Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
tottes

tänkte byta propeller

Rekommendera Poster

pga att motorn maxar 3500 varv (aq211) och 23 gps knop , motorn orkar inte mer.

väldigt svårt o styra när man backar , vill nästan bara gå rakt bakåt.

280 drev sp

vad är brukligt att göra för o komma till rätta med ovan nämnda problem. minskad stigning eller diameter?.

mvh scand 26



Senast ändrad av tottes | 20 juli 2009 | 17:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på tomgång 800-1000rpm gör båten strax över 2 knop.

tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har lossat propellern idag och det är en 16 X 17 L

någon som har något bra förslag på propeller för o få motorn att varva ut ordentligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stigningen du skall minska med 2-4 tum, beroende på vilket toppvarv du vill uppnå. Har detta alltid varit så här? Om inte måste du ta reda på orsaken först. Ej helt just motor inkl tänd- och bränslesystem, eller så enkelt som beväxning på botten, drev och propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej , någon potatisåker var det ej under eller på drevet.

och felet har varit med sen start (köpte båten i juni 09).

motorn går fint på tomgång , varvar som den ska vid gaspådrag.

men när man kör vill den inte varva mer än 3200-3500rpm max.

tittar man på pentas sida  ang AQ 211 / 290 sp 1.61:1  (jag har 280 sp men de är väl sak samma i detta fallet) så finns det:

 14 x21 och

15x17 , 15x19 , 15x21 samt

16x13 , 16x15 , 16x17.

15x17 ser enl tabellen ut som proppen jag söker.   men mitt kunnande är noll på detta omr så rätta mej gärna om jag har fel.

vilket påverkar vad mest i fråga om diameter och stigning ? finns någon generell regel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tumregeln är att minskad diameter med 1 höjer varvtalet ca 100 v/min och minskad stigning med 1 höjer varvtalet ca 200v/min. Mindre diameter ger något högre toppfart och motståndet i vattnet ökar, samtidigt tappar man dragkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...