Styrman 1 Postad 19 Juli , 2009 Har varit i kontakt med några sjömackar och en del av dessa hävdar att de inte köper in disel med raps mm. som kan ställa till det för våra motorer. Kan vi lita på att det inte är miljödisel som ändå slangas ut ? Vad är då skillnaden på den gröna förutom priset ? Mvh Styrman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 19 Juli , 2009 Är väl ingen skillnad på grön diesel och vit. Mer än priset och böterna om polisen hittar grön diesel i tankar som inte ska ha den.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 19 Juli , 2009 Inget skiljer den gröna från den ofärgade, förutom att det är lägre skatt på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 20 Juli , 2009 Efter att ha läst styrmans inlägg flera gånger, så undrar jag om han inte med grön menar den sk miljövänliga med raps? Och i så fall är prislappen densamma på miljövänlig och gammeldiesel på båtmacken. Prisskilnaden ligger mellan bilmackar och båtmackar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 20 Juli , 2009 Du märker det på att raps dieseln är mer lik vatten, alltrå mer ofärgad och skummet när den hälls i ett kärl stiger fortare. Riktig diesel är lite gulare till färgen och tjockare i konsistensen, skummar långsammare och luktar mer olja. Dessutom dunstar rapsdiesel när den spills, det gör inte riktig eftersom den är fetare och lämnar duktiga fläckar på brallorna Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 20 Juli , 2009 Men då menar du väl 100%-ig rapsdiesel? 5% RME-inblandning i vanlig diesel kan ju inte göra så stor skillnad. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Erca 0 Postad 20 Juli , 2009 Seahunter/ Tvärtom. Det är FAME:en eller RME:en som ger en gulfärgad ton på dieseln, dvs samma färg som uteslutande säljs på alla bensinmackar. När en sjömack beställer diesel behöver de uttryckligen be om blank diesel dvs utan utan FAME (vilket i dagsläget är RME då tillgången på slaktavfall är begränsad). Ren RME kan vi glömma i denna diskussion då det knappt finns marknad bland personbilar för denna produkt. /OKQ8 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seahunter 33 Postad 20 Juli , 2009 Okey, jag erkänner Min erfarenhet sträcker sig till att tanka tradare eftersom jag har bensin i både bil och båt. Men faktum kvarstår, riktig diesel är fetare. Både Volvo och Scania fick stora problem när miljödiesel dök upp i pumparna, eftersom den inte har samma smörjande egenskaper som miljödiesel och alla tillverkare av bränslefilter fick tänka om eftersom den nya blandningen fick filtren att lösa upp sig till en klump. De som kunde undvek att tanka i Sverige och valde Norge eller europa istället. Numera är motorerna anpassade till den nya dieseln så det kvittar, men skillnad är det. Hörde för en tid sedan att oljebolagen funderar på att sluta med miljödieseln eftersom den är dyrare att tillverka, och det är svårt att få tillräcklig vinst på den. Detta har visat sig i diverse tradarpumpar runtom i landet när jag tankat, gulare och fetare diesel och eventuellt spill binder damm och ser polackmässigt ut. Mvh Andréas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser