Askerobon 0 Postad 18 Juli , 2009 Hej! Vi har nyss sålt vår segelbåt, och vill ha en praktisk transportbåt, för bad o fiske samt lite rundturer, med möjlighet till övernattningar. Jag vet att det finns väldigt stor kunskap, i det här forumet! Kan vi få lite råd o tips om dessa båter! Bensin eller diesel? Tackar på förhand Askeröbon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
varaderon 0 Postad 18 Juli , 2009 Tjena! Rent spontant mellan dessa två så säger jag utterrn. Men jag rekommenderar verkligen att du ta en titt på både yamarin och finnmaster. Finsk kvalitet! Lycka till. Mvh/Bengan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 18 Juli , 2009 Har själv en Uttern S64:a Mycket bra båt och perfekt för det du beskriver, transporter, bad, fiske och rundturer men inte för övernattningar. För liten ruff. Uttern finns en hel del begagnade till bra pris. Men kräver du absolut övernattningar så ska du nog kika på lite större båt. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2009 Ryds 23 WA har bättre skrov som är luftsmort som det kallas. Större ruff också. Skulle knappast själv fundera ens på en diesel på nån av dessa båtar dels för ökade inköpskostnaden (som man får väldigt svårt att köra ihop) dels för att den Mercruiser 4.3 liters MPI 220 hk som sitter i dessa (Uttern S64 fanns de första åren med Mercruiser 190 hk med förgasare) räcker gott och väl och är ganska snål om man inte blåkör. Kvaliteten på Ryds har väl kanske inte varit på topp alltid men de har helt klart bättrat sig sen de kom med i Viamare gruppen och samma stall som bl a Nimbus tillhör. Krypinet i en Uttern S64 är ju egentligen ett förvaringsutrymme och inte i första hand avsett att sova över i. En Ryds 23 WA med lite lullull från tillbehörslistan är nog den båt som är mest bekväm för de användningsområden du nämner, och som sagt ett strå vassare sjöegenskaper. Ryds 23 DC har för övrigt samma skrov och det har lovordats det också. Om du kan tänka dig utombordare finns t ex Finnmaster 6600 med ca 150-200 hk, Rocad 706 WAC (med hard top/tak) med ca 200 hk. Nimbus har några fina Walkaround också men de är ganska dyra både som nya och begagnade t ex 230 R. /Bo Senast ändrad av bossee | 18 juli 2009 | 19:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Heiner 0 Postad 18 Juli , 2009 Skall du ha en båt för både fiske och övernattning kan jag rekomendera Seamaster 670.Bra sovutrymme och gott om plats för transporter och fiske.Finns med både inom och utombordare.Då en dieselmotor kostar 50 000 kr eller mer extra blir det ganska svårt att köra in de pengarna. http://www.seamaster.se/xNYA-07/Trend670.htm Lycka till. Mackan. Senast ändrad av Heiner | 19 juli 2009 | 01:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ray-Ray 0 Postad 19 Juli , 2009 Hej! själv är jag väldigt mycket för hardtop/ruffade båtar med tanke på att vädret kan skifta från sekund till sekund. jag skulle föredra bensin med tanke på att reservdelarna är mycket billigare samt att inköpspriset är lägre. en båt som intresserade mig på mässan i stockholm för 2 år sen är Passport. fabriken har tillverkat båtar åt örnvik men som har börjat tillvera egna båtar under ett annat namn. skrov och motor är exakt det samma som örnvik men priset är betydligt lägre! lite som skoda vs wv... Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askerobon 0 Postad 23 Juli , 2009 Jag Tackar för era tips o synpunkter! Pendeln drar nog över mot en Ryds! Askeröbon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elvan 0 Postad 6 Augusti , 2009 Kolla Seamaster 210 sports, kanonfin båt med fina sjöegenskaper och praktisk att vara på ! /Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vange80 0 Postad 6 Augusti , 2009 Jag har en Ryds 23 WA, och talar därmed lite i egen sak. Men jag tycker det är en väldigt trevlig båt. Största fördelen är det sjövärdiga skrovet som är bland det bästa jag kört. På minussidan är bl a dåliga förvaringsutrymmen ( om man bortser från ruffen) och kanske lite låg kvalitet på förarsoffan. Förutom detta tycker jag den är perfekt. Skulle dock rekommendera att du köper till det stora akterkapellet, då får du en stor, täckt yta med ståhöjd. Mycket praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askerobon 0 Postad 19 Augusti , 2009 Hej! Nu har vi handlat! Det blev en -05:a Ryds 23 WA med en diesel. Vi har haft den i 2 veckor nu o tycker den är kanon! Tack alla som har visat intresse! Hälsar Askeröbon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tfrisk 1 Postad 19 Augusti , 2009 Stort Grattis till nya båten! Jag tror ni kommer att bli nöjda fortsättningsvis! Får man fråga vilken diesel som satt i - tror att Ryds har två olika i sina prislistor - ? Samt vad den har för toppfart? Med vänliga hälsningar Thomas F W/A Linnea Ryds 23 WA (bensin) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askerobon 0 Postad 21 Augusti , 2009 Hej! Det är den lilla dieseln, på 1,7 L och 116 hk. Vi har kollat toppfarten, den är ca:26 knop, och man åker behagligt i 19-20 knop, på ca:3600 r/m. Gäller även med barn o barnbarn ombord! Ett annat plus är att nålen på bränslemätaren, har inte så himla bråttom åt vänster! Nu ska vi ta oss till andra sidan av Orust, o titta på öppna varv! Ha det Gött, önskar Askeröbon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser