Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024
MJosefsson

Att tänka på vid köp.

Rekommendera Poster

Hej hej, Blev medlem här nu precis och har kollat runt lite bland inläggen.

Saken är den att jag funderar på att köpa en daycruiser runt 20 fot med inombordare för i runda slängar 150000:-

Efter att ha kollat runt lite på tex Blocket.se så verkar det ju som att man får ganska mycke båt för pengarna om man väljer tex en Bayliner 2052 -98 med v6:an.

Min fundering är då efter att ha läst lite inlägg om man behöver vara rädd för att grejerna inte håller, tex drev och motor m.m.

Alfa One gen2 sitter ju på dessa båtar, håller dom eller är renovering efter typ 10 år ett måste?

Har hittat en 98:a för 160000:- med v6:a, Garmin 420s plotter, 80km trailer m.m, verkar det skäligt pris?

 

Tack för ett bra forum.

Mvh Martin



Senast ändrad av MJosefsson | 19 juli 2009 | 04:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin!

Är du säker på att du måste köpa båten under sommaren? Visserligen lågkonjunktur nu men priserna är ändå 15-20 kkr högre på sommarn än under hösten och vintern.

Det är svårt att sälja båt överhuvudtaget idag så du har säkert möjlighet att pruta rejält på 98:an - sen skulle jag nog förorda att du har med dig en besiktningsman som hittar skälen för prutning.

Som köpare har man långtgående skyldigheter att hitta fel och brister och bevisbördan vid fel ligger på dig.

Själv skulle jag ha med mig en liten spetsig skruvmejsel - ett perfekt verktyg för att avslöja eventuella plastdeformationer eller böldpest.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår vad du menar, min tanke var egentligen att vänta lite längre för att få ner priserna samt att ha lite säsong kvar.

Vad är typiska prutsaker då?

Finns det tex servicebok till en båt i denna klassen?

Kan man undersöka tex drevet vid köp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hade igentligen tänkt att gå tillbaka till min binge, men skall svara på dina frågor ;)

- jag har bevakat marknaden för båtar i flera år och min uppfattning är att man kan göra klipp och ha säsong kvar om säljaren är panikslagen (varför kan man undra, är det något fel på båten, är det inte säljarens, etc), annars är säsong förenligt med ett högre pris.

Men lugn, det kommer ju en sommar nästa år också! Är båten i fint skick kan du ju sjösätta så snart isen lossnat!

Typiska prutsaker...

  • Motorns skick?
  • Regelbunden service? Årlig konservering av motorn skall finnas på kvitto helst.
  • Hur ser skrovet ut under vattenlinjen?
  • Är båten välhållen, är den oskadad? Kolla speciellt efter ev lagningar i förstäven, tecken på att någon kört på något hårt...
  • Är alla reglage smorda och fungerar till 100%?
  • Övrig utrustning? Finns batteri, ankare, lanternor, tågvirke, hela och rena stolsdynor?
  • Hur är ev egen elektronisk utrusning monterad? Är det marin-högtalare om det finns en stereo? Ser montaget/installationen proffsig ut?

Övrigt att tänka på/begära

  • Kan säljaren legitimera sig och bevisa att han/hon äger båten?
  • Provkör båten!
  • Lyssna efter missljud från motorn.
  • Kolla att det sitter bränslefilter mellan tank och motor - livsviktigt när det gäller inombordare!!! - och att det är rent.
  • Begär att ägaren lyfter båten om den ligger i vattnet, så att du kan besiktiga drev, motor, undervattensskrovet ordentligt.
  • Peta med en syl etc vid vattenlinjen och vid alla skrovgenomföringar - leta efter böldpest och dåliga gelcoatlager.
  • Servicebok, kvitton på reparationer eller underhåll?
  • Vilken färg har använts under vattenlinjen?

Just nu är det köparens marknad och den säljare som inte går med på att man gör en grundlig besiktning, med eller utan bes.man, skulle jag inte göra affär med. Då är det något som är lurt.

Vem vet, båten är kanske inte ens den som utger sig för att vara säljare. Sånt förekommer!

Jag tycker att du skall anlita en besiktningsman, de kostar en tusenlapp men det är det värt - 160.000 kr är lite för mycket för att slänga iväg, om det är en dålig båt.

Berätta gärna för oss när du gjort affär!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, stort tack för det seriösa svaret. Dock är den båten som jag va intresserad av såld nu men intresset gick direkt över till en likadan fast årsmodell -00.

Nackdelarna är att den inte har högtkapell, bromsad trailer och plotter.

Men men, det går ju att fixa i efterhand.

Sjukt att priserna ligger såpass högt på beg. båtar.

Den här båten tex är ju 9 år gammal och kostade 235000:- ny.

Kom på en fråga till, finns det typ regestreringsbevis på båtar eller hur vet man att säljaren äger båten?

Nån som vet vad det är för skillnad på LS och LX inom Bayliner förresten?

Tack så mycke för svaren

 

Mvh Martin



Senast ändrad av MJosefsson | 19 juli 2009 | 13:14



Senast ändrad av MJosefsson | 19 juli 2009 | 13:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen. Då va man båtägare då...

Det blev en Bayliner 2052 -00.

Allt verkade i sin ordning och efter lite diskussion om pris så blev det äffar.

Trailer köps på måndag så nu känns allt kanon.

 

Tack för bra och seriösa svar.

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...