Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
TheDuke

Snabbast powerboat under 500,000 kr?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag ska köpa båt, en så kallad powerboat, och har varit i kontakt med åtskilliga båtförsäljare och alla säger olika, båt x är den snabbaste säger den ena medan den andra säger att båt y är den snabbaste. Eftersom inte en enda återförsäljare har nämnt samma båt som en annan så vänder jag mig hit i hopp om att få svar från oberoende och förhoppningsvis kunnigt folk.

Vilken Powerboat för 500,000 kr går snabbast? Vill inte köpa begagnad utan endast ny från svensk återförsäljare.

Mvh
Max (TheDuke)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två svenska forum för denna typen av båtar. Vet dock inte hur det ligger till med att länka till dem härifrån... Men sök på div. söksidor typ google så ska du nog hitta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste vara usel på att söka för jag hittar inget. Varför inte bara lägga upp länkarna? Har aldrig varit med om ett forum där man inte får länka...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för länken. Finns det ingen på detta forumet som har kunskapen jag eftersöker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att det verkar svårt att få tag i någon ny riktig powerboat för de pengarna däremot tror jag att du kan hitta fina begagnade båtar i den prisklassen.

http://www.blocket.se/gavleborg/Baja_Boss_302_2000_22421295.htm?ca=21&w=3

Ett alternativ kan kanske vara att köpa lite billigare beggat och ha en pengabuffert om något skulle gå sönder. ex: http://www.blocket.se/stockholm/Wellcraft_26_Scarab_22214095.htm?ca=21&w=3

Hur stort och hur många motorer?

Senast ändrad av All_to_slow | 19 juli 2009 | 21:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.boatlife.se har ju nämts dock så måste du regga dig där, är gratis, finns en enorm kunskap av Påwerbåtar där inne.

Sedan har du www.boatsite.se. där finns också en hel del kunskap

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om uppgifternas jag har är korrekta så är en Stingray 230SX med stora motorn snabbare än dessa du listar. Med 5 personer gör den enligt uppladdaren av videon 75 mph (65 knop):

En Stingray 230SX med stora motorn får jag för mina pengar med full garanti, något som begagnade båtar saknar. Självklart har jag pengar undanlagda som endast är till för båten om något skulle hända men i början har man ju garantin att falla tillbaka på.

Frågan är om Stingray 230SX är snabbast?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får en Stingray 230 SX med stora motorn på 270 hk för 469.000. Dock får du inte upp denna i de hastigheter som din länk visar på, då denna Stingray har en 496HO på 425 hk och då ligger du långt långt över 500.000 i pris. Har du ens läst på på Stingrays egen sida angående denna båt??? Med din stora motor, lär du göra 45 knop ungefär med 230SX.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått et pris från en handlare på ett visningsexemplar från 2008 med 425 hk och full garanti för 505,000 kr så visst kan jag köpa den. Varför så anal? Avundsjuk eller är du bara en sådan person av naturen? Ska du svara så kan du byta attityd innan, tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men då ska du slå till. Får du den för det priset, behöver du ju inte leta efter något annat, iom att du inte kommer värre och snabbare för mindre.

Avis? Japp. Jag har inte råd att köpa en större och snabbare båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min värld så är en Stingray 230 ingen Powerboat utan en snabb DC . Den är helt enkelt för kort och går för dåligt i vattnet. Vad är det för vits att vara snabbast om du ändå måste slå av så fort du möter 30 fots motorbåt

Vill du åka singelmontage så bör båten vara mellan 27-29 fot vilket är kortaste laget men funkar. Sen är det dubbla maskiner som gäller och optimal längd är ca 32-35fot.

Vill man färdas fort i skärgården så skulle jag nog titta närmare på en beggad  Formula,Scarab,Donzi eller liknade.

Och som någon sa tidigare så är nog Boatlife.se ett bättre forum att leta Powerboat info på.

Lycka till med ev båtköp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...