Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
riejupower

Chrysler 20hk

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Chrysler 20hk men den kronglar lite tyvär:( när jag drar i start snöret vill inte dragstarten åka tillbaka. Jagh har tatt isär men kan inte hitta felet. Såjag undrar om någon vet nått eller har en sprängskiss till denna motorn:) Jag har också en till liten fundering å den är om det måste sitta ett luftfilter på den. Tacksam för svar:)

mvh/ niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Menar du att startsnöret inte åker tillbaka? Det har jag råkat ut för någon gång och då har det varit bandfjädern som brustit (det var förvisso på en Evinrude). Den ligger lindad i en kopp och det kan vara knepigt att se att det är brott på den med mindre att man får demontera hela startpaketet. Om fjädern brustit nära ändan kan det funka att bocka till en ny ände som passar i spåret fjädern sitter fäst i. Det kan vara hårt material i fjädern och den kan brista på nytt när man bockar men om man värmer försiktigt till den blir småröd över tex. en gasollåga och sedan låter den svalna långsamt så håller den ett tag till. Det kan vara lite pilljobb att rulla in fjädern på på plats igen men med lite svordomar och kanske en hjälpande hand så brukar det gå till sist.



Senast ändrad av Skrot-Nisse | 19 juli 2009 | 23:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för modellnummer på motorn? Har du startapparat med ett litet drev som skall åka upp mot svänghjulet när du drar i startrsnöret eller har du modellen med startapparaten monterad ovanpå svänghjulet? Om du har modellen med det lilla drevet så sitter det en spiralfjäder monterad i centrumaxeln som drevet sitter på den kan ha gått av eller så måste den förspännas. Beträffande luftfilter så sitter det inga luftfilter på båtmotorer däremot så kan det sitta insugsdämpare men på din 20Hp Chrysler sitter det ingen sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...