Flaklypa 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej. Jag är helt ny här på forumet och nygammal sjöbuse kan man väl säga. Jag har köpt en Ryds 550 GT med en Johnson 90 hk, allt från -94. Jag känner att båten passar mina behov perfekt men motorn känns gammal. Den fungerar bra men har de klassiska problemen som äldre 2-taktare har. Nu funderar jag på en nyare motor och jag har i princip bestämt mig för en Optimax runt 02-03. Vill kunna marscha 30 knop utan problem, idag maxar den 32 knop. Det finns två basmodeller som är intressanta. Dels de mellan 75-115 hk, 3 cyl. Dessa väger 170 kg. Sen finns V6an från 135-175 hk som väger 200kg. V6an känns mest lockande. Den jag har idag väger 140 kg. Är det lång rigg som gäller på dessa båtar? Hur känslig är 550in för motorvikt? Jag upplever inte alls att den är baktung idag utan kör oftast med lite tilt på motorn. Vad är båten specad till för rekommenderad effekt? Det är dåligt utbud på beggade motorer, vad tycker ni man bör betala för en 135hk Optimax -02-03 som är i normalskick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dkv16 0 Postad 22 September , 2009 Hej. Letar själv efter en liknande båt. Får man fråga vad du betalade för ekipaget? Jag tycker en del begär hutlöst för 10-15 år gamla båtar med lika gamla motorer...... Jag har hört att optimax 75,90,115 är samma motor med olika programering. Ska finnas en firma som uppgraderar en 75 till 115 för ett antal 1000 lappar. Isåfall tror jag en 75 hp med uppgradering till 115 skulle sitta fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiRS6 0 Postad 27 September , 2009 Tjena! Känns som att du har fått lite dålig respons men även jag är intresserad av svaret på frågan... Har själv en Ryds 550 GT från 1993 med en samtida Evinrude 115hk... Båten är klockren, tycker dock att den börjar gräva sig lite i sjön med nosen då 30knop passeras, så alltför stor motor är nog inte önskvärt om ovannämnda egenskap kvarstår. Samtidigt kanske man kan få bättre viktfördelning med en tyngre motor, alltså mer vikt där bak med effekten att skrovet lyfts bättre ur vattnet vid högre hastighet? Det som känns lite underligt i sammanhanget är att (iaf vad jag förstått) Ryds 568 som är försett med samma skrov (Nästan) inte har samma tendens. Har för mig att Pelleparryds har kört med 175hk på en 568 och vet att han körde 55 knop... Borde ju inte vara omöjligt, med dessa fakta, att iaf prestera 45knop med en 550 GT eller tänker jag fel? Diskussion välkommnas! MVH Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 1 Oktober , 2009 Hej! Har haft en likadan båt fast med en Evinrude 115. Gick kanske någon knop snabbare än din. Båten har helt klart en tendens att gå på näsan, som många Ryds. Går säkrare i sjön på det sättet, men toppfarten blir lidande. Jag tror att du kommer att bli besviken på toppfarten om du skruvar på en större motor. Skillnad i vikt tror jag inte påverkar så mycket. Ja, det är lång rigg till denna båt. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
millenium 0 Postad 15 Oktober , 2009 Tja Jag hade för några år sedan en ryds 550gts med en monterad honda 90hk den toppade 42 gps knop, detta ekipage tyckte jag gick mkt bra i sjön. En tanke med optimaxen är att förlorar man inte lite vrid då den endast är 3cyl? Borde va bättre vrid i en 4a och det är ju endå snabb planing man vill ha på en sån här båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wellpapp 0 Postad 16 Oktober , 2009 Hej! Har inga egna erfarenheter av Ryds 550. Däremot av den större 600 i samma serie. Skulle definitivt ha satsat på en motor i storleksklassen 150-175 hk på en 550. Bör inte vara några problem för båten att klara denna motorstyrka när det gäller vare sig effekt eller tyngd. Med rätt injusterad motor och passande propeller lär det dessutom bli en trevlig fart- och åkupplevelse. Tycker att denna film fjag hittade på YouTube styrker detta: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser