Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
WillesFarsa

Propeller Ryds 530 DC och Johnson 70 hp

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt min första båt! En Ryds 530 DC med en Johnson 70 hp. Från 1990 resp 1989.

Jag tycker inte att motorn varvar ut som den ska. Maxar 4500 v/min med två vuxna och ett barn ombord. Den borde väl komma över 5000 v/min?

Det sitter en 14 x 17 propeller på och enligt en instruktionsbok jag fick med, ska det va en sådan propeller på motorn. Menh där står oxå att motorn bör varva 5500 v/min! Och det gör den ju verkligen inte Gråter.

Läste i ett inlägg här att någon rekommenderade en 13¼ x 17 propeller till en likadan kombnation båt och motor. Se länk: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=281859&highlight=ryds 530. Är det diametern som skiljer, eller är det stigningen? Har inte koll på det där...

Finns det nån expert på ämnet här på forumet som kan tänka sig att förbarma sig över en stackars landkrabba och komma med råd ang propellern?

Tack på för hand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Expert och expertSkäms därom råder det delade meningar. Men jag vet i all fall vad måttangivelserna betyder. De första är diametern den senare är stigningen.

Min helt personliga uppfattning är att det är bättre att ha en motor som varvar över än en som inte orkar. Därför att då orkar den i alla lägen och går i normalfallet lätt. Varför jag skulle satsa på en 14x15. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar. Behålla diametern, men minska stigningen, alltså?

Nån mer som har koll på diametern/stigningen till min båt och motor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orginal Johnson 70 hk 1989 propellrar att välja på:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=5&pCode=C0187854&path=BRP~A0000008~M0010434~M0010498~M0010499~C0187854&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

(se ramen till höger och scrolla ner en bit så hittar du propellrarna).

Stark kandidat är  13 3/4 tum diameter  x  15 tum stigning AL. (AL=Aluminium).

Tumregel: 1 tum ändring i stigningen ändrar motorvarvet ca 150-200 varv/minut på fullgas.
Blir i alla fall ca 300-400 varvs ökning om du går ner i stigning 2 tum. Fast egentligen räcker inte detta för man bör ligga så nära max rekommenderat motorvarv på fullgas som som möjligt, som rekommanderas i specifikationen, och det är 6000 varv/mn i ditt fall. Ca 5500 skulle jag nog vilja ha innan jag blev nåtsånär nöjd. 4500 varv/min som du har är nu åt fanders för lågt varv.

Allt under förutsättning att det verligen är fullgas på motorn när du har fullgas på reglaget (kolla detta) och motorn i övrigt går normalt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag har en Ryds 530 Dc med 70 hk Johnsson från 1999 har två olika propellar till mortorn En 14 x 17,  motorn varvar då max 5000v/min och är lite slö i början.

Med 13 1/4 x 17 så varvar min båt tre hundra varv mer och är snabbare i början dock ingen skillnad på toppfarten direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...