flugan87 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej! Jag har en vision att inom 2år kunna köpa mig en stadig daycruiser runt 350-400kkr klassen. Jag har i princip noll båtvana, utan har enbart åkt med båtvänner, men känner att båtar & hav kommer vara min hobby om somrarna, när ekonomin tillåter Jag har spanat i 2 pärlor, Yamarin 64 och Ryds 23DC Båten hade jag tänkt ha ståendes i Gävle (havet), och familjen är omkring 3-4 personer (fullvuxna). Vilken båt skulle ni rekommendera? Jag har följande krav som skall uppfyllas: * Bränslesnål * 2 personer ska kunna sova över komfortabelt i ruffen * Bra andrahandsvärde * Någon form av kök * Stadigt kapell * Möjlighet att kunna sola & bada Angående båtplats, är det lika bra att ställa sig i kö redan nu? Övriga saker som en gröngöling ska tänka på ? //mvh Flugan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 19 Juli , 2009 Kolla in Askeladden 605 Explorer och 645 Beetle mycket bra planlösningar i sittbrunnen. Även Uttern D66 och D68 är bra båter i det segmentet. Ang D66:an så är det mer fart och lite mindre bo i versionen med utombordare. JA ställa sig i kö för båtplats kan man inte göra för tidigt. Jag önskar jag hade stått i kö tidigare så jag slapp sitta på nålar varje vår när andrahands platserna fördelas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flugan87 0 Postad 20 Juli , 2009 Tack för svaret ! Andra inlägg mottages tacksamt, är man dum om man köper en sådan stor pass båt först? Tänkte på sjövana? Andra råd & tips mottages tacksamt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! Flipper 640 dc är också en båt att titta på idet prisspannet du anger. jag antar av fitt svar att ekonomi också är en faktor att räkna med i ditt båtval. Deu kanske skall titta på några amerikanska daycruisers? Det finns en uppsjö att välja mellan till vettiga priser. Ge dig framför allt ut att titta och känna på båtarna, det är i detta moment du ser om de olika båtarna fyller ditt behov Jag tycker inte du är dum som går på en så pass stor båt direkt, se bara till att skaffa dig så mycket kunskap som möjligt innan du stävar i väg på egen köl. Ta båtförarbevis, nyttja detta forum, fråga dina bekanta med båtar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paddeman 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! Själv har vi vuxit oss in i den daycruiser vi köpte i år. Jag är en riktig landkrabba från Skåne, men med en oerhört sjövan sambo, som började med att hyra en liten styrpulpet. Då blev jag biten direkt. Gick och köpte mig en egen styrpulpet och har sedan dessa bytt båt vartannat år till något större. För mig har det varit klockrent rent kompetensmässigt då jag kunnat lära mig prickar, grynnor, farleder och allmänt sjövett med en mindre och något mer lättnavigerad båt. Krävs lite mer skicklighet att navigera en större båt när man lägger till vid bryggor och öar. Tar man det lugnt så klarar man däremot säkerligen av det ändå .. En båt jag skulle vilja tipsa dig om är den jag kör själv, såklart .. Monterey 214 FSC fyller dina krav ovan. Andrahansvärdet kanske är ngt mer osäkert. Sen får du inte en ny sådan för 350-400, men en lätt begagnad får du för dessa pengar. Är grymt nöjd med denna båt vad det gäller kvalité, utseende, sjögång och bränsleåtgång. Kör med en VP 4,3 GXI 225hk och båten toppar ca 45knop samt marschar 26-28 knop. Att ställa sig i båtplatskö kan man väl aldrig göra för tidigt, eller? Hur du än väljer att göra så kommer det att bli bra! Lycka till! /Padde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Juli , 2009 Tjenare Flugan från Gävle (min uppväxtstad) Själv är jag från Harkskär och har haft båtar sedan barnsben. Tycker inte att du är dum som skaffar en relativt stor båt från början, för du kommer ändå att vilja byta upp dig igen efter ett par år. Själv har jag alltid haft en båt som varit ett par fot för kort En för liten båt i vattnen runt Gävle är inte roligt med den sjögång det kan vara där heller. Du kommer förmodligen att känna dig som styrman på ett fartyg första gångerna, men det går snart över och du kommer att behärska din båt med bravur. Om du har noll båtvana så råder jag dig att ta förarintyget i vinter, inte för att du blir mer båtvan för det, men lite regler och så är ju alltid bra att ha med i bagaget. Har du råd att köpa båten nu så gör det! Den som har jobb och pengar nu i rådande konjunktur ligger bra till med bra räntor och hyfsade priser. Hur det ligger till med båtplatser i Gävle vet jag inte, men kolla på Gästrilkands båtförbunds hemsida www.gastriklandsbf.se där hittar du båtklubbarna runt dig. Det finns också en del privata bryggor, så in med en blänkare i GD. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kartias 0 Postad 21 Juli , 2009 Hej! jag har haft en Yamarin 6420, samma som 64dc och tycker den verkar passa bra in på dina önskemål. Bra andrahandsvärde- Ja Jag är 1.92cm och tillsammans med frugan sov vi mycket bra Bra stadigt kapell som är delbart Solbädd bak med hjälp av extra dyna till U-soffan Jag hade en F200 och den var bränslesnål om man körde sansat och höll öven en hög marschfart.(men den inbjöd till lite bus måste jag erkänna.) Jag hade inget kök men det finns en kokplatta och tryckvatten med diskho som tillbehör vet jag. Ang båtplats bör du nog redan nu ställa dig i kö och i övrigt tycker jag att du ska ta förarbevis och inte bara ha GPS utan även riktiga sjökort men det har du säkert tänkt. Båtmässigt var den lätthanterad för mig som inte har sån stor erfarenhet heller och den kändes alltid väldigt trygg, även i lite sjö. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Totto 0 Postad 21 Juli , 2009 Min upplevelse efter ett antal båtar, såväl egna som dom jag kommit i kontakt med som ledare vid sjöscouterna är att alla båtar har sina egenheter vad gäller manövrering. Jag kan inte tycka att du sneglar åt för stor båt. du tittar ju trots allt på båtar med antingen drev eller utombordare. båda typerna är enkla att hantera. Rak axel kräver nog lite mera av föraren, men det är ju ingetdu behöver att bekymmra dig om. En del studieförbund erbjuder förarprov där praktik inngår. vidare finns det kurser speciellt roktade mot höghasyighetsåka. Du kanske skall nyttja de kommande sommrarna till attt hyra en båt (efter att du saffat di nödvädig nautisk kompetens)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser