Gäst BENGAN Postad 26 Juli , 2004 Jag ränndörjar el. släpdörjar som man också säger efter makrill på västkusten på sommaren.Funderar ibland på hur djupt blysänket går vid olika farter.På nåt sätt måste man väl kunna räkna ut detta om man vet farten,vikten på sänket och längden på linan? Brukar köra 3,5 knop . Blyvikt 0,6kg.Nån som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jakob Postad 31 Juli , 2004 Har också funderat på detta. Skall titta i div formelsamlingar och skall försöka återkomma med ett beräkningssätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 1 Augusti , 2004 Blir nog mycket svårt att beräkna, då så många faktorer spelar inn. Farten på båten, motståndet på draget/dragen, lyft kraft på dito, utformning på draget ,motstånd/lyfkraft på linan(beroende på vinkel i vattnet), vind o strömningar i vattnet osv. Tror inte detta går att få till :cry: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Berra Postad 1 Augusti , 2004 Däremot kan man beräkna det med trigonometri om man tänker sej att linan går absolut rakt i vattnet ,Vet du hur mycket lina du har ute och vinkel från vattenlinjen, så har du jo en fiktiv trekant!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stess 0 Postad 20 September , 2004 Du kan ha upp till 1.6 kilo när du dörjer.jag har i från 0,8 och en på 1.3 när jag dörjer i 3,5-4 knop.Och det går fint.En som bor på havet nästan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adec540 0 Postad 12 Januari , 2005 Ring till kth och fråga efter Richard Hsieh. Han sitter på mekanikinstitutionen. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Tror inte att det skall vara så svårt om man bara gör bra approximationer. Kth växel: 08-790 6000 /david Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joyje 0 Postad 12 Januari , 2005 Det där fisket borde var riktigt kul med djuprigg och då kunna ha lite lättare spön :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KariTuomi 0 Postad 22 Maj , 2005 När men dörjar så inverkar linan väldigt mycket! Nästan omäljigt att komma djupare än 6-7 meter med måttliga vikter på oavsett hur lång lina man har, linan ger en stor lyftkraft på draget eller vikten man drar på... prova att dörja utan krok in på grundare vatten tills du känner botten så vet du ungefär djupet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_N 0 Postad 29 Maj , 2005 Bra tips! Där får man ju facit direkt... ;-) //Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst utbult Postad 12 Juni , 2005 hej. jag var ute med makrillhäckla förra helgen. vi var tre st i båten och vi fick 120 st makrillar vid stora osets fyr, utanför Hällsö dock var en del smått Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser