Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
pabob

Propelleraxelproblem

Rekommendera Poster

Hej! Har en Compis 28 med Farymann diesel och hydraulmotor i form av Volvo Flygmotor. Har precis rivit bort hydralmotor och propelleraxel då den koniska del som sitter mellan propelleraxelrör och hydralmotor gått av. Vad jag förstår är dess funktion att täta mellan axel och skarvrör för axeln på hydralmotorn. Jag har nu problem att få loss den sista delen som sitter kvar på propelleraxelröret och vet inte hur jag ska lösa detta. Är det våld med slägga som gäller eller är det så att delarna sitter ihop och jag måste bort med hela propelleraxelröret? (Hoppas inte det då det är inplastat i skrovet) Vet någon var man kan köpa ny del alternativt ett helt nytt propelleraxelrör om det är så illa jag måste bort med allt? Skulle gärna vilja komma i kontakt med någon eller några som varit med om liknande problem och hur ni har löst detta. En tanke jag lekt med är att helt sonika kapa av propelleraxelröret (c:a 5-6 cm) för att få bort den bit som sitter kvar och därefter försöka få någon att tillverka en ny del som tätar mellan hydraulmotor och axelrör. Vet dock inte om detta kan påverka balansen i själva axeln. Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få. /Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst George

Jag förstår att du har ett problem men du beskriver inte det på ett sätt så att jag förtår problemet. Hara du någon bild att sända till mig skall du in och ändra på propelleraxeln så kan du få balansproblem men det finns lösningar utan att svetsa men jag behöver bättre beskrivning vilken plats och behovet av att täta så vattnet inte kommer in. Har du möjlighet till det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Då jag plockat isär alla delarna ser det ut som ett av spännstiften som sitter genom skarvröret (skarvröret förbinder propelleraxeln med axeln på hydraulmotorn), axeln från hydraulmotorn och propelleraxeln lossnat eller glidit ur (det har uppenbarligen inte suttit tillräckligt hårt). I takt med att axeln roterat har spännstiftet sakta men säkert ätit sig igenom den del som ska täta mellan hydralumotorn och propelleraxelröret. Den del som tätar är koniskt format och tillverkad av aluminium så det kan inte ha rostat. Jag har en skiss i powerpoint som jag skickar till dig (hittade inget sätt att lägga upp den på forumet) som jag hoppas förklarar mitt problem bättre. Hör gärna av dig om du har några frågor eller något är oklart. Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Hej Patrik, Jag tror att jag vet vad du menar. Är det inte så att det är själva kåpan som är trasig? Om jag inte kommer ihåg fel så är axelhylsan ipressa i kåpan och sedan låst med en bult. Dessvärre är det nog så att både kåpan och axelhylsan är fastplastade i skrovet. de är i alla fall det på min Shipman28. Det finns många olika modeller av Volvo Flygmotors hydraulmotorer och jag tror att jag har en gammal servicemanual liggande någonstans ( vilken modell den avhandlar har jag ingen aning om).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst LeCanard

Titta vad jag hittade.

post-0-1394234286,7007_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det stämmer att det är själva kåpan som är trasig. I min båt är inte kåpan inplastad i skrovet, däremot är propellerröret det. Har insett att jag aldrig kommer att få bort den del som är fastpressad på propellerröret så jag måste hitta en lösning på detta. Har fått tips om att svarva till en rör i aluminium och sedan trä det över själva kåpan och sedan limma/täta med någon form av tätmassa/lim för metall. Har funderat på att kapa av propellerröret för att få bort den del av kåpan som sitter ditpressad och sedan köpa tätning från ex Rohdal Marin. Det jag funderar på då är om jag måste förstärka upp fästena för hydraulmotorn. Idag sitter den fast i en punkt (ovandelen av hydraulmotron) i en stålskena som är inplastat i skrovet. Det blir ju ett vridmoment när man lägger i växeln och jag antar att sakerna slits loss med värre skador som följd om man inte förstärker fästena för motorn. Själva kåpan som är fatspressad på propellerröret fyller (eller fyllde på min båt!) en funktion för att dels fixera hydraulmotorn och hantera de krafter som som uppstår när man kör. Jag bara antar detta.... Någon som har synpunkter på min tanke att kapa propellerröret och sätta dit ny modern tätning samtidigt som jag förstärker upp fästena för motorn? /Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Hej igen Patrik, Kapa ingenting ännu, jag kanske har en del prylar liggande. Jag har för mej att jag sett ett par mer eller mindre kompletta hydraulmotorer som ligger och dräller någonstans i omgivningarna. Måste kolla först. LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Le Canard

Hej, Nu har jag varit och rivit i förråden och hittat 2 st Volvo Flygmotor hydraulmotorer av typen C19, den ena komplett med axel och hylsa, den andra endast hydraulmotorn. Hittade några pumpar också. Jag vet dock inte i vilket skick grejorna är. LC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är intresserad av den skiss fast i större format som Le Canard la in här. Försökte skicka ett mail men det fungerade inte så jag går denna vägen.

Skicka gärna till: skepparn@glocalnet.net 

 

Är det någon som har fler bilder eller info om Farymann med Volvo hydraulmotor så är det välkommet.

Min Volvomotor har ett ganska högt surrande ljud, men antar att detta är normalt.

 

Mvh Jonas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...