Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Urban56

Svårt att välja båt!

Rekommendera Poster

Hej!
Jag la detta inlägg i fel forum först nu ligger det rätt hoppas jag.

Familjen håller på att byta upp oss rejält när det gäller båt. Just nu har vi en Crescent 465 från 92 och vi behöver mer plats och tryggare båt för att åka längre ut på Vänern.

Vi har tittat på:

• Quicksilver (Örnvik) Flamingo 2007 (Fabriksny) (Mercury 60 hk mercury 4takt efi)
  • Quicksilver Commander 500 Ny. (Mercury 60 hk mercury 4-takt efi)
  • Höga rodd 480 SC (2009) (Mercury 75 hk optimax)
  • Yamarin 50 sc 2008 (Fabriksny) (Yamaha F60)
  • Ryds 510 GTI 2008 (Fabriksny) (Mercury 60 hk EFI)
  • Bella 510 R 2008 (Fabriksny)  (Mercury F60 EFI -09)

Jag vill ha en båt som lämpar sig för badturer och fiske och som jag kan ta upp på trailer och frakta max 3 mil till närliggande fiskesjöar. Familjen på 5 personer vilka inte alla är lika inbitna fiskeentusiaster som jag ska kunna åka på dagsturerna. Att kunna sola i båten är alltså ett plus. Det lutar åt quicksilver 2007 eller 2009 men jag är lite fundersam på kvalitén, sjöegenskaperna och lagringsutrymmena. Det går ju tex ätt snickra till ett soldäck i en Yamarin

Hur är optimax att köra sakta med (trolla) och låter den mycket?

Tacksam för goda råd

Cool

/Urban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimaxen med Smartcraft, då kan du ställa exakt det varvtalet du vill å det finns trollingfunktion. Helt perfekt.

Den låter inte lika tyst som en fyrtaktare på tomgång men i fart så är det i princip samma ljudnivå.

Soldäck finns ju i Örnviken oxå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samtliga båtar du tittat på är mycket bra båtar med mycket bra skrov och även motorerna är superbra!

Tänk bara på att storleken är just på gränsen för att kunna åka bekvämt.

båtar större än 5m blir mycket stadigare i lite tuffare väder.

har själv en 5m båt och märker att man måste planera och skära vågor och svall.

Det är nödvändigt om man har småttingar ombord annars rätt så kul :)

Lycka till! /Ray

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade liknande situation i höstas, fram till nu i sommar... då slog jag till och mitt val föll till slut på Buster X med en Yamaha F80. Perfekt båt för kombinationen familjeutflykt och fiske då inredningen är flexibel. Till skillnad från äldre Buster-båtar är den nya generationen med Buster X och XXL i spetsen mycket mer ombonade än tidigare.

Jag trailar varje användning och kör nu med en Fogelsta 1006. Den funkar bra för båten. Jag gjorde misstaget och räknade initialt på en för liten trailer, provkörde den och det var ingen höjdare. Det är ingen konst att ta i och upp Buster X med F80 ensam.

/Rookie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu har jag kollat lite mer och jag blir lite misstänksam mot Örnvik/Quicksilver eftersom de har en rätt brokig historia med konkurser, försäljningar och namnbyten. Jag läste följande på Vi båtägares hemsida:

Örnviksdressen. Numera kan en Örnvik se ut hur som helst men byggs i Polen och säljs ute i Europa under namnet Quicksilver. Det är inte lätt att bygga upp någonting beständigt och starkt under sådana omständigheter.

Läs hela artikeln: här>>
Något liknande står att läsa här: här>>

Gör jag klokt i att vara misstänksam eller går de att lita på?

/Urban

Senast ändrad av Urban56 | 20 juli 2009 | 00:19

Senast ändrad av Urban56 | 20 juli 2009 | 00:20

Senast ändrad av Urban56 | 20 juli 2009 | 00:21

Senast ändrad av Urban56 | 20 juli 2009 | 00:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...