Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
christoferrosengren

Kostnad för båttrailer på finlandsfärja?

Rekommendera Poster

I brist på intressanta objekt har jag börjat kika på den finska marknaden och hittat en Yamarin som är intressant. Det är ju ganska meckigt att ta hem båten men kanske kan det va värt besväret. Jag har letat prisuppgift på Siljaline för att ta med båttrailer men har inte hittat någonting. Har någon erfarenhet av vad det kostar? Är det ett alternativ att köra hem båten på vattnet istållet? Måste väl va en 2 dagars färd med en motorbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju så klart på var i Finland båten finns och var i Sverige du bor.  Uppe vid min gamla hemstad Gävle, är bottenviken/östersjön som bredast.  135 M till Björneborg på andra sidan.  I 30 knop gör man det på 4,5 timme, jag gjorde själv den resan en gång på åttiotalet.  När det gäller trailern så är det väl bara att ringa och fråga, men Viking tar mellan 2000 - 3000 för en husvagn beroende på säsong, enkel resa.  Och en trailer är väl inte kortare den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger nån mil öster om Helsinki och skall till Stockholm. Man skulle ju kunna åka inomskärs en stor del av resan ser det ut som om man kikar på sjökortet. 2-3000 enkel resa är jättedyrt och grusar mina planer... Ja, jag får väl ringa och fråga på SIljaline.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satt och pillade med plottern för skojs skull och räknade ut avståndet.  Ett par mil öster om Helsingfors till Stockholm, rätt mycket inomskärs och via Åland, Arholma blir cirkus 250 - 260 sjömil, det tar du på 2-3 dagar.  Men kostnaden?  2 liter sjömilen = minst 500 liter soppa X 13 spänn = 6500:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en båttur med nyinköpta båten skulle ju kunna ses som ett nöje och inte som problem/kostnad.

Tänk dock på att det kan blåsa på Ålands Hav så det är inte alltid det är rekommenderat att passera det i en Yamarin (du skrev inte vilken modell det var).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej kanske inte så lämpilgt med en 6 meters båt... (Yamarin 6230) Helt omöjligt att få fram prisuppgifter på färjelinjerna för bil släp/husvagn/trailer. Märkligt va?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här har du några priser:

http://www.vikingline.ax/tidtabeller/reguljara_resor/fordon/fordonspriser_abo_sto.asp

286 E för en husvagn från Åbo till Stockholm, svinhögt med tanke att det kostar 32 resp 64 E för en personbil. Men klart , husvagnen går inte till tax-free shoppen och beställer inga x-tra drinkar i baren.

Om du kör båten typ Åland - Märket - Understen - Singö så är du aldrig längre bort än 10 dM från land. Det fixar du med denna Yamarin om det blåser mindre än 6 m/s. Med bra plotter kan du köra på natten, då det oftast blåser mindre. Men du måste avakta bra väder.... Det förutsätter också att du kan köra båt även när det går lite sjö samt kan navigara, man gör inte sin första tur via Ålands Hav !!!

Lycka till !!! 

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 17 juli 2009 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Köpte båt förra året (Då Euron stod VÄLDIGT lågt)i Borgå öster om Helsingfors, det är en Bella och jag kom fram till att det var så dyrt att ta den på färja (Dragbil trailer) att jag valde att köra hem båten till Uppsala vi Åland, kompisen och jag tog det som en kul semestertripp och hade en blandad tur med tanke på vädret det var allt från vindstilla till 10-13 m/s så man måste hålla koll på vädret då det är stora vatten du skall över, vi gick Borgå-Helsningfors-Korpo-Hangö-Gullkrona-Mariehamn-Uppsala.

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt kul resa att läsa här om en som köpte en ny TG 5900 hyttbåt från TG fabriken i Borgå i Finland och körde hem den till Uppsala:

http://www.webbo.dyndns.org/tg/index.htm

(under Båtköp)
350 nm , tog 23 timmar, 250 liter bensin (Yamaha F60 4-takt).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inga problem att gå över från åbo till sverige med en båt av den storleken.

Jag har just gjort det med en vattenskoter och går man åbo-mariehamn-kappelskär så är det mellan 130-140 distans. men en båt av den storleken så gissar jag att man landar på ca 160 liter soppa med andra ord drygt 2000kr

/Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en NY båt du skall köpa? Om så är fallet rekomenderar jag dig att Inte göra det! Om du har otur och behöver hjälp med garanti jobb så kommer INGEN Svensk handlare att hjälpa dig utan hänvisa till den du köpt av i Finland. Jag har dåliga erfarenheter av detta då jag själv köpte min på annan ort (här i Sverige) än där jag bor. Samarbete handlare emellan (Yamarin) existerar inte!

Är det däremot en begagnad som du hittat till ett bra pris är det bara att gratulera.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är billigt att ta trailer på finlandsfärjan om man jämför med att ta finlandsfärjan på trailer...

Senast ändrad av skumroffe | 18 augusti 2009 | 18:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...