nattsudd 0 Postad 18 Juli , 2009 Vanliga misstag/missuppfattningar och tips för bättre segling? Jag hoppas att ni vill bidra med era exempel på hur nybörjare men även erfarna kan förbättra sitt seglande. Vilka missuppfattiningar och misstag tror ni många noviser gör? Och hur kan de göra istället? Har ni några egna erfarenheter av aha-upplevelser som ni fått när ni seglat - något ni lärt er som fungerar bättre än det ni gjorde tidigare? Jag tar ett eget exempel på vad jag tycker att jag lärt mig i helgen. Jag var ute och seglade och på kvällen läste jag en seglingstidning där en erfaren seglare (Hasse Bauer) gav tips för en bekvämare segling. Ett tips som jag tog till mig och testade var att reva rullfocken genom att falla av i vind och rulla in focken. Istället för att som jag trodde var nödvändigt - gå upp i vind (med en massa fladder i hård vind) - och rulla in. Funkade oerhört smidigt och gjorde att jag kunde reva enkelt när jag verkligen behövde det i ett smalt sund (där jag inte hade velat vända runt). Min missuppfattning var som jag ser det att allt arbete med seglen (upp o ner) ska göras genom att gå upp i vind. Jag trodde att det var för hårt tryck på seglet för att rulla in när det var vind i det, men icke, det funkade finfint. Jag antar att det finns massor av erfarenheter - och jag vill lära mig mer...så jag hoppas att ni fyller på den här tråden med tiips för bättre segling. Martin Senast ändrad av nattsudd | 18 juli 2009 | 22:05 Senast ändrad av nattsudd | 18 juli 2009 | 22:08 Senast ändrad av nattsudd | 18 juli 2009 | 22:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juli , 2009 Trots att jag seglat sen början av 1960-talet är jag ingen driven seglare, kanske beroende på att jag inte har en tillstymmels till tävlingsinstinkt. När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på en liten detalj. I mitten på 1990-talet seglade jag och min fru till Hallands Väderö och vidare till Hälsingborg, varifrån hon skulle ta tåget hem. Efter ett besök på Sofiero och promenad runt i stan, var det ett par timmar kvar tills tåget skulle gå. Vi gick in på Bibloteket. Jag fick tag på ett nr av tidningen Segling. I den fanns en artikel om at spira förseglet i lä. Normalt brukar man ju spira förseglet i lovart vid plattläns. Artikel menade att om man spirade förseglet i lä vid vindriktningar mellan 90 och upp till 140 grader så skulle båtfarten öka upp till 25%. En fattigmans spinnaker. Jag har använt metoden ganska mycket efter det och fartökningen upp till 25% stämmer ganska bra - åtminstone på den dåvarande båten - en havsfidra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 18 Juli , 2009 Jag stod och surrade med en kille i vår hamn som berättade att han köpte sin båt begagnad men med ett oanvänt storsegel. När han skulle sätta storen så fanns det ingen liklina i bomliket. Han blev förbannad eftersom han var andra ägare på seglet och inte kunde reklamera det. Han ringde förr ägaren som bekllagade men menade att han köpt båten i bef skick. Han tog fram en polyesterlina, nål och tråd och sydde dit en liklina. Jaha! Svarade jag. Hem och sprätta bort! Du har just försämrat ett lösfotat segel! Han hade aldrig hört talas om det. Trodde mej inte förän jag bedyrade att mitt, nya, storsegel är lösfotat. Laser har lösfot i klassregeln. Jag tror han har sprättat nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser