Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
xyz123

Limma i likrännan ? - Montera VHF-kabel.

Rekommendera Poster

Jag råkar ha en Seldenmast. Den liknar mest profil P i deras manual 595-557-S.pdf. Enligt instruktionen i manualen så skall en kabel limmas i likrännan. Finns det någon som har provat och kan berätta hur svårt - lätt det var? Fungerar det i det långa loppet? (Jag har vid ett tillfälle, på en mässa, försökt diskutera monteringa av kabel i masten. Men jag blev bara avfärdad som en alltför obetydlig kund.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limma i likrännan låter inte bra. Skulle nog inte vilja ha en vhf kabel i vägen för seglet. Varför drar du inte kabeln inne i masten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.... lim funkar bara i teorin enligt min uppfattning. Har liknande mastprofil med en rejäl VHF-kabel (typ 9mm i diameter). Efter att ha lyssnat till dess irriterande klapprande i åratal fick jag i våras tipset här på forumet att dra kabeln med buntband inne i maströret.
Satte tre buntband åt olika håll med bara ca 0,8 m mellanrum, vilket kanske är överdrivet tätt. Mätte först med kabeln längs utsidan så att inga buntband riskerar att trassla ihop med t.ex. blockhjulen. Har inte märkt av nåt oljud, vid något tillfälle har jag svagt kunnat ana ljudet från buntbandens knuffifrån-arbete.

Kanonbra och helt problemfritt, i alla fall hittills kanske är säkrast att tillägga!!

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=110823

...och tack igen Robowich för tipset 17/3 kl 21:46!!...

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=275442

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

på en båt jag hade tidigare vilken hade Selden mast limmade jag VHF kabeln i likrännan. Det fungerade utmärkt. Viktigt är att prova med travare/segel li så att tillräckligt med plats finnes.

Masten låg vinklad på bockar så att limmet skulle stanna på avsedd plats (inne i den avrundade vinkeln). Jag droppde in lim ca 50 cm längd och tryckte därefter kabeln på plats med en avsågad trälist osv. När kabeln var på plats drog jag med trälisten på kabeln från masttopp till mast fot för att säkerställa att kabeln trycktes in och fast i vinkeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...