Supermoto 0 Postad 20 Juli , 2009 Hej Alla, Är förstagånsköpare, och har snöat in på styrpulpet. Företrädesvis Ryds 568 av någon modell. Anledningen = vattensport/Fiske. Har studerata en del motorer och finner att en 90hk vore mest lämpad. Vid begagnat köp. Vad bör man tänka på? Alla tankar och funderingar uppskattas Tack Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 20 Juli , 2009 Jag tycker att om du endå skall köpa en så satsa på en 115hk minst. jag hade en 510gti och det är samma båt fast en halmeter kortare och den betede sig bäst med lite större motor. då den hade en tendens att nosa lite för den är framtung. jag hade 90hk tvåtakt yamaha först och bytte sen till en fyrtakt 100hk som var betydligt tyngre men den gick bäst i vattnet med den tyngre. hade lätt gått att haft enu större men båten var ej godkänd för mer en 80hk. Har hört att när ryds gjorde 568an så fick man lägga evtra vikt bak bara för att den skulle bete sig som folk i sjön. ta därför den störta motorn båten är godkänd för. då får du oftast bra ekonomi i soppaförbrukningen när du marchar för då behöver inte motorn jobba så hårt. Tänk på att ryds har varierande kvalitee på sina båtar men hittar du en sjust så är det en kanonbåt går bra i sjön och är snygg samt prisvärd. Mvh/Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juli , 2009 Står en del om Ryds 568 i senaste Praktiskt båtägande. Läs det så får du väl lite att gå på i alla fall. Mercury F100 EFI eller F115 EFI 4-takt alt Mercury Optimax 115 hk är nog de motorer som passar bäst på den båten. Vid begagnatköp, tja, att den inte gått på grund nån gång inkl växelhuset ej varit i nåt hårt, och ifylld servicebok med sparade kvitton så borde det vara rätt lugna puckar. Provkör i vattnet förstås och kolla att motorn varvar i närheten av maxvarv enl handboken på fullgas (annars kan det sitta propeller med för lite el för stor stigning på). Det finns många tester på båten. I alla tester jag läst får den idel lovord och är ett tryggt köp, även för förstagångsköpare. Du skriver ej var du håller hus men beroende på var du skall använda båten så kan du behöva bottenmåla båtens botten om det inte är gjort. Finns bottenfärg för västkusten och annan mer lämpad för östkusten. Skall du använda den i sötvatten typ insjö behöver den ej vara bottenmålad. Var uppmärksam när du jämför olika Ryds 568, t ex om trailer eller båtupptagningsvagn följer med, den förra är mycket dyrare än den senare. Tillbehör till båten sjunker ganska fort i värde. Teak på durk osv kan se snyggt ut men kräver en del underhåll så jag skulle nog köpa en som ej har teak. Kapell kanske kan vara bra om det finns med med tanke på vårt lynniga väder. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 juli 2009 | 10:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjalmarepiraten 0 Postad 20 Juli , 2009 Hej! Snåla inte på hästkrafter. Det kommer du bara att ångra. Dels går båten oftast billigare med lite större motor eftersom rimlig marschfart uppnås på lägre varvtal. Dessutom är det svårt ångra sig sedan (dyrt om inte annat). Jag har aldrig hört ngn ångra att de tog för stor motor - Motsatsen är däremot inte så ovanlig. Lycka till med båtköpet. /Hjälmarepiraten Senast ändrad av hjalmarepiraten | 21 juli 2009 | 00:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Supermoto 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej och tack för svaren, Jag håller till i Malmö förresten Det kommer mest att bli fiske o vattenskidor. Hittade lite om ämnet här.. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=290956&highlight=ryds 568 gts mvh Roger Senast ändrad av Supermoto | 21 juli 2009 | 18:43 Senast ändrad av Supermoto | 21 juli 2009 | 18:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 Juli , 2009 90 och 115 Optimax är i princip samma motor å väger därmed lika. Men om plånboken tål så blir du gladare med en 115 hk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser