Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
falkman

För hög tändvinkel? V8

Rekommendera Poster

Hej,

Har problem med misständning under accelaration. Har en OMC 5.7L V8, med mallory fördelare utan vakumklocka.

Bytte för ett tag sedan brytare på den (de gamla hade rostat sönder). Gick bra efter bytet, ställde brytaravståndet till ca 0.4mm.

Sedan efter några timmar började den misstända lite vid accelaration (typ vid 1000rpm, 1700rpm). Ställde åter igen in brytarna som ev hade dragit sig lite, dvs åkt ihop lite grann. Då gick den bra igen.. sen började misständningen igen.

Rev isär hela fördelaren och hittade ett fel. Där axeln är delad så hade ena delen av klämbrickan gått av. lagade den och satte ihop allt igen.

För att den nu ska gå hyffsat bra vid tomgång så måste jag ställa tändvinkeln på ca 25-30 grader! jag trodde den skulle vara typ 8-10grader vid tomgång. Den misständer fortfarande vid acceleration (typ 1000-1200rpm, och vid 1700-1800rpm). Inte mycket, men ett par gånger upp till 2200rpm (har inte gasat på mer).

Jag vet inte vad vinkeln stod på före felen men den går likadant nu på tomgången som förut. Har också testat mixtra med brytaravståndet med den går minst dåligt vid 0.3-0.4.

Har beställt ett ignitor pertronix brytarlöst system, men ville hursomhelt får den att gå bra med de gamla grejerna före jag byter.

Min teori:

Att vikterna/fjädrarna i fördelaren är fastrostade i utspänt läge, vilket skulle kunna förklara den väldigt höga vinkeln. Ska testa att mäta med stroboskoplampa om vinkeln ändrar sig vid gaspådrag. För det ska den väl?

Någon annan teori?.

Och en sista fråga, visst borde det funka med den gamla tändspolen med ignitor kittet?

 



Senast ändrad av falkman | 20 juli 2009 | 12:18

post-12242-1394236025,9742_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt som man tror.

För det första, att ställa in brytaravstånd med bladmått är en grundinställning, den korrekta inställningen gör man med en kamvinkelmätare / slutningsvinkelmätare. Har du ingen sådan mätare så kan du hålla på att mecka tills det är dags för konservering. Är slutningsvinkeln (brytaravståndet) fel så går det visset. Byt även kondensatorn och kontrollera att kondensatorn och brytarplattan har riktigt bra kontakt med minus.

Är det tändningen det är fel på?

Sedan hade jag kopplat ur växlingsbrytarna under felsökningen, det kan ju vara så att dessa bryter tändningen och skapar misständningara du har problem med.

Jag tror nog att du kan få bekymmer med den elektroniska tändningen.... När växlingsbrytarna går till så kortsluts tändningen och din elektroniska tändning brinner upp?? Jag vet inte vad du köpt för tändning, men den kommer säkert från bilbranchen utan kortslutningsväxling. Hur ska du lösa det?

Jag hade en eftermonterad elektronisk tändning på min OMC och där var det kopplat extra resistorer och grejor till växlingen just för att den hade elektronisk tändning. Jag plockade bort detta och monterade dit en normal brytarplatta i stället och sedan körde jag på det, och det fungerade alldeles ypperligt.

Jag vet inte varför du ska montera elektronisk tändning, men jag personligen hade hellre lagt pengarna på ett bra motorinstrument, och en haynesmanual och letat upp felet och fixa detta i stället för att lägga pengar på brytarlös tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektronisk tändning är redan beställd från USA. Pertronix Ignitor II.

 

Anledning är enklare starter, slippa ställa in brytare och vara säker på att allt är rätt inställt. Och det verkar som att väldigt många upplevt just detta. Säkert också många som har haft problem med .. men men..

Den verkar ha over current protection shuts down the system, preventing component damage. Vet inte om der är det du menar.

kopplade du bort ditt kit, för att det gick dåligt eller för att du hellre kör på gamla grejer?

Finns ju fördelar med båda.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och föresten vad är växlingsbrytare, och hur kopplar jag ur de?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade lite problem med att min motor tjuvstannade ibland men sedan plötsligt gick igång igen efter ett tag. Sedan stannade motorn jämt när jag skulle lägga till och bromsa upp med backen så jag brakade in i bryggor både på hemmaplan och i gästhamn, så man skämdes ju lite.

Jag köpte en brytarplatta mest för att felsöka, sedan funkade det bra, så jag lät den sitta enligt kännedom om olika filosofier, if it aint broken don´ t try to fix it , never touch a running system. Sedan kan man ju också tycka att man gärna kör beprövat och meckbart till sjös där man är ganska utsatt annars.

Om du har OMC Cobra som jag hade så satt det om jag minns rätt en växlingskuliss vid styrbords avgaslimpa dit växelvirearna går. Där sitter två brytare, en till växel fram och en till växel back. Följ kablarna och koppla ur dem, tänk bara på att du sedan får svårt att stanna, lägga i växel går men för att lägga ur växel får man slå från och till tändningen, eller gasa till hastigt och släppa gasen (gör gärna denna tur när ingen ser på), och akta alla andra båtar.

För att fixa din tändning.

Starta med en grundinställning.

Stäng av tändningen.

Ta ut ettans stift.

Ta ett rent grillspett eller träpinne och känn i hålet medan du vrider motorn, när kolven är i övre dödläge så kollar du att tändinställningskalan på vevaxeln står rätt. Någon kan ju ha haft av remskivan och strulat till det.

Ta av ventilkåpan och kolla att motorn är i dödläge mellan kompressionstakten-förbränningstakten, så att den inte är mellan avgas och insugstakt.

Vrid fördelaren så att rotorn pekar ungefär mot ettans tändkabelanslutning i fördelarlocket, brukar finnas ett hack i fördelarhuset.

Koppla en ohmmätare över brytaren och vrid fördelaren mot rotorns rotationsriktning, när brytaren öppnar har du tändningspunkten (ca noll grader om ettans kolv står kvar i övre dödläge). Kolla att rotorn verkligen pekar mot ettan nu. Spänn fördelaren och sätt tillbaks grejerna

Prova att starta.

Motorn startar förmodligen, nu mäter du kamvinkeln med ditt nya instrument, och justerar in den tills den är korrekt.

Därefter ställer du in tändpunkten.

Funkar det nu så är ju det rätt. Då kan det ju vara något annat som spökar. Får du mycket insugsknallar så tyder detta sällan på tändning utan pekar mer åt mager blandning / skit i förgasaren.  Har du kollat bränslefilter och bränsleledningar?. Vatten i soppan? Kör en tur med en dunk i stället för bränsletank. På förgasaren sitter det väl en sil, där bränsleröret går in sitter det en stor mässingsmutter, ta av denna och kolla silen.

Lycka till!.

Lars

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...