Gå till innehåll
tisdag 29 april 2025
Gäst BENGAN

Makrillfiske

Rekommendera Poster

Gäst BENGAN

Jag ränndörjar el. släpdörjar som man också säger efter makrill på västkusten på sommaren.Funderar ibland på hur djupt blysänket går vid olika farter.På nåt sätt måste man väl kunna räkna ut detta om man vet farten,vikten på sänket och längden på linan? Brukar köra 3,5 knop . Blyvikt 0,6kg.Nån som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jakob

Har också funderat på detta. Skall titta i div formelsamlingar och skall försöka återkomma med ett beräkningssätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Blir nog mycket svårt att beräkna, då så många faktorer spelar inn. Farten på båten, motståndet på draget/dragen, lyft kraft på dito, utformning på draget ,motstånd/lyfkraft på linan(beroende på vinkel i vattnet), vind o strömningar i vattnet osv. Tror inte detta går att få till :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Berra

Däremot kan man beräkna det med trigonometri om man tänker sej att linan går absolut rakt i vattnet ,Vet du hur mycket lina du har ute och vinkel från vattenlinjen, så har du jo en fiktiv trekant!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ha upp till 1.6 kilo när du dörjer.jag har i från 0,8 och en på 1.3 när jag dörjer i 3,5-4 knop.Och det går fint.En som bor på havet nästan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ring till kth och fråga efter Richard Hsieh. Han sitter på mekanikinstitutionen. De brukar vara väldigt hjälpsamma. Tror inte att det skall vara så svårt om man bara gör bra approximationer. Kth växel: 08-790 6000 /david

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där fisket borde var riktigt kul med djuprigg och då kunna ha lite lättare spön :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När men dörjar så inverkar linan väldigt mycket! Nästan omäljigt att komma djupare än 6-7 meter med måttliga vikter på oavsett hur lång lina man har, linan ger en stor lyftkraft på draget eller vikten man drar på... prova att dörja utan krok in på grundare vatten tills du känner botten så vet du ungefär djupet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst utbult

hej. jag var ute med makrillhäckla förra helgen. vi var tre st i båten och vi fick 120 st makrillar vid stora osets fyr, utanför Hällsö dock var en del smått

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...