE-märkt båt, utan om de ersätter vid skada om båten inte är det. Inte kul att få tillbaka som svara 'Jaha, var den inte CE-märkt, då blir det ingen ersättning. Du vet väl att reglerna säger att bla-bla-bla...' när olyckan varit framme och man tror sig ha en försäkring. Värt att kolla upp för er som importerat själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har kollat lite på http://www.sjofartsverket.se under Fritid på sjön Mängder med info ang CE märkning! Kollade även på Navalis hemsida ... minimalt med info! Tex så framgår det INTE om firman är certifierad för att få utföra dessa inspektioner. Märkligt att man inte framhäver en sådan väsentlig uppgift. Men jag tror den viktigaste infon ändå är vem som har ansvaret för märkningen! Detta gäller enligt Sjöfartsverket: Om en säljare/båtfirma är inblandad i importen av båten och man vill att denne tar på sig ansvaret för båtens CE-märkning är det viktigt att dennes namn finns i tullhandlingarna. För den som är ansvarig har ansvaret för att man ska kunna få en Svensk skrovkod: Om en importerad båt CE-märks i efterhand i Sverige måste den båten förses med ett svenskt skrovidentifieringsnummer. Det är den som är ansvarig för CE-märkningen som ansöker om en svensk skrovkod. Den del av koden som identifierar importören tilldelas av Sjöfartsinspektionen Till stor del kanske det här är en akademisk fråga, men just ansvarsfrågan tycker jag är viktig, så att ni som tar hem båtarna ser till att importörerna står för signaturen och ansvaret, som de utlovat! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Janne

Det går visst at CE märka USA importerade båtar. Viktigt är att behålla kvitton på moms och tull för de behövs för att erhålla koden ifrån Sjöfartsverket. CE besiktingen för oss kostade ca: 17500:- Sek. Undvik Unique Boats och vill du köpa handla då direkt med National Liquidators direkt, där många av deras båtar härstammar ifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Fick lite mera intressant info från Sjöfartsverket via en mailkonversation, som kan vara värd att föra vidare till den här tråden! Man är idag inte tvingad att anlita ett anmäla organ (provningsorgan) för att CE-märka en fritidsbåt som importerats från land utanför EES-området. Den nya regeln om att man som privatimportör är tvingad att vända sig till ett anmält organ gäller från årsskiftet (2005-01-01) Jag fick även en lista på vilka firmor som i dagsläget är anmälda organ. Navalis, som omnämns ovan är INTE med på denna lista! Ang HIN-koder sägs detta: Ett skrovidentifikationsnummer ges ut av behörig myndighet i det land där båten är placerad på marknaden, i Sverige är detta Sjöfartsinspektionen. Det finns alltså ingen firma som kan lämna ut en korrekt HIN-kod som är i enlighet med fritidsbåtsdirektivet. Så man får nog instämma i Qestors kommentar att CE-märkningen kan man inte bara ta med en klackspark! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett anmält organ får inte göra några prövningar gentemot CE-direktivet, dom får bara granska vad man har kommit fram till, en ganska viktig skillnad. Alltså effter 1/1-05 får man forsätta att CE-Märka själv(dom som kan) men ditt eller det företaget som har utförd CE-märkningens resultat (läs:Technical file) skal granskas o godkännas av ett anmält organ ;-) ;-) ;-) ;-) Mitt tips skulle nog va att ta ut en HIN kod i år, senn kan man ju alltid ce-märka senare utan att ett anmält organ ska granska, kommer desutom att kosta ca 8.000:- extra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Jag tycker allt är en väldans röra! :) Vad gäller alltså om jag vill importera en 18fots båt från USA som låt oss säga kostar 100 000kr där. Vad kostar frakt ca: ? Jag betalar moms när jag tar in den va? Går den att HIN/CE-märka eller hur är det? / Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du Anders, låt andra göra skitgörat! :lol: Frakt betalas per m3, så e det en hög och/eller lång båt blir det dyrt, ca 350:-/m3. Moms 25% betalas vid/innan hämtning av båten, likaså med import avgiften ca 1,5% på hela kalaset. Ska du importera själv så måste båten CE-märkas innan den tas i bruk, går att CE-märka men det er svårt o kostar ca 25.000:- plus ombyggnad av båten. Importerar du via ombud/återförsäljare så få denna att stå som importör, då blir dom automatiskt ansvarig för CE-märkningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar du båt inom EU är det bara att köra. Finns massor. Vill man, går det bra att hämta själv (trailer etc.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars

Hur är det med CE märkning om jag köper en bån inom EES? Som jag förstått reglerna så gäller kravet på märkning endast båtar som importerats fr.o.m. 1998 till EES länderna, men hur kan jag se när den importerats? Ska jag kräva tullhandlingar vid köp? Jag har svårt att tro att alla sparat dessa uppgifter om båten funnits i landet en längre tid, speciellt som dessa regler inte fanns då. Jag är själv inne på att köpa en amerikansk båt från Tyskland, men är osäker på vilka dokument som måste finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid köp innom EES behöver inte båten va CE-märkt. Du beskriver själva problemet med CE-märkningen!!!! Det går inte o kolla när båten e importerad utan att original import dokumeneterna visas upp, o dom kanskje inte finns kvar effter kanskje 5 år o 4 olika ägare. Från i sommras begär myndigheterna inn importdokument i original för att få ut en svensk HIN kod, så det ska gå i framtiden o kolla när och av vem båten e importerad . Som kund/köpare blir du aldrig ansvarig för CE-märkningen, så att köpa en ikke CE-märkt båt innebär inga risker för dej, och e på inget sett olagligt. Mitt tips: Köp båten om den e bra o skit i tjafset om CE-märkning :lol: Måste tilläga att du kan säkert räkna med ett något lägre pris på båten, om den inte e CE-märkt, räkna med ca 10-15% lägre enn marknadsvärdet på båten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...