Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Gäst David

Vikt på 40 hk

Rekommendera Poster

Gäst David

Jag har en Mariner 40 hk-91 vad väger en sådan ungefär? Jag funderar på att byta motor nästa sommar till en ca 70-80 hk. Hur mycket väger ca en sån motor? Jag är lite fundersam om aktern håller. Båten är förstärkt i aktern med en aluminium platta för den sprack när förra ägaren la på en 70 hk tror ajg det va.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40hk väger väl sisådär 70-80kg, och 70hk en sisådär 110-120kg. Vad är det för båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du laddar hem Excelbladet som ligger under: http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning/ så finns det ett stort antal motorer listade där med vikt. Mariner -91 40hp finns inte med men det har varit i stort sett samma vikt på dom hela 90-talet. Dom fanns i två olika varianter 2 och 3 cylindrar. Passa även på att kolla fartökningen om du sätter på en 70hp :-) även om det kanske inte är att rekommendera när akterspegeln har spruckit en gång ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Jag har provat att ladda hem det där programet vid ett par tillfällen men det går inte att packa upp .zip filen. Jag har iofs bara provat med winzip 6 o 8. Någon som vet vilken packprogram som fixar att packa upp det eller kanske har lust att maila det uppackade programet. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm antar att det är annat än kg dem använder där, typ lbs. Nån som kan säga mig hur många kg 250 lbs är? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mikael

Tack så mycket. Nu funkade det o packa upp det som det borde. Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Låter inte vettigt med en sån stor differans. Frågan är mer om skrovet klarar farten. Baktung båt är inte vettigt i något fall. Att kompensera med trimplan är ingen bra lösning. Om båten är gjord för 40, kan man gå upp 10 hästar. För oftast är det ju samma vikt på 40 och 50:an. Vet inte vilken båt du har, så om du lämnar ut det kan man ju kolla. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

113.3981 Kg Jag kan lägga in den omvandlingen i den nya versionen av Prop´n Speed som jag håller på med. Kan vara bra att veta om man har vikt på båt/motor i Ibs Någon mer omvandling som behövs för att underlätta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...