Coffe83 0 Postad 17 Juli , 2009 Hej, tänkte bara kolla... Kör en Uttern 510 med 60hp Mercury från ´ 89, är lite osäker på hur bra tankmätaren funkar egentligen men tycker att den verkar dra lite mycket. Ca 2l/Nm om jag ska lita på mätarn... men den har betett sig lite konstigt.. Kör i princip bara i planing (12-14 knop eller mer) eller under 5 knop för att köra ekonomiskt. Vad är en rimlig förbrukning? Vad kan jag göra för att minska den? Bör kanske tillägga att jag inte har någon varvräknare till motorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2009 Hej, Om man skall köra så ekonomiskt som möjligt bör man köra fortare än 12-14 knop med en sån båt du har. Det är ofta förvånande vad fort man ändå kan köra men ändå få en bra bränsleekonomi dvs du skall komma så många nautiska mil på varje liter bränsle som möjligt. 60 hk motor på en Uttern 510 HT är ju rätt lagom så förutsättningar finns att få hyfsat låg förbrukning. Jag har inga körfakta på Mercury 1989 60 hk på Uttern 510 HT men lite jämförelse kan kanske vara kul: Mercury (Classic) 60 hk 2-takt 2002 på Flipper 515 HT (5,15 x 2,05, torrvikt 570 kg, ej bottenmålad), temp 10 grader i luften och 7 grader i vattnet: Propeller i test 14 tum stigning, Hissning 20 mm, Toppvarv i test 5300 varv/min (max rekommenderat varvtal är dock 5500 v/min), Belastning 3 pers (270 kg). Förbrukning, liter per sjömil Toppvarv: 0,81 Minus 500 varv: 0,73Minus 1000 varv: 0,66Minus 1500 varv: 0,66Minus 2000 varv: 0,76 Förbrukning, liter per timme Toppvarv: 24,4 Minus 500 varv: 19,8 Minus 1000 varv: 15,6 Minus 1500 varv: 13,2 Minus 2000 varv: 11,6 Fart, knop Toppvarv: 30,0 Minus 500 varv: 27,0Minus 1000 varv: 23,8Minus 1500 varv: 20,0Minus 2000 varv: 15,2 Ljudnivå, decibel Toppvarv: 93 Minus 500 varv: 90 Minus 1000 varv: 86 Minus 1500 varv: 85 Minus 2000 varv: 82 Källa: Båtnytt nr 2, 2002. Som du ser gick båten mest ekonomiskt mellan 20-24 knop. Jag gissar din båt går mest ekonomiskt i dessa trakter också. /Bo Senast ändrad av bossee | 17 juli 2009 | 19:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 17 Juli , 2009 Kolla att mätaren fungerar. T ex tanka fullt, kör några sjömil på en, för dig, lämplig sträcka och tanka fullt igen. Då kan du lätt räkna ut snittförbrukningen på sträckan. Jag instämmer jag med inlägget ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 17 Juli , 2009 Hej Jag lånar tråden om det går bra..... Vad är rimligt med min Saltö 530 (5,7 meter styrpulpet, påminner om Ryds 530) och Suzuki DT115hk 2-takt 1992 ? Enligt dom mätningar jag gjort så ligger jag på bl.körning på c:a 1 liter/Nm. Mvh Patrik Senast ändrad av Brandur | 17 juli 2009 | 21:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juli , 2009 Hej, Hitta ett test på Suzuki DT115 2-takt (2001, elektronisk bränsleinsprutning, således ej förgasarmotor). Du kanske har förgasare på din DT115 1992? En DT115 med elektronic fuel injection (EFI) är rimligtvis lite snålare än den äldre förgasarmodellen. Tror EFI modellen kom 1996 och fanns till 2001 när den nya 4-taktaren DF115 kom. Men lite hum om förbrukningen får du i alla fall nedan. Testbåt var en Robust 600 styrpulpetere (6 x 2,30 m, torrvikt 600 kg, totalvikt inkl motor 773 kg). Belastning i test 2 resp 5 personer. Propeller i test standard Suzuki 17 tum stigning aluminiumpropeller. Maxvarv i test med 2 pers 6100 varv/min, med 5 pers 6000 varv/min. Fart, knop, 2/4 pers belastning Toppvarv: 38/37 -500: 35/34 -1000: 31/30 -2000: 25/23 -2500: 21/19 Förbrukning, liter per sjömil, 2/4 pers belastning Toppvarv: ca 1,52/1,57 35 knop: ca 1,28/1,37 30 knop: ca 1,15/1,25 25 knop: ca 1,04/1,13 20 knop: ca 1,00/1,11 15 knop: ca 1,13/1,20 Acceleration i sekunder, 2/4 pers belastning 0-20 knop: 5,5/6,5 0-35 knop: 10,5/13,5 20-35 knop: 5,0/7,5 Ljudnivå, decibel Maxvarv: 93 35 knop: 91 30 knop: 88 25 knop: 85 20 knop: 78 15 knop: 75 Tomgång: 61 Källa: Vi Båtägare nr 5, 2001. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brandur 0 Postad 18 Juli , 2009 Tack Bo!! Roligt med engagerade pers här på forumet..... Testerna som du hittar, finns dom på nätet? /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffe83 0 Postad 18 Juli , 2009 Tack för ett väldigt hjälpsamt svar! Ska genast ut och testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Juli , 2009 Hej Brandur, Många tester finns att köpa här på Maringuiden, Shoppen. Motortester och Båttester. Kostar 40 kr per test och levereras som PDF. T ex SUZUKI DT115 2-TAKT MOT SUZUKI DF115 4-TAKT, TEST (Båtnytt) nummer 05, 2001 http://www.maringuiden.se/medlemsprodukter/motortester/;showb=s Dock har jag en hel del gamla båttidningar och hittar många av testerna den vägen. /Bo Senast ändrad av bossee | 18 juli 2009 | 22:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffe83 0 Postad 20 Juli , 2009 Ok, då har jag vart ute och testat. Mätte fart med GPS och två pers i båten och kom endast upp i 25 knop på helt lugnt vatten. Förbrukningen verkar, som du säger, däremot sjunka något i farter runt 20 knop, till strax över litern/Nm. Men det känns ändå som att det är lite för mycket och att jag borde komma upp i lite högre fart. Något tips? Vad jag har läst mig till kan det vara att den övervarvar men vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juli , 2009 Hej, För att veta om motorn övervarvar måste du ha en varvräknare. Kolla om du kan hitta nån begagnad, kolla t ex med Marinhallen. En Mercury 60 hk 1989 har max rekommanderat varvtal på 5500 varv/min på fullgas. Du kan ej höra med örat vad den varvar. Tycker din båt borde komma upp i runt 28-30 knop med en 60 hk motor. Du kan ju börja med att kolla vilken propeller du har på idag dvs vilken diameter x stigning den har. Brukar stå instansat ett nummer eller diam x stigning på propellern nånstans. Då kan man nog se om du har för liten stigning (vridning på propellerbladen) så motorn därför varvar lite för mycket. Då kan man byta propeller och öka stigningen med kanske 1 eller 2 tum för att minska varvet. Då kommer toppfarten att öka men accelerationen bli aningens sämre. Tumregel: 1 tum ändring på stigningen ändrar motorvarvet ca 150-200 varv/min på fullgas. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coffe83 0 Postad 30 Juli , 2009 Det jag har gjort nu är att, av nödtvång, bytt proppeller... gick på grund men det fans bara en med 13´ stigning, hade 14´ innan. Märker att den går lättare i lite lägre farter än innan, tror inte heller att maxfarten påverkades negativt, dock så är knopmätaren på båten inget att lita på. Däremot så känns det som att soppaförbrukningen blev bättre. Men måste köra mer för att verkligen se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser