Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
Terrafobica

Svängande svajliggning och sjungande mast

Rekommendera Poster

De här frågorna har diskuterats tidigare, men då läste jag väl med ett halvt öga.  Inte någon jätteviktig fråga kanske, men nog så irriterande.  Det här med att tillverka ett litet segel för att få båten att ligga still vid svajankring skulle jag vilja veta mer om.  Att det heter svajankring förstår jag verkligen, för nog svajar hon alltid.  Försöker bifoga en bild som ni gärna får rita i hur det ska se ut.

Nästa fråga gäller masten.  Provade idag med att hissa en fender som nu sitter en meter ovanför spridarna, men det sjöng ändå.  Ska man prova att höja/sänka för bättre resultat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det masten som sjunger eller är det bommen? Vår bom tenderar att låta lite som en australiensare med ett sånt där rör, vet inte om det beror på att den är ihålig. Det hjälper att släppa lite på storskotet...

Jag har också funderat på ett ankarsegel. Skall man ta dirken och fästa det med eller hur får man hissat det på akterstaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Du ser ut att ha fallet kopplat som dirk i bommen. Kanske fallet vibrerar i vinden av att det är för sträckt med skotet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ligger ganska ofta med ankarsegel och jag har låtit sy ett hos segelmakaren. Jag hissar det med dirken som fall där seglet är fäst med pistolhakar på akterstaget. Nedåt har jag en temp som jag fäster i akterstagsfästet och skotet drar jag fram till masten och knopar fast vid bominfästningen.

Fungerar bra men jag gjorde ett som var lite för litet först och fick sen göra ett lite större som nu fungerar.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd endast kätting, det brukar hjälpa.

Och prova att lägga kättingen/linan i hanfot så att den går ut från bogen, det hjälper och enklare än segel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte med.

Har själv enbart kätting och har provat alla upptänkliga lösningar med hanfötter och tampar hit och dit men mina senaste två båtar har svängt trots detta. Jag tror det beror på dagens båtars konstruktion med fenköl, skrov med liten platt undervattenskropp och naturligtvis i mitt fall med två rullförsegel.

Provade att lägga mig med aktern mot vinden vilket gjorde att båten låg stilla och detta fick mig att låta sy upp ett ankarsegel som funkar jättebra. Och jag ligger relativt lugnt med fören i vinden numera och svajar för det mesta när jag inte ligger i en hamn.

Att det skulle vara besvärligt med ett segel håller jag inte heller med om, tar ett par minuter att sätta.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menade inte heller att ett segel skulle vara besvärligt att sätta. När det finns och är enda lösningen.
Men om en hanfot visar sig hjälpa (gällde exempelvis min förr-förra båt)  är ju ett segel overkill.
Mao kan man gott kolla alternativen först. Och ankrar man  ofta bör man ändå ha kätting hela vägen. Det framgår ju inte riktigt vad frågeställaren gjort hittills.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med om att man kan prova, det har jag gjort. Tror dock inte riktigt att kättingen spelar så stor roll för svängningarna. Möjligen att den gör att svängningen går lite längsammare fram och tillbaka.

Vad avser kätting så har vi ju samma erfarenhet vad gäller både detta och typ av ankare enligt tidigare trådar. Jag skulle personligen aldrig använda annat än kätting och detta för hela längden. Har själv 60 meter och skulle nog kunna tänka mig ett antal meter till.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur stort behöver seglet vara, per fot eller per ton? De fiskebåtar jag mött som har ett verkar endast vara på några få kvadratmeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det seglet som fiskebåtar ofta har, har de ju av en helt annan anledning. Apan, som den ofta kallas är för att minska rullningen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja principen är den samma, man minskar rullningen genom att få upp båtens för i vindriktningen när man ligger och drar in sina garn som oftast går in förut eller åtminstone kranbalksvis SB/BB. Redskapen blir som ett drivankare och fiskebåten ligger och driver. Att den slutar rulla är ju just för att den ligger med fören mot vinden så deras segel har samma funktion i princip.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar normalt lägga mig mot land eftersom jag har en hund som behöver lätta på trycket.  Men efter att jag blev med jolle/gummibåt så lockar svajankringen allt mer.  Jag har ett ankarspel med 50 meter blyad lina och en 15 kilos brusekopia som nu ska bytas ut mot ett 16 kilos delta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här blev det nu.  Hanfoten gjorde att jag blev tvungen att ha det rätt högt, men det spelar väl ingen roll?  Framåt lade jag ett tunt spännband runt masten.

post-13907-1394236040,3612_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hunnit prova det i verkligheten ännu?

Jag har en liten fock till en bohusjulle, som jag tänkte ta med när jag sticker ut och seglar nästa vecka. Den är nog ungefär dubbelt så stor som din ser ut att va. Svajakrar en del och ligger mycket i SXK´ s bojar.

Fast nu har ju snart badgästerna lämnat Bohuslän, så då kan man ligga långsides i gästhamnarna - utan kostnad i många fall.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte testat den ännu, men nästa vecka när skärgården börjar tömmas på semesterfirare är det min tur att åka ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

När man ska sova spelar det väl ingen roll egentligen, men medan man är vaken och sitter och smuttar på vinet. Så kanske en liten plätt duger så man ligger still ett tag. Samtidigt är det ju ganska trevligt att få uppsikt runt hela viken Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast jag sover oroligt när båten dansar fram och tillbaka, och den gör det rejält vill jag lova.  inte helt omöjligt att ankaret tappar greppet då.  Därför har jag nu tagit i rejält i överkant med ett 16 kilos Delta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Lång lina är bra, drygt 30 meter är nog normalt att jag lägger ut vid kanske 2-3 meters djup. Typ Fifång norra med dybotten. Men snurrar gör det iaf. Mer ju senare det blir Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu testat (ligger just nu ute i skärgården när den börjar tömmas på båtar) och det är något helt annat än innan.  Nog dansade hon runt idag, och jag trodde då att det inte verkade ha någon betydelse, men så kollade jag in vindexen, och den for ju runt och båten med den.  Men när sen vinden gav sig och låg svagt i en och samma riktning så följde båten så fint.  Tack du vänliga Mg-are för bidraget, du vet vem jag menar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min långköls Vagabond är hopplös att svaja med från näbben. Hon kryssar som besatt tills linan är slut, där hon tvärvänder. Ankaret växlar riktning kanske mer än 90 grader varje gång, som gjort för att det ska släppa till slut.

Men ankrar jag från aktern så ligger hon helt blickstill, så det är så jag gör. Har inget ankarspel varken fram eller bak heller. Jag skulle kanske kunna använda min stormfock som ankringssegel, på akterstaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser mitt ankarsegel ut. Jag sätter det ofta ända nere vid däck så att det ger skugga för solen, och så att det kommer så långt akterut som möjligt.

Ankarseglet skall sys plant, och behöver bara fästas i fallhornet till häckstaget.

post-7172-1394236047,9166_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat att göra som du, svajankra från aktern, men i min båt blir det då ett förskräckligt kluckande istället och nattsömnen går om intet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...