maxtan 0 Postad 18 Juli , 2009 Har en Evinrude 40hk från 1969, Modelnr: 40973r. Har ingen aning om hur ledningarna i de olika färgerna ska gå från motorn till tändningslåset????? Hade behövt någon snäll här inne som kan hjälpa oss eller om någon eventuellt vet var man kan få tag på ett diagram?! MYCKET tacksam för svar!! Bilder kan ses nedan. Har även skrivit vad det är för färger på ledningarna.Senast ändrad av maxtan | 19 juli 2009 | 23:56 Senast ändrad av maxtan | 22 juli 2009 | 14:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 19 Juli , 2009 Hej! Finns det ingen kopplingsplint i motorn, där det framgår vilken färg som leder till startmotorn? Fann en tråd du kan kolla upp här på forumet; http://www.maringuiden.se/forum/;thread=57178 Ett annat tips är att ta kontakt med Evinrude och be dem sända dig ett elschema för aktuell motor. Hoppas det hjälper något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtan 0 Postad 19 Juli , 2009 Tack så mycket för din tid att hjälpa, ska kolla upp det nu och hoppas på det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Juli , 2009 Hej, Här har du färgkoderna på elkablarna och vad de används till, se OMC (=Evinrude och Johnson) för din del.http://www.algonet.se/~boem/Wiring/Wiring_colors.pdf/Bo Senast ändrad av bossee | 19 juli 2009 | 16:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtan 0 Postad 22 Juli , 2009 Här är bilderna samt färger... Det finns 1st tjock orange ledning, 1st tjock röd, 1 lila/blå, 1 brun, 1 grå, 1 vit, 2 svarta, 1 blå, 1 grön. Tror jag fick med det hela. Motorn är som sagt en Evinrude (bruges) 40hk från 1969. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtan 0 Postad 22 Juli , 2009 bild 3. Det finns 5 tappar Hoppas att någon kan hjälpa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juli , 2009 På tändningslåset:M och M - krets för att stoppa motorn genom kortslutning. Hit kopplar du varsin svart kabel, spelar ingen roll vilken av dina två svarta kablar du sätter på M:en i ditt fall. När nyckeln är i stop-läge (av) så aktiveras detta. Till dessa kan du även koppla en dödmanbrytare(kortslutande) som gör samma sak om du har dess snöre anslutet till dig och du t ex ramlar överbord och dödmansbrytaren aktiveras även om startnyckeln står i kör-läge. BAT betyder Batteri. Koppla orange kabel hit.A betyder Accessories dvs tillbehör såsom lanternor, radio och andra tillbehör du vill ha 12 volt ( ) till. Koppla grova violett (ljuslila) eller om den nu är röd (svårt att se) kabel hit. Aktiveras när du har startnyckeln i kör-läge (då har BAT och A kontakt med varandra).S betyder Start dvs i detta läge får startsolenoiden 12 volt. Koppla vit kabel hit. Aktiveras när du har nyckeln i start-läge (då har BAT och A samt BAT och S kontakt med varandra).Övrigt: Grå kabel är signalkabel till varvräknare om man har det (har man ej varvräknare så låt den vara). Sen är jag osäker:Brun kabel kan vara kabel från laddningsregulatorn, ansluts i så fall till BAT.Grön kabel kan vara kabel för choke switchen.Blå kabel verkar höra ihop med choken på dina bilder.Lila (tunna) kabeln vet jag inte vad den används till. Det verkar komma en från kabelhärvan och en från indikatorlampan. Fundera lite själv på detta. Om du kollar på sprängskisser på Ihopmarines hemsida, Evinrude, 40 hk, 1969 (INSTRUMENTS AND CABLE GROUP ELECTRIC SHIFT) så hittar du hur allt ser ut men tyvärr inte nån beskrivning på kabelfärgerna och exakt vad som ansluts var:http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0077865&path=BRP~A0000003~M0005012~M0005025~M0005031~C0077865&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= Zooma in i bilden så ser du tydligare. Stycklista till höger. Det verkar finnas en Ammeter (amperemätare) nr 20 i instrumentpanelen, den borde vara enkel att få att fungera. Sen finns det en Indikatorlampa temperatur nr 26 som heller inte borde vara nåt problem att koppla in. Choke switchen nr 34 kanke blir lite svårare men med uteslutningsmetoden kan du kanske koppla in den. Du borde kunna komma vidare en bit med ovanstående i alla fall. /Bo Senast ändrad av bossee | 22 juli 2009 | 23:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtan 0 Postad 25 Juli , 2009 Det verkar inte fungera ändå men ger inte upp än,, är det något mer någon kan hjälpa till med är jag såååå tacksam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2009 Vad är det som inte fungerar? Kolla att tändningslåset fungerar genom att mäta med en multimeter så du vet att det finns kontakt i de olika lägena när du vrider nyckeln. Börja först med att få startmotorn att dra runt. Det där med choken får du väl ta som steg 2 och reda ut. Du har ju fått rätt mycket hjälp med det väsentligaste ovan (även om en del är oklart). Om du tar en sak i taget och testar dig fram stegvis borde det går att få ordning på det hela, tycker jag. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtan 0 Postad 26 Juli , 2009 Tack ännu en gång för din hjälp.. Startmotorn fungerar som den ska Jag har även beställt ett nytt tändningslås nu. Är det svårt att hitta ett ledningsnät om jag skulle behöva det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser