sirnose 0 Postad 20 Juli , 2009 Har trasig cdi på en Yamaha 60 Hitachi TIA02-17. En ny kostar 4500:- på Marinhallen. Jag har hittat en liknande som heter 8VO-85540-21 som egentligen är till en snöskoter kostar 750:- kan man använda en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 20 Juli , 2009 Det kan funka, annars tror jag att Honda CX 500 (Alla eller åtminstonne någon av CX 500 modellerna), har samma Hitachi CDI, Googla. Kan ev. var billigare som reservdel till MC. Om du vill laga den själv kan följande vara till hjälp. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=229315 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 20 Juli , 2009 http://www.drev.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sirnose 0 Postad 21 Juli , 2009 Den på drev.se heter TIA02-12 vet inte om den passar, har följt tråden och bytt tyristorer, men reglaget sitter på båten så jag kan inte provstarta. Det går kanske att tjuvkoppla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 21 Juli , 2009 En viktig förutsättning för att misstänka de tyristorer som talas om i tråden och som du tydligen bytt, är att endast en cylinder är drabbad, eller att cylindrarna i var fall beter sig olika. Tyristorerna som släpper på strömmen till tändpolarna, en per cyl, är inte direkt beroende av varandra och att båda/alla skulle gå sönder samtidigt är inte sannolikt. Är du säker på att det är CDI:n? Om en cylinder funkar OK så finns det ett enkelt sätt att kolla detta genom att skifta runt triggers och tändspolar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 21 Juli , 2009 Angående dina funderingar att använda en CDI till snöskoter. Det kan som sagt funka men det blir en chansning. Alla CDI torde i princip vara konstruerade på samma sätt. En generatorspole genererar ca 200 V som likriktas och får ladda en kondensator per cylinder. Varje kondensator är sedan via en tyristor kopplad till en tändspole. Triggspolar under svänghjulet ger signal till tyristorn att öppna och närmed tända gnistan. Har finns en del som kan bli fel. Kapacitansen kan variera mellan system liksom spänningen och den signal som kommer från triggern. Utöver den ovan beskrivna basala funktionen så innehåller CDI:n också en en spänningsbegränsning för att skydda CDI:n från överspännningar. Det finns också en krets som är avsedd att säkerställa att den nhöga spänningen i CDI:n aldrig skall kunna släppas ut på den ledning som stoppar motorn då den jordas. Den går fram till reglaget/manöverpanelen. Där vill man under inga omständigheter ha 200 V. Det är inte säkert att den alternativa CDI du hittat har denna säkerhetsfunktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sirnose 0 Postad 24 Juli , 2009 Ja, det flyttar sig om man skiftar kanal på cdi. Ska prova imorgon med bytta tyristorer, jag har bytt på 2 cdi boxar, på den andra var det lättare eftersom jag visste var de satt, behövde därför inte pilla bort allt gummi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser