Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
pht001

Motorval Silver Hawk 540

Rekommendera Poster

Ska byta upp oss från Buster M med en Yamaha F50 till Silver Hawk 540 DC. Frågan är bara om vi ska nöja oss med Optimax 75 eller gå upp på 90 hk? Vi åker en del wakeboard, vilket har funkat bra med Bustern och dess motor. Är det ngn som har erfarenhet av vattenskidåkning/wakeboard med Hawken och Optimax 75? Blir det för klent? Det som talar mot en 90 hästare är ju priset och förbrukningen. Tacksam för åsikter.

/P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax 75 och 90 är exakt samma motor. Jag skulle välja den största motorn som plånboken tål, annars blir det nog så att man ångrar sig senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ta den större tror inte den drar nå mer soppa för det.större motor ger lägra varv vid samma fart samt vid lite belastning så slipper du gasa så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 3 år gammal Silver Hawk DC med Mercury 4-takt 75 hk som jag köpte ny. Efter mina erfarenheter inklusive litet vattenskidåkning anser jag att det räcker gott och väl med 75 hk, men jag irriterar mig på att beväxningen på botten drar ner farten från drygt 30 efter sjösättning till ca 25 knop på senhösten. (Borde rengöra botten, men saknar praktiska förutsättningar.)  Tänker sedan ett par år att jag borde ha valt 90 hk för att ha litet extra krafter.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej P.

Satsa du på en 75 hk motor,så kan du uppgradera dig till 115 hk nästa år,om du tycker att det blir för lite .Det är ju samma cylinder volym så vridet skiljer inte så mycke.

Tror att det kostar mellan 5000-7000 att uppgradera optimaxen

Har själv en Buster x , som jag  köpt med för liten motor  f60.När man ska åka vatten skidor så får man byta proppeler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...