tottes 0 Postad 20 Juli , 2009 pga att motorn maxar 3500 varv (aq211) och 23 gps knop , motorn orkar inte mer. väldigt svårt o styra när man backar , vill nästan bara gå rakt bakåt. 280 drev sp vad är brukligt att göra för o komma till rätta med ovan nämnda problem. minskad stigning eller diameter?. mvh scand 26 Senast ändrad av tottes | 20 juli 2009 | 17:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 17 September , 2009 på tomgång 800-1000rpm gör båten strax över 2 knop. tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 9 Februari , 2010 har lossat propellern idag och det är en 16 X 17 L någon som har något bra förslag på propeller för o få motorn att varva ut ordentligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Februari , 2010 Det är stigningen du skall minska med 2-4 tum, beroende på vilket toppvarv du vill uppnå. Har detta alltid varit så här? Om inte måste du ta reda på orsaken först. Ej helt just motor inkl tänd- och bränslesystem, eller så enkelt som beväxning på botten, drev och propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 9 Februari , 2010 hej , någon potatisåker var det ej under eller på drevet. och felet har varit med sen start (köpte båten i juni 09). motorn går fint på tomgång , varvar som den ska vid gaspådrag. men när man kör vill den inte varva mer än 3200-3500rpm max. tittar man på pentas sida ang AQ 211 / 290 sp 1.61:1 (jag har 280 sp men de är väl sak samma i detta fallet) så finns det: 14 x21 och 15x17 , 15x19 , 15x21 samt 16x13 , 16x15 , 16x17. 15x17 ser enl tabellen ut som proppen jag söker. men mitt kunnande är noll på detta omr så rätta mej gärna om jag har fel. vilket påverkar vad mest i fråga om diameter och stigning ? finns någon generell regel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 9 Februari , 2010 Tumregeln är att minskad diameter med 1 höjer varvtalet ca 100 v/min och minskad stigning med 1 höjer varvtalet ca 200v/min. Mindre diameter ger något högre toppfart och motståndet i vattnet ökar, samtidigt tappar man dragkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser