Stockiz 1 Postad 19 Juli , 2009 Igår tog min Mercury 50hk EFI 04 eld under färd. Bifogar bilder var den tog eld,vad är detta för box,Cdi?? Någon som har prisuppgift vad en ny sån går lös på? Min självrisk ligger på 5000:- suck.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 19 Juli , 2009 En bild till.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Juli , 2009 ja du detta är likriktaren/regulatorn o dessa skulle bytas ut på garantin inom vissa motornr pga att det kan bli kortrslutning i dem,så har du haft den på service någon gång så borde den ha bytts ut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 19 Juli , 2009 Tack! Nej jag har aldrig haft in den på service.Köpte båten av en handlare som sålde den på uppdrag av ett dödsbo för 2år sedan. Har du nån koll på vad en sån där kostar?Finns dom att köpa via nätet(hittar ingen iaf)? Mvh Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Juli , 2009 artnr 893640A02 pris 2032:- finns att best hos mercury återförsäljare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 19 Juli , 2009 Ok,det var ju överkomligt. Tack för hjälpen //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 20 Juli , 2009 En liten fråga bara ! Är det pulver från en släckare man ser, i så fall kommer du få problem med övrig elektronik, det tränger in och fastar överallt. Då kanske det är bättre att du tar det på försäkringen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 20 Juli , 2009 Jo det är pulver. Har blåst rent med tryckluft sen gjort en motortvätt och blåst ingen,hoppas det räcker. Har iaf beställt en ny box=1500 moms //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 23 Juli , 2009 Tog kontakt med Brunswik ang garantin och dom står för kostnaden av likriktaren som goodwill. Snyggt gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 23 Juli , 2009 ser du va bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 23 Juli , 2009 Japp kanon. Tack för hjälpen //Stockiz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 25 Juli , 2009 Regulatorn var restnoterad,visste inte var det fanns någon kunde ta 3-4 veckor...suck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Juli , 2009 den 8/8-09 finns den i belgien i lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2009 Är det inte bara att kolla om nån i USA har den i lager och sen Airmaila den hit så går det ju på några dar? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Juli , 2009 det måste gå den vägen annars går det ej på Garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 12 Augusti , 2009 Vet inte om det fraktas med flaskpost el brevduvor,men någon gång i mitten av september skulle den komma. Fan va le man blir,men det är väl bara att plocka fram skotern och ställa den i ordning...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 11 September , 2009 En fråga Wanmar el någon annan som har koll: Nu har jag fått Voltregulatorn ett helt kit(893640A02 Voltage regulator kit) Ska man byta allt som ingår el räcker det med voltregulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 11 September , 2009 Allt ska bytas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 11 September , 2009 Ok,då är det bara att köra igång. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 13 September , 2009 Nu ligger båten i sjön igen efter ett par timmars skruvning. Lite låg tomgång fick jag om nu detta har något med reparationen att göra....... Annars går den kanon och varvräknaren uppför sig som vanligt igen- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stockiz 1 Postad 3 Maj , 2010 Tar upp denna tråd igen. Fick igång båten ganska sent i höstas och som sagt va gick den dåligt på tomgång(låg tomgång). Min undran är om detta kan ha nåt med den nya likriktaren/regulatorn att göra? Kan man ha fått nåt skit från pulversläckaren som gör att den går lågt på tomgång,eller är det bara en så banal sak som att tändstiften ska bytas? Kört 1 1/2 sommar på nuvarande stift Vid högre varv går den som vanligt. Många frågor,men tar gärna emot tips om vad man ska kolla upp innan man fraktar iväg den på ett ev verkstadsbesök Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 22 Juli , 2010 hoppar på denna tråd då jag i måndags råkade ut för exakt samma sak, brand under färd med Mercury EFI 60-2004. Brand i exakt samma komponent som trådstartaren. Bärgning till hemma hamnen. Kontakt med försäkringsbolag som snabbt konstaterar att detta inte är en ersättningsbar skada då orsaket troligen är kortslutning, tydligen är kortslutning undantaget i brand mpomentet. trist. Båten står nu på verkstad och utsikter för åtgärd under denna sommar är små, tydligen kan de som har fullt upp ha en avig attityd mot strandsatta kunder Stockitz: du skrev att du kontaktade Brunswick och fick delarna av dem, är det rätt uppfattat? någon särskild person du hade kontakt med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2010 Om branden uppstått plötsligt under färd så skulle jag be försäkringsbolaget att förklara hur de kommit fram till slutsatsen att grundorsaken skulle vara kortslutning. Att det uppstått ett fel som lett till kortslutning i motorn är klart, det är därför det brunnit. Men, kortslutning är knappast grundorsaken till att det brunnit. Kortslutning uppstår nog under brandförloppet i många, ja kanske till och med i de flesta fall då ett hus, bil eller båt brinner upp, men det är mer sällan som kortslutningen i sig är orsaken. Bäst är naturligtvis om du kan få Mercury att stå för delarna. Senast ändrad av guestsson | 22 juli 2010 | 14:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 22 Juli , 2010 Hoppar också tyvärr på denna tråd för min voltregulator pajade också för någon vecka sedan. Motorn är en Mercury 40hk 3cyl ELPT EFI 2002. Hade nog tur i oturen för jag märkte det endast genom att laddspänningen som Smartcraft visat låg på runt 12,4 volt istället för 14,4 till 14,6 som det brukar pendla mellan. Vid närmare kontroll under locket så visade det sig att voltregulatorns innehåll hade smält och runnit ner som en klibbig massa. Tog kontakt med svenska Brunswick via mejl men de sade bara att goodwill i fallet med min motor endast gällde fram till 30 augusti 2008. Mercury garanterar alltså bara att deras motorer ska vara funktionsdugliga i 6 år från inköpstillfället? Hittade dessutom en servicebulletin på nätet som beskriver voltregulatorn som felaktig och att den nya ersättningskomponenten har en extra säkring som saknades i ursprungskonfigurationen: http://www.ishopmarine.com/ishop-catalog/bcat/MM/001/03/2005/EN_11.PDF Kollade för säkerhets skull också med en verkstad i Stockholm om de kände till om Brunswick var villiga till goodwill i fallet, men han bekräftade bara att det så inte var fallet, i alla fall för en 2002:a. Så det blev till att beställa reparationssatsen och montera själv. Tyvärr fanns det inte i lager ens i Belgien. Så det blir till att vänta cirka tre veckor totalt på denna sats. Så där rök halva båtsommaren. Funderar starkt på att köpa en jappsmotor nästa gång. Det skulle vara kul att veta om Brunswick har tillgodosett några krav från några senare tillverkade motorer, så skriv gärna någon rad. Vill ni ha någon mejladress eller telefon till kontaktperson hos Brunswick i Sverige så mejla mig! Senast ändrad av StayPuft | 22 juli 2010 | 19:20 Senast ändrad av StayPuft | 22 juli 2010 | 19:23 Senast ändrad av StayPuft | 22 juli 2010 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2010 det medelande som finns är att de motorer inom vissa motornr ska modifieras sålda som o sålda ,den service kampanjen är avslutad . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2010 StayPuft: Båtsommaren måste inte vara över för den sakens skull. Jag är ganska säker på att du kan demontera laddningsregulatorn/likriktare, isolera de två tåtarna från växelströmsgeneratorn (gula alt. gula med svart rand) och köra vidare. Enda nackdelen är att du kan behöva ladda batteriet på annat sätt. Om du bara abnvänder batteriet för start, så håller det troligen resten av säsongen, även om det är rekommendabelt att inte ladda ur det helt inna det laddas på nytt. Wanmar vet kanske om laddspolen kan ta skada av de högre spänningar som den utsätts för då den går utan belastning, men min någoröunda kvalificerade gissning är att detta inte är ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StayPuft 0 Postad 22 Juli , 2010 guestsson: Motorn går faktiskt att att både starta och köra utan problem trots att voltregulatorn smält, det är bara det att att laddspänningen pendlar mellan 11,8 och 15,2 volt ibland vilket oroar mig. Har förmoligen redan sabbat ett Tudor Nautica 80Ah på detta. Har köpt ett nytt batteri som jag åkt med en gång men då fick jag som du säger ta upp och ladda det efteråt. Är inte säker på att jag törs använda det nya batteriet på detta sätt kontinuerligt för de är ju rätt så dyra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 22 Juli , 2010 perfekt att få servicemeddelandet, tack! av detta framgår att min motor inte omfattas av någon åtgärd(är en 2004). Jag mailar dig ang kontakt hos Brunswick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 22 Juli , 2010 de motorer som var sålda vid den tiden o var ute på marknaden skulle ha blivit kontaktade av återförsäljaren om det skulle ha gått rätt till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Juli , 2010 Du skall snarast ta bort eller ev. bara koppla ur laddningsregulatorn helt och isolera alla tåtar som är ansllutna till denna: All laddning kommer då att upphöra, så du kommer inte att behöva oroa dig för batteriet. Den enda faran jag kan se är om laddningsploen möjligen skulle kunna ta skada av att gå obelastad, men jag kan inte se att så skulle kunna vara fallet. Möjligen vet Wanmar. I valet mellan att bli liggande och koppla bort så skulle jag definitivt koppla bort. Kortare stunder med 15.2 V tror jag inte skadat ditt batteri, speciellt inte om det är av en öppen typ där det går att fylla på destvatten. Kolla nivån! Jag kan nämna att många äldre utombordare helt saknar regulator. Då kan spänningen gå upp till 16 V om battteriet är fulladdat. Bra är det inte, men det handlat om någon timme då och då, så ett välskött batteri kan hålla 10 säsonger trots detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser