wanmar 2 Postad 22 Juli , 2010 Nä jag skulle inte koppla bortladdningskretsen det är fråga om en insprutningsmotor o den tar bra med ström,koppla på några flera strömförbrukare i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2010 Missade att det var en EFI. Men finns det inte risk att det tar eld om man kör vidare med regulatorn inkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Juli , 2010 Ja det är klart att det kan ingen svara på ,best ny delar snarast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 23 Juli , 2010 Då skulle jag nog ändå satsa på att koppla ur och ha med ett extra batteri. Insprutningen kan knappast ta mer än 50W på sin höjd 100W och då räcker batteriet flera timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 23 Juli , 2010 Jag kontaktade Brunswick via mail,blev hävisad till reklamationsavd,som tog tag i det omedelbart. Sen landade prylarna hos min ord verkstad efter en lång väntan. Pga att min dator gav upp har jag ej adressen kvar men sök på Brunswick så hittar du den. Sitter på jobbet nu,men ska kolla hemma ikväll/morgon om jag har nån utskrift kvar. Återkom gärna när du fått prylarna och provkört om du har samma symtom som min, dvs låg tomgång/drar ner gasen till tomgång lite för snabbt så lägger den av. Mvh Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 24 Juli , 2010 Tack för eltipsen. Det här med voltregulatorn som går upp i rök verkar vara ett vanligt fel hos Mercury och verkar inte bara gälla de modeller som berörs i servicebulletinen. Även Yamaha verkar ha dessa fel. Inte så konstigt eftersom blocken och förmodligen elektroniken hos en del modeller är i det närmaste identiska. Hitta några trådar om det här i ett amerikanskt forum för de som är berörda eller intresserade: http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/002651.html http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/002518.html http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/001941.html http://continuouswave.com/ubb/Forum6/HTML/002114.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thegreatone 0 Postad 25 Juli , 2010 Min mercury 50 HP 3 cyl tog också eld ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 5 Augusti , 2010 lite uppdatering ang min brunna Mercury EFI 60-2004. Båten och motor står fortfarande oskurvad på verkstad, delar är beställda och kommer till sverige förhoppningsvis på fredag, så min verkstad får de på måndag. Enligt verkstaden hoppas de att alla delar är med. Mitt försäkringsbolag kommer stå för 50% av kostnaden. Brunswick har jag kontaktat via mail och fått svar att de hanterar dessa frågor enbart med auktoriserad verkstad, inte direkt med kund. Semestern är snart slut och båten har körts ca 25 min, kul. En sista minuten tripp till Tunisen var lite mentalt plåster. När motorn är reparerad kommer jag byta till en Evinrude E-tec 75. Någon som har erfarenhet av dessa ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 17 Augusti , 2010 Liten uppdatering angående min trasiga voltregulator. När det väl var konstaterat att Brunswick inte skulle stå för reparationskostnaden så beställde jag reparationskitet 893640A01 hos Marinshopen i Älvsjö den 12 juli. Efter en månad hade den inte dykt upp. Detta berodde förmodligen på att den inte fanns hos Mercurys lager i Belgien utan att de i sin tur måste beställa den från USA. Normalväntetiden för detta förfarande är normalt 3 veckor så antingen så är det något fel på kommunikationen mellan Belgien och USA eller så är den slut i USA också. Känner hur båtsommaren redan i princip har runnit mig mellan fingrarna så nu gäller det att rädda det lilla som är kvar. Avbeställde därför hos Marinshopen och gjorde istället ett försök att beställa från ishopmarine.com i USAi lördags (14 aug). Detta kommer bli något dyrare än hos Marinshopen med Fedex snabbfrakt och tull. Vi får se när grejorna kommer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 20 Oktober , 2010 Den här tråden är snart lika kall som yttertemperaturen men så här är läget. Voltregulator reparationskitet för Mecury går inte att få tag på hos handlare ens i USA verkar det som. Har en inlagd beställning hos ishopmarine.com men de har ännu inte fått den i lager. Dock dyker det upp nya kit på Ebay med jämna mellanrum men alla är inte så pigga på att skicka till Sverige. Denna gör det dock (4 cylindriga varianten!): http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mercury-40-50-60-4stk-Voltage-Regulator-Kit-893640A02-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2eb069399cQQitemZ200528181660QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear Blir nog ett hyfsat pris jämfört med det svenska även om man skulle torska på tull och moms! Finns det någon här på forumet som fått tag på denna reservdel i Sverige nyligen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 20 Oktober , 2010 Finns i lager i belgien 25/10 PRIS 1655:- MOMS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 25 November , 2010 Det sket sig med ishopmarine så jag beställde hos Marinshopen istället. De fick in den den 22 november så det blev fyra månaders väntetid totalt med alla turer. Nu återstår bara att vänta med meckandet av dessa delar till slutet av april då det är dags att hämta båten från ladan i Sörmland... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser