Sardaukar 12 Postad 17 Juli , 2009 För en månad sedan var jag ute och körde med min Mariner 115 hk raka 6:a från -81. Jag körde i full speta när motorn plötaligt stannade av. Den dog inte, den gick fint på tomgång. När jag sedan drog på igen var det inga problem. Men nästa gång jag åkte ut körde jag i ca 5 min då den började hacka sig fram, alltså varva ner med korta intervaller. Häromdagen skulle jag testa igen, men kom aldrig över 25 knop. Han bara hackar sig fram när jag försöker dra på... Min första tanke var att det inte kommer fram tillräckligt med bensin i höga varvtal, och att bensintillförseln ströps plötsligt när jag körde i full speta för en månad sedan, och att han nu inte får den mängd bensin som behövs när jag försöker dra på. Vad har ni för förslag på åtgärder? Jag har fast tank, så jag har ingen luftnippel att skruva på. Så vacuum i tanken kan det väl inte vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2009 Kanske du skulle prova med en liten extern bärbar tank ifall det är problem att suga bränsle från den fasta tanken? Skit i förgasarna? Luftskruv på resp förgasare lite för snålt ställda? Bensinpumpens gummimembran börjar bli kasst? Pumpa med bensinblåsan medan du kör, även på högre varv, och se om den slutar hacka. Bensinblåsan hel och fungerar (förblir hård)? Alla bränsleslangar hela? /Bo Senast ändrad av bossee | 18 juli 2009 | 00:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 18 Juli , 2009 Oj, det blev många frågor på en gång. Är det enkelt att rengöra förgasarna? Gummimembranet, var sitter det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2009 Hej, Rengöra förgasarna, om det är lätt? Tja, de måste plockas av och tas isär och helst tvättas ur med t ex varnolen, förgasarrengöringsmedel el likande och sen blåsa rent i alla skrymslen och vrår med tryckluft helst. Är väl lite pyssel kan jag tänka mig på en 6 cyl pjäs med gissningsvis 3 förgasare i ditt fall. Gummimembranet (DIAPHRAGM) sitter i bensinpumpen (fuel pump i sprängskiss). Du behöver sprängskiss på motorn som du hittar här:http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?&lvlCode=2&pCode=M0001172&path=MM~A0000002~M0001172&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr= /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 19 Juli , 2009 Tack så mycket för sprängskissen. Men ska prova lite annat först, innan jag ger mig på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisolas 0 Postad 22 Juli , 2009 Har liknade problem, har också en Mariner rak sexa 115 hkr. Jag har bytt membran i bränslepumpen, bytt stift mm, visade sig att det inte var någon gnista på ett stift, tror nu det kanske kan vara den ena cdi boxen, men jag vet inte. Har du löst ditt problem eller? Krisolas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Juli , 2009 Har inte löst problemet. Ska fixa lite verktyg idag och ta kompen på alla cylindrar och kolla tändningen. Nu går den ännu sämre. Nu dör den när jag gasar (med växel i), men startar fortfarande lätt. Går dock ojämt på tomgång också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisolas 0 Postad 24 Juli , 2009 Jag bytte stift och cdi box och gjorde något som dom kallar nått med raggar koll eller liknande, det är tydligen ett sätt att rensa förgasarna med full gas på motorn vid tongång. Lät i hela hamnen men var tydligen ett sätt att göra rent utan att plocka bort dom. Tycker att den är mer svårstartad när jag bytte stiften, men går skapligt faktiskt nu, går ojämt endast vid helt full gas. Stanar till och från vid tongång också. Nästa vecka kommer det en kille från Bromma som kan dessa maskiner och skall ta kompprov mm. Hör av dig om hur det går så kanske vi kan hjälpa varann, mvh Henrik (krisolas) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Juli , 2009 Okej, men hur länge körde ni med full gas utan växel i? Synd att jag bor ca 50 mil från Bromma då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisolas 0 Postad 24 Juli , 2009 jag tror vi körde drygt en minut. Hoppas vi får ordning på våra motorer. Vi köpte båten i år och några berömmer dessa gamla raka sexor och en del tycker vi skall göra bojsänke av den. Några anser att motorn är kult. henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Juli , 2009 Jag anser det senare, samt att den är häftig. Därför jag köpte den förra året. 14 000:- var inte så dödligt heller, den gick ju perfekt då... Vad har du för båt? Senast ändrad av Sardaukar | 24 juli 2009 | 17:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisolas 0 Postad 24 Juli , 2009 Hej Den heter Adventure 700 walkaround byggd på Gotland, kopia av Nimbus Novan. Vad har du för båt? har varit ute ikväll och kört foftfarande lite svårstartad men går som en klocka om jag inte drar på för fullt (märkligt) henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Juli , 2009 Bella 561 HT, som är till salu f.ö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 25 Juli , 2009 Hej igen, nu har jag hittat felet. Den tänder bara på cyl 2,4,6. Alltså 1,3,5 tänder inte alls. Måste vara den ena CDI-boxen som är kass eller? Du sa du hade bytt den ena CDI-boxen, men att det inte hjälpte? Om den är hel så kanske jag kan få köpa den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krisolas 0 Postad 25 Juli , 2009 Jo det hjälpte på så vis att den nu har gnista på alla stiften, innan var det ingen gnista på femte stiftet. jag unbdrar om jag inte har fel på soppa trycket, eftersom den går sämre vid full gas. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser