Freerole 0 Postad 19 Juli , 2009 Har läst diverse trådar om arbetstemp på motorn men blir inte riktigt klok på vad som gäller. Hittar inget i instuktionsboken eller på nätet om rekomenderad arbetstemp. Jag har en Mercruiser 4,3L V6 med Alpha one som är sjövattenskyld. Den går aldrig upp i temp, tempmätaren har aldrig rört sig ur fläcken och ligger konstant på 50 grade C. Skall det vara så? Har förstått att sjövattenkylda motorer går kallare men 50 grader verkar lite väl tycker jag. Är allt ok eller skall jag se över termostat mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 19 Juli , 2009 Jag har en sjövattenkyld Merc 5,0 Efi. Den går upp till 80° och lite till ibland, typ 83-84° om man uppskattar på instrumentet. Det är nog en ganska ungefärlig visning, men du får en hint i alla fall. Du kanske har en termostat som har börjat kärva, om du iakttar instrumentet när du varmkör. Så skall du kunna se att tempmätaren går uppåt, för att efter en stund falla ner en bit igen. Det sker när termostaten öppnar. Ser man inget sådant eller att det sker vid fel temp, så är det ett tecken på att termostaten är felaktig. Om mätaren aldrig någonsin rör på sig, ens när du slår av tändningen. Så har du definitivt fel på instrumentet, eller att du måste se över anslutningarna till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 19 Juli , 2009 Hur kan jag kolla om mätaren funkar? Kan jag koppla på ett 9V batteri och se om mätaren rör sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 20 Juli , 2009 En annan fråga. Kan jag ta ur termostaten fast båten ligger i vattnet eller kommer det forsa in vatten då? Är tacksam för hjälp! Senast ändrad av Freerole | 20 juli 2009 | 18:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 20 Juli , 2009 Näe du kan inte koppla spänning över givaringången på instrumentet, är det inte trasigt så lär det bli det efter den operationen. Kortslut givaringången mot jord då ska instrumentat gå fullt utslag mot högtemp. För att testa så ta bort kabeln på givaren och tryck den på sidan av givaren då får du med kabeln i testen också, händer det inget så jorda vid instr. Naturligtvis måste det vara spänning till instrumenten för att detta ska funka. Sedan 80° på en sjövattenkyld maskin verkar vara i högsta laget, tempen bör ligga runt 62-68° över dom temperaturerna börjar det fällas ut mineraler i motorns kylkanaler. Termostaten gåt att ta bort när båten ligger i sjön om termostathuset ligger över vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 22 Juli , 2009 Ok, jag har kollat att mätaren rör på sig och det gör den. Vippar till när man vrider på nykeln samt att den stiger från igen skala upp till typ 50 grader C efter lite varmkörning. Har mätt water temperature sender och den ger mellan 325-426 ohm beroende på om motorn är kall eller inte. Det sitter en givare till på termostathuset som heter Engine coolant temperature (ECT) sensor som jag inte får något ohm-värde på allas. Kan den vara trasig eller är det termostaten som är paj? Vad är nästa steg i felsökningen? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Killroy 0 Postad 22 Juli , 2009 byte av termostat e aldrig fel! byt bägge! glöm inte packningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 23 Juli , 2009 Är det insprutning på motorn? Du skriver att det finns 2 tempgivare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 23 Juli , 2009 Nej det är förgasare. En givare till tempmätaren och en givare till något annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minuten 9 Postad 23 Juli , 2009 En annan fråga. Kan jag ta ur termostaten fast båten ligger i vattnet eller kommer det forsa in vatten då? Om du har ett vattenintag i botten på båten så stäng kranen på detta så är det inga problem med termostatbytet. Tar motorn in vattnet via drevet så borde det finnas någon typ av avstägning här med, kanske kan det räcka med att fälla upp drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 24 Juli , 2009 Det brukar finnas två stycken tempgivarepå mercruiser. Den ena går till visarinstrumentet, den andra går till en summer. Den andra skall vid en viss temperatur (ofta sluter vid 88-93°), gå till så att en summer ljuder. Dubbel säkerhet med andra ord. Termostaten har vad jag kunnat se en öppningstemp på 71°, den är säkert märkt. Så ta ur termostaten ur motorn, lägg den i en kastrull med vatten som du kokar upp. (lite vattenläckage får man räkna med men ingen fors) Ta tex en digital stektermometer och kolla av när vatten tempen når tex 66-68-70-72-74-76°. Den bör öppna någonstans i mitten och är förmodligen fullt öppen vid 75-80°, stänger den aldrig helt eller delvis, så får du också en låg motortemp. Tempgivaren skall ha ca 121-147 ohm när den håller 60°c. Så dina värden du mätt fram känns inte helt orimliga. Du kan koka den med, och kolla 47-55 ohm vid 90°c, 36-41 ohm vid 100°c, samt tidigare nämnda värde vid 60°c. Senast ändrad av Micke66 | 24 juli 2009 | 11:55 Senast ändrad av Micke66 | 24 juli 2009 | 12:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 24 Juli , 2009 Tack för all info. Skall ställa mig i köket och koka så skall det nog lösa sig . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 25 Juli , 2009 Hur går det? Var det termostaten som inte stängde eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 25 Juli , 2009 Gäller inte det för saltvattens körning det där med 62-68grader? Det är väl annat i insjö?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Juli , 2009 Ok förgasare, svaret på den ena givarens funktion har vi redan fått här ovan, varnings summer. Då är det rätt att du inte har nägot värde på den. Det är en termoswich som normalt har avbrott mellan anslutningarna. Blir motorn för varm så slår den till och summern låter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 26 Juli , 2009 Har inte hunnit kolla på det än och nu blir det Grekland en vecka. Återkommer med info när jag är tillbaks. Tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 20 Augusti , 2009 Nu har jag skruvat ur termostaten och man kunde tydligt se att den var fullt öppen. Det var ganska mycket glegg i och runt om termostatden så det var inte konstigt att den hängt dig. Har sköljt ur termostathuser och köper en ny termostat i morgon. Något annat jag behöver göra med tanke på glegget? Senast ändrad av Freerole | 20 augusti 2009 | 22:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke66 0 Postad 21 Augusti , 2009 Sätt i termostaten, provkör och iakttag instrumentet. Det skall sakta stiga, och när termostaten öppnar så sjunker temperaturen. Och ökar lite igen tills den stabiliserar sig (troligen ca 80°c). Glegget kan vara sådant som tagits upp från sjön, eller så är det någon form av olja. Kommer det från sjön, så löser det sig om du sköljer med extra länge med färskvatten i år. (Om du använder slang, sätt inte på vattnet före motorn är startad.). Passa på att byta impeller om det inte är gjort på ett tag, fattas bitar i den gamla se till att du hittar dem. Man vill inte att de skall täppa till någonstans. Om glägget istället är någon form av olja/smörja, så får du luska i om den bara satt på termostaten. I så fall har ju förra ägaren försökt att förlänga livet på en dålig termostat. Är det inte så, får du leta vidare varför olja tar sig in i kylsystemet, oljekylet? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 21 Augusti , 2009 Satt i den nya termostaten och provkört, funkar utmärkt. Går upp till ca 82grader och sedan ner till ca 72grader. Tack för alla tipps mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser