Allard87 0 Postad 18 Juli , 2009 Hej! OBS Det är Årsmodell 89 och inte 91!! Idag när jag åte ut med båten så starta den perfekt vid min båtplats. Vi åkte ut och la oss i en vik. Men efter ca 30min ville vi flytta på oss. Men helt utan förvarning så tänder inte motorn. Den bara går runt. Vi kollade och bytte tändstift utan resultat och även dömansgreppet. Provade pumpa fram bensin för hand men det hjälpte inte heller. Motorn är en 3 cyl 80hk. Några ideer på vad det kan vara? //Fredrik Senast ändrad av Allard87 | 19 juli 2009 | 19:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
farbrorbarbro 0 Postad 18 Juli , 2009 Är alla cylindrar döda? Om så är fallet testa och kopplabort kablen till dödmansgrepp, tror det är gul/svart kabel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 18 Juli , 2009 Jaa. alla är döda. är det en kabel som är gul/svart eller är det 2 kablar. EN gul och EN svart. Antar att jag ska lossa dem från cdi boxen? Senast ändrad av Allard87 | 18 juli 2009 | 21:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 18 Juli , 2009 en kabel är det svart/gul på cdboxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 18 Juli , 2009 Okej. FÅr testa det i morgon. Men om inte det hjälper. Vad gör jag då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 19 Juli , 2009 Fick förhinnder så jag kom inte iväg idag. Fler tips tack? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokeleffe 0 Postad 24 Juli , 2009 tja Jag undrar om du fick till det med tändningen i såfall vad var det för fel . jag har exakt samma problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 25 Juli , 2009 Hej. Nej. Jag ska ut till båten om 1h återkommer efter det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lokeleffe 0 Postad 25 Juli , 2009 Ok, jag har kollat allt på min motor och har haft två mekaniker som har kollat på den. De har kommit fram till att det är tre möjliga fel hittills. CDI-box, har hittat nya sådana för 1995kr. Triggerspolar, vet jag ej vad de kostar, eller Matarspolen. Priset på 1995kr hittade jag på den här sidan -> http://www.marindemontering.com/ (Här fins även de andra grejorna med, tror jag) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 25 Juli , 2009 Okej, Jag har fått samma svar idag. Provade att koppla bort nödstoppet idag oxå. Är nu 100% säker att jag inte får gnista på någon cylinder. Hur ska man gå vidare nu? Chansa på att det är cdi boxen och köpa en ny? Eller kan man felsöka detta på något sätt? Tack för länken. Du får gärna berätta vad du tänker göra. Är det någon som vet vad den lila kabeln är till som kommer med kablarna som är från reglaget? Hittar inget ställe den skulle kunna passa på. Dock har jag hittat en med samma färg som går in bakom startmotorn och under svänghjulet?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 29 Juli , 2009 Nu har jag testat med 3 olika cdi boxar. En var to,m helt NY! Men detta gav inget resultat så äre nån som behöver en cdibox så har jag över. Vad ska jag testa nu? Matarspolen ger ström ifrån sig. Men när jag tittar in under svänghjulet är det 2 kablar som har gott av eller är klippa. Några tankar kring dem? Kan det vara trigger spolarna? Jag har ström till cdi:n men inte när jag mäter på tändspolarna. Och hur får man tag i verktyg så man fårt bort svänghjulet? Tacksam för svar och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Allard87 0 Postad 15 Augusti , 2009 Det var statorn som var kass. En ny gick på ca 4800 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser