Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Borna

Lite frågor ang. Bayliner 245, samt krävs det certificat för att äga en mindre motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har precis fyllt 20, och har alltid vart intresserad av båtar sen jag var liten, men kan inte mycket om båtar. Under senaste tid har intresset blommat upp, och mamma erbjöd mig - om jag inskaffar allt som behövs för att köra båten lagligt, så kommer vi köpa en bayliner 245 Crusier.

Hur som helst, när jag besökte min vän och påpekade detta så sa han, jag är inte riktigt säker, men en båt under 40 fot behöver inge speciella krav för att äga, tror jag så försökte jag googla fram detta, men visste inte riktigt vad jag skulle söka på. Navigations cert behövs väl förmodar jag?

Lite andra frågor om själva båten, vad drar en sådan båt, bayliner 245? Om man kör en sommar, lagom sådär, hur mycket bensinpengar pratar vi om ungefär på en säsong? Vad kostar det med hamnplats, uppsala syftar jag på då... och eventuella småkostnader... Normalt, hur mycket blir det per år på ett ungefär?

Vad mer bör man tänka på? Vart kan jag vända mig osv?

Ha en toppenhelg!

Vänlig hälsning,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det som du kanske skulle införskaffa är ett förarintyg för fritidsbåtar vilket ger dig kunskap om diverse inom nav,sjövett, Du kan läsa mer om det eller beställa kursmateriel hos www.e-navigation.se. Men det är själva kursmaterielet och det du sen gör är att beställa en tid med en förhörsförrättare som är auktoriserad av NFB. Det andra som jag antar att din vän menade var Skepparexamen och den omfattar lite mer men gäller om jag minns rätt först när de 2 kriterierna Bredd över 4m,Längd över 12,5m uppfylls.

Vad jag hört av andra så är det tal om båtkörkort framöver och har man då redan ett förarintyg så kan man få detta inbytt mot båtkörkort vid detta tillfälle, en avgift tillkommer på runt 2-300:- för detta. Detta är endast vad jag själv läst lite här och där på nätet.

Ang båtplats i uppsala så kostar de ca 4000 för min båt iaf och det är en 3x9,5 och dessa får du åka ner till skarholmen för att ansöka om(avgift 200:- ). kan dock vara lång kö så du vet. Dom öppnar om jag minns rätt någon vecka in i augusti igen. det finns kanske andra du tänkte på men det får andra svara för då jag ej har en aning :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart skall ni ha en båt. Föregående talare har sagt det mesta om utbildning nu skall vi prata konstnader.

Att äga motorbåt drar iväg pengamässigt rätt bra. Det är mycket saker som man måste ha koll på men skräms inte av det.

Tänk på att det också är ett antal timmar varje vår och höst du måste lägga ner på att göra båten i ordning för kommande säsong. Allt du inte själv kan göra kostar naturligtvis pengar på en Marina.

Cirka kostnader för en sådan båt du tänkt:
* Vinterupplägnging inkl service Varje år 7.000kr 
(upptagning, oljebyte, oljefilter, bensinfilter, motorkonservering, impreller, anoder)

* Service som behövs extra utöver vanligt service Varannat år 4.000kr
(Drevoljebyte, bälgbyte, tändstift, remmar)

* Båtplats 4.000kr

* Försäkring 5.000kr helår

* Det är i princip alltid något som skall förbättras eller är sönder på en båt, detta beror naturligtvis på båtens ålder. Men räkna på ca 2.000kr varje år i något som behöver ersättas. Ju äldre båt och mycket utrustnig =  ju mer kan gå sönder är en enkel regel.

* Bensin kostnaden är svår att räkna ut beronde på vädret och bränslepriset. Räkna på ca 5.000-14.000kr för en säsong.

Tur!
Sedan gäller det att ha lite tur att äga en båt, köper man en äldre båt måste man nog veta att vissa saker är snart dags att byta. Här kommer lite prisexempel på saker som kan gå sönder efter några år En äldre båt är i mina ögon ca 8-10år. I regel betalar det sig att vårda båten ömt, inte köra som idiot och verkligen tahand om den på absolut bästa sätt.

Drevras ca 30.000-60.000 kr
Motorras ca 20.000 - 60.000 kr  
Kylskåp ca 10.000 kr
Vattenberedare ca 5.000 kr
Startmotor ca 2.000 - 5.000 kr
Generator ca 4.000 kr

Sedan är alla Marina saker väldigt mycket dyrare än exempel en bilsreservdel. Sedan är det upp till dig om du vill sätta in tex en gnistsäker generator för marint bruk eller en generator gjord för en bil för halva priset om denna har gått sönder?

Övrigt:
Saker du kan lära dig själv och göra är att konservera båtens VVS som är toalett, vatten samt måla båten med bottenfärg. Otast räcker det att förbättre lite här och där och göra rent odentligt. Städa och fixa med båten så inget möglar under vintern samt vaxa och polera. Detta kostar dig inte så mycket förutom i matrial men räkna på ca 1.000kr för shampo, vax, färg, poleringsdukar och sånt. Tiden som jag lägger ner på hösten och våren med detta är ca 3-5st helger gemensamt. 

OBS: Detta är ungefär de kostnader jag räknat ut på en likannde på båt som du tänkt köpa. Ärligt talat tänker jag inte räkna ut alla kostnader jag listat upp här. Det jag vet är att det är underbart de dagar havet ligger som en spegel och solen lyser i mitt ansikte och klimatförändringen visar sitt bästa.

Önskar dig all lycka!

Mvh
Kristian

Edit: Stavfel

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 18 juli 2009 | 23:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...