Reyier 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej Har suttit länge och undrat om man kan få fram lite motorinfo i ngt slags dataprogram? Jag menar om man kan se Varvräknare, bensinförbrukning mm ? Vet att i vissa traktorer kan man få fram sådan info till instrument panelen och vill nu veta om man kan det till båtmotorer men till en dator? Finns det ngt program man kan få fram detta med? och isåfall vad behövs emellan dator och motor? Senast ändrad av Reyier | 19 juli 2009 | 19:44 Senast ändrad av Reyier | 19 juli 2009 | 19:44 Senast ändrad av Reyier | 19 juli 2009 | 19:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 Juli , 2009 Vad är det för motor vi talar om? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reyier 0 Postad 19 Juli , 2009 Just nu handlar det om en suzuki 30hk -90 men skulle ju bli jäkligt förvånad om det fanns till den. tanken var att jag skulle kolla upp till vilka det finns så kan man ha det till framtida beräkningar. Har tänkt att ha en dator i båten iallafall för gps, Och då hade det vart kul med lite mer än bara gps Inom några år har jag tänkt mig en 4-taktare runt 30-50hk så finns det till någon sådan så blir den lite mer intressant Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 20 Juli , 2009 Motorn måste ha åtminstonne en styrdator, vilket oftast är att förknippa med EFI-modeller. En Suzuki 30 från -90 har säkert förgasare, knappast ha någon kontrolldator och därmed inga data som kan extraheras till PC. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 20 Juli , 2009 Jo sånt finns, men tror inte att kostanaden är försvarbart på en liten utombordare. det du asså behöver är en modut som man kopplar in analoga signaker i från tex tändspole, oljetempgivare , vattengivare, osv. inget konstigt i sig, oavsätt om det är 2 eller 4 takt. det jag har kollat en hel del på är en lösning till plotter och som stödjer NMEA2000 gränsnitt. kolla http://www.albatrosscontrol.com/en/ kanske lite överkurs på en liten skuta. men möjligheterna är enorma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reyier 0 Postad 20 Juli , 2009 Tack för svaren. Hade inte tänkt använda det till min suzuki nu men tänkte mest till framtiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 20 Juli , 2009 Hej Jag har köpt en VW marindiesel, denna har en display, inbyggd färddator där man själva konfigurerar vilka data man vill få ut, sammankopplas med GPS, NMEA gränssnitt. Jag plockar ut. Motorgångtimmar totalt, motorgångt sedan nollning, aktuell bränsleförbrukning/tim, brförb/timme i snitt, brförbr/nm, brförbr/nm i snitt, varvtal i sifferform (exakt på 10 varv/min). Totalt finns ett 20-tal data som man kan välja att visa i displayen. Sedan har VW marin dessutom ODB uttag som är standard i bilindustrin, med detta gränssnitt kan man plocka ut en massa data, samt släcka felkoder. Instrument finns att köpa på biltema, kjell o co mfl. Där finns även adaptrar för sammankoppling av obd till dator. På VW´ s sida kan man dessutom ladda hem en liste på alla felkoder, så får man någon gång problem så köper man ett instrument för 600kr och läser ut, eller så ber man sin närmsta bilverkstad läsa ut felkoderna, och återställa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 20 Juli , 2009 Iaf Evinrude E-TEC har möjlighet till detta.. Och när den servas så kopplas den till len laptop och ut får man info om allt från gångtid till temperaturer, varvtal mm mm Krävs dock ett eget progam till datorn för detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser