Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Peter1982

Vad kostar det att äga en motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej,

Är en total nybörjare när det kommer till att äga en båt och funderar nu på att köpa en yamarin 59 DC eller liknande.

Vad jag undrar är vad det kostar att äga en sådan båt. Vilka kostnader skall man räkna med, tänker på tex försäkring, båtplats etcetera.

Hoppas att nån kan hjälpa mig.

Mvh,

Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Försäkring 10-15 K (lite beroende på motorstorlek och maxfart och vilken del av landet, samt hur gammal båt/motor köper du)
- Båtplats 1 - 5 K (läget stryr priset)
- Värdeminskning motor 15% de första åren
- Värdeminskning båt 5% de första åren
- Bensin 15 - 20 SEK/dM
- Vintersevice motor < 5 K ??
- Vinterplats 0 - 5 K (beroende var och hur båten vinterförvaras)
- ev reparationer vid motorfel och ev självrisk vid skada, sönderkörda propellrar råkar de flesta nybörjare ut för
- ev tillbehör, lull-lull och annat kul tilkommar
- bottenfärg, tvättmedel, vax, etc - 1 - 2 K/år beroende på din ambitionsnivå
- ev ränta på lånet om du köper båten för lånade pengar
- ev fortkörningsböter

Har jag glömt något, eller snarare, vad har jag glömt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1. Försäkring:
Du kan hos en del försäkringsbolag välja vilken självrisknivå du vill lägga dig på. T ex 5000 eller 10000 kr. Premien påverkas också av hur mycket stöldskydd du installerar samt hos visa bolag antal skadefria år.
Jag har min Yamarin 5820/58BR med Yamaha F115 försäkrad hos Atlantica och det kostar (med de förutsättningar som gäller i mitt fall) just nu 5045 kr /år inkl försäkring av trailern (halvårsvis betalning, lite dyrare än betalning 1 gång per år). Du får helt enkelt kolla runt på försäkringsbolagens hemsidor och ringa, kolla även Svenska Sjö.

2. Båtplats:
Vet ej vad det kan kosta men medlemskap i båtklubb är nog billigast och på kommersiella marinor troligen dyrast och allra dyrast troligen i storstäder som Stockholm med omnejd. Själv har jag gratis båtplats vid egen brygga.

3. Årlig höstservice på utombordaren:
Räkna med mellan 2000-3000 kr om du skall lämna till verkstad för service (inkl byte av vatten/bensinavskiljande filterelementet) och konservering, åtminstone för en 4-taktare. Skall du låta ett varv ta hand om allt som har med båten att göra (service av motorn, upptagning, tvätt, iläggning på våren, förvaring) blir det riktigt dyrt i regel, men kan vara ett alternativ för den som inte vill eller kan pyssla med sånt själv. Var 5:e år skall kamrem bytas på Yamaha utombordare och kostar då ca 5000 kr (inkl rem, spännrulle och arbete). Ca vart 3:e är bör impeller bytas (kan göras i samband med höstservice) och kostar ca 1000-1500 kr att byta inkl material och arbete.

4. Vinterförvaring:
Om du har villa med lite ledig plats på tomten blir det förstås billigast att ha båten där och en täckställning med en bra pressening. Båtklubb är väl näst billigast att fövara sin båt hos och dyrast troligen kommersiell marina el marint företag. Ha den förvarad nånstans hos en bonde i nån lada kan också vara ett alternativ. Själv har jag det sistnämnda och betalar 875 kr från okt-maj.

5. Löpande kostnader under säsongen:
Bensin (knappast nåt att oroa sig för då de flesta ej hinner köra så förfärligt mycket på en sommar ändå). Men det ryker runt 1200-1300 kr för att fylla upp tanken (90 liter) på en Yamarin 59DC på en sjömack. Några andra direkta kostnader om du ej kör sönder nåt är det inte om du kör 4-takt. Kör man 2-takt tillkommer kostnaden för marin 2-taktsolja.

6. Trailer:
Om du skall köpa registrerad trailer (bromsad, 80 km/h) till din båt så kostar den att hålla registrerad ca 400 kr /år. Vart annat år skall den besiktigas, kostnad 370 kr. Första besiktningen efter 3 år när den är ny. Om du skall ha båtupptagningvagn (obromsad, 30 km/h) så blir det väl inga andra kostnader egentligen är inköpskostanden (däck och hjullager kan behöva bytas så småningom).

7. Övrigt:
Sen har du en massa engångskostnader förutom båten och motorn, t ex:
* Säkerhetsutrustning till alla ombord (flytväst osv)
* Ankare, tampar, fendrar
* Kompass
* Ev GPS navigator inkl elektroniskt sjökort över det område du skall åka i
* Ev ekolod (kan vara inbyggt i GPS navigatorn)
* Frälsarkrans/livboj, livlina, vass rostfri kniv
* Nödraketer (t ex Ikaros sats nödropet) el nödsignalsats
* Ev medlemskap i Sjöräddningssällskapet el Sjöassistans
* Pappersjökort över området du skall åka
* 10 liters bärbar reservdunk med bensin
* Paddlar (långa så du når ner i vattnet)
* Båtshake
* Ev kikare
* Lite verktyg för att kunna fixa lösa skruvar/muttrar, byta tändstift, ev kunna få loss propellern osv.
* Ev reservpropeller (aluminium räcker)

Ju mer du lämnar bort desto dyrare kommer de löpande kostnaderna att bli, det är i alla fall nåt du kan vara säker på.
Har du tid, har lust och är händig så gör så mycket som möjligt själv av löpande underhåll (upptagning, iläggning, tvätt, förvaring osv). Service på motorn kan vara klokt att låta göra på verkstad så länge garantin gäller. Vissa fabrikat har 5 årig motorgaranti men kolla vilkoren för att den skall gälla.

Har själv haft min Yamarin 5820/58BR i 7 säsonger nu och så väldigt dyrt tycker jag inte det är med de löpande kostnaderna. Hittils har jag ej kört sönder nåt så det har också hållt nere båtnotan.
Den tunga kostnaden blir första året när allt skall köpas in som behövs för att komma ut på sjön (båten, motorn, ev trailer och övriga nödvändiga prylar). Skulle tro jag lägger ner ca 10-11 tkr kr per år i snitt inkl försäkring, skatt på trailer, service och förvaring på båten mm, men inte bensinnotan medräknad. Ganska billigt fritidsnöje trots allt men allt är ju relativt. Vissa år kan bli lite dyrare för service t ex när kamrem byttes.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 juli 2009 | 15:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nummer 2 får du revidera bossee.  Stockholm har förmodligen de lägsta priserna i landet på hamnplatser, och det beror på att stan är proppfull av idéella föreningar där man måste bidra med eget arbete då och då.  Hos oss mitt i stan kostar en hamnplats 1200:- per säsong plus den årliga medlemsavgiften på 250:-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vi satt faktiskt i gästhamnen för ett par kvällar sedan ett par båtfamiljer och pratade gemensam båtekonomi och kom fram till att följande stämde rätt väl som ett överslag:

Ca 10% av båtens marknadsvärde hamnar man på om man räknar in alla kostnader såsom vinterförvaring, bränsle, försäkring, underhåll samt byte av det som slits ifall man som vi utgår från för åldern välskött och välunderhållna båtar som inte har finansiering.

Båtarna vi jämförde var:

Maxim (1980)

Tresfjord 300 Ultra (1989)

Yamarin 64 DC (2007)

 

Mvh

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...