Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Grouse

Nordic Oceancraft

Rekommendera Poster

Nån som kan säga nåt om kvalitén på Nordic Oceancraft-båtar av 2006 års modell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag va ute o provåkte deras 38:a i höstas här i gbg.... och hade bara positivt o säga om oceancraften....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 33:a 2007:a med Mecruiser cummins 4,2 ES

Har köpt den ny från fabrik och kört en hel del. Hela båtens planering vad gäller skrov, placering av pumpar, tankar elektronik och vice versa är genomtänkt. Ett par småsaker som är uppdaterad från 06:an mot 07:an och säkert en del saker ändrat till 08:an (men de känner jag inte till).

Skrovet är stenhårt och jag klarade (öppet hav) oxelösund förra året i över 22 sekund. Båten klarar innomskärsmarch upp till 16 sekund 23kn på ostsidan, säkert lite mindre på västsidan där det är högre sjö.

Båten förbrukar ca: 48 L/t vid 23kn med halv tank och två personer uppfält kapell. Det motsvarar 1,8 l/t vid march och 2L/dist i snitt.

Kolla att dräneringsbeslagen vid targabågen inte börjat rosta, samma med dem som sitter på luftintagen, de fick fel på några av 07:ans leveranser, vet inte hur det var 06.

Båten går tyst igenom vågorna och inga grejer sitter löst eller skallrar som jag var rädd för när jag köpte. Båten känns robust och välbyggd.

Min förarstol är skön att sitta i men ringen som man låser den med är en platskonstruktion och den kan glida ner efter ett tag i hög sjö. enda sättet att lösa det är att borra rakt igenom stolspelaren och skruva den fast, jag har inte gjort det men har tröttnat på att skruva om den efter några timmar i hög sjö. Åtgärdar i vinter.

Placeringen av fotogendunken sitter skit illa på min kärra, man får vika sig dubbel för att byta, jag väger 95 kg och är 171cm lång, det går men det är precis. Den rymmer typ 10L och räcker i typ tre år när den väl är påfylld.

Bara att fråga om du klurar på något, välkommen i klubben :-) Ostsidan eller Västsidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den detaljerade informationen. Jag håller till på Ostkusten. Jag funderar på att köpa en begagnad 28 ft. Jag ska speciellt titta på de punkter du nämnt.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att dom är sååååååååååååååå smala bara. Annars hade ja nog kunnat tänka mig en sådan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...