syntax81 0 Postad 20 Juli , 2009 Hej. Jag har en Chrysler (42hb) (1976) 2takt 4hk som inte vill starta. Tändstiftet är bytt. Tändstiftet ger ingen gnista, varken det gammla eller nya. Hade isär tändkabeln i den änden som tändsiftet sitter i för det kändes som det va glapp där och det stämmde. Men den startar inte efter det ingreppet heller. HÅller man i kopplingen som glappade och i chassit och snurrar på svänghjulet så känner man att det kommer en viss ström. Funderade på att byta tändkabeln men den sitter fast gjuten i vad jag tror är tändspolen. Hur mycket ström vill tändstiftet ha? Nån som har någon ide på vad felet kan vara? /mvh Viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 20 Juli , 2009 Kolla först att spetsarna sluter och ger god kontakt mellan kontaktytorna. Ställ in avstånden på dom, det skall vara 020 tum dvs 0,508 mm. Sedan kan du mäta sekundär lindningen på tändspolarna om du har ett mätinstrument som mäter ohm. Mät mellan tändkabeln till motorns gods. Spolarna skall ha ett värde på ca 7-8 kohm. Mät också mellan tändkabeln och motorns gods där skall du ha 0,2-0,3 ohm dvs kortslutnjng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 21 Juli , 2009 Ber om ursäkt. Blev lite fel i sista meningen. det skall vara 0,2-0,3 ohm mellan primärlindningen och motorns gods (en liten grann kabel oftast röd som siter monterad mot brytarspetsen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
syntax81 0 Postad 22 Juli , 2009 Tja. Det va avståndet mellan spetsarna som inte stämmde. Så nu startar den, men den går extremt orent ojämt. Choken måste va öppen för att den ens ska gå. Tändstiftet sotar. Ge mig gärna tips på vad jag ska köra för att få motorn att gå bra. /Mvh Viktor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordin 0 Postad 22 Juli , 2009 Börja med att göra ren förgasaren sedan ställ in blandningsskruven på förgasaren. Den skall stå 1-1,5 varv ut från botten. Prova detta först sedan kan det vara så att kondensatorerna är dåliga men börja med förgasarrengöring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 22 Juli , 2009 Om stiftet sotar så förbränner den inte bränslet,kan bero på två saker 1:gnistan är inte stark nog kan bero på brytarna eller spolen 2:förgasaren flödar över troligtvis flotören som inte stänger riktigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser