Brantingson 0 Postad 26 Juli , 2004 Äger i dag ingen båt men är väldigt sugen . Dock vet jag inte vad som lämpar sig bäst, motorbåt eller segelbåt... Har fru och småbarn. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter från att ha motorbåt/segelbåt med småbarn. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 26 Juli , 2004 Hej Hur erfaren är du utav segling kontra motorbåt? MVH Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Juli , 2004 Ja som sagt...kan du segla? Bor du på ett ställe där segling är lämpligt etc.? Segla är billigare, men sen beror det på intresse också. Jag gillar att åka fort och det får jag betala för :-( Kanske dock inte är så lämpligt att susa fram i 40 knop med småbarn i. Jag skulle nog satsa på en lagom HT-båt som går stabilt i vattnet. Vad lagom är för dig/er vet jag dock inte... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 27 Juli , 2004 Försök få följa med på både en segelbåt och en motorbåt åtminstone under en dag och känn efter vad som känns bäst. Det är helt beroende på personligt tyckande. Det går inte att säga vad som passar bäst för familj med småbarn. Både segelbåt och motorbåt fungerar bra. Hur bekvämt det är är mest en fråga om båtens storlek och utrustning och inte typ. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iBoat 0 Postad 27 Juli , 2004 Jag inbillar mig att det blir fler spontana båtturer med en motorbåt, det är bara att starta och köra liksom. Sedan krävs det lite mer av de som följer med i en segelbåt. Ofta är det lite mer plats i sittbrunnen i motorbåtarna också. Det var mina skäl när jag valde motorbåt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst George Postad 28 Juli , 2004 Vilken båt ni skall välja är en smak sak, ni skall välja llåter ni någon annan välja så blir du till sist inte nöjd. Hur är det vill frun vara med eller är hon som min som blir sjösjuk bara jag nickar med huvudet. Barnen är inga större problem med om dom blir delaktiga. Mina brukar ha en förkärlek av att släpa saker efter så leksaker som stuttsar och hoppar är upskattade, en öde ö om så bara för en kvällsgrillning 150 m från hemma hamnen är ibland mer lyckad en långa etapper. En liten ruff att krypa in i är bra att ha. För egen del så är det segling som gäller och vilken lycka jag kände när min 10 åriga som låg på rufftaket och titta ner på mig, vi hadde legat och drivit i 4-5 timmar på ett alldeles spegelblankt hav i väntan på kvällsbrisen, då han säger Pappa detta är livet. Det är ett tillfälle värt att minnas. Tänk på säkerheten i ditt båtval själlv har jag inte något mantåg (staket efter sidorna) för jag anser att det ger en falsk känsla av trygghet men nu är min minste 12 år och har lärt sig hålla fast och använder livsele vid arbete på fördäck. Det är alltid en massa val och vad som passat mig och min familj passar inte alltid andra men härligt är det att segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 28 Juli , 2004 Vill du snabbt komma ut till en ö för att bada, grilla, sola mm är motorbåt att föredra, tycker du att resan är den största behållningen skulle jg satsa på en segelbåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vidi 0 Postad 2 Augusti , 2004 Hej har läst och håller med alla tidigare inlägg. Är själv sjöscout från början och skulle nog aldrig vilja ha kajkat runt alla ungdomsåren med bara mina föräldrar. Sen har jag sett att alla mina gamla seglarkompisar har skaffat motorbåt. Själv köpte jag en liten segeljolle som passar här i Kalmars grunda skärgård. Min egen strategi blir - att lära barnen segla i jollen - hyra segelbåt på fina ställen - komplettera med en liten öppen motorbåt för att komma ut snabbt kvällar och andra kortare tillfällen. Att äga en segelbåt och vara den enda intresserade i familjen är för mycket jobb (iaf om du inte bor på ett himla fint ställe för segling) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredrik_w 0 Postad 27 Maj , 2010 Jag säger absolut segelbåt. Men jag kan ju ha fel :-) I en segelbåt blir det mer tid (och bättre ljudnivå) för att umgås under själva transporten. Med motorbåten tenderar det mer att handla om just transport. Ett superbra tips att börja är att hyra en båt en vecka och testa vad familjen tycker om det. Tänk bara på att inte ha för höga ambitioner när det gäller att planera rutten. Tag hellre dagen som den kommer och segla ditt det blåser! Min erfarenhet säger också ju mindre barn du har, ju kortare pass bör du segla varje dag. Sikta på öar där det finns sandstrand och glasskiosk! För att hitta en hyrbåt kan jag tipsa om http://www.hyra-segelbat.se/ där flera båtuthyrningssajter i Sverige finns listade. Ha en fin sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Maj , 2010 Jag hoppas inte det har tagit sex år för honom att fundera Senast ändrad av Sardaukar | 27 maj 2010 | 14:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser