johan_ 2 Postad 17 Juli , 2009 Hej, Jag har en styrpulpet med dubbel botten och har köpt en länspump som ska hjälpa mig att pumpa ut vatten i båten. Min tanke var att sätta ner den i ett hål jag har i mitten längst bak på durken. Problemet var att hålet var ca 1-2cm för litet. Har ni några tips på hur jag smartast kan göra hålet lite större? Problemet med en hålsåg är att det inte finns något centrum att borra i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 17 Juli , 2009 Dremel! En slipmaskin alltså. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42180487 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 17 Juli , 2009 tack för snabbt svar... Problemet är att de kostar en rejäl slant till ett engångsgig Jag antar att det säkert finns en uppsjö med andra användningsområden för en dremel som jag kan nyttja, men...finns något billigare alternativ? p.s. om jag jagar fram en dremel av någon vänlig själ...vilket verktyg skall användas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 17 Juli , 2009 ta ett bågfilsblad det funkar också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 17 Juli , 2009 Ett sliphuvud eller vad det kallas. Du skulle alltså slipa ut hålet. Men bågfil funkar ju oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 17 Juli , 2009 Jag skulle nog försöka med hålsåg, lägg en träkloss i hålet för centrumborren. Annars funkar det säker bra med en sliprulle tillborrmaskinen. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54388673 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 17 Juli , 2009 Att slipa bort så mycket glasfiber blir nog inte så roligt. Försök med hålsåg bräda eller liknande över hålet, eller sticksåg exempelvis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 17 Juli , 2009 Jag har nyligen gjort ett hål större med hålsåg. Det gick men jag fick ta det väldigt försiktigt i början innan borret fick nytt grepp sas. Håll hårt som tusan i maskinen och lägg bara an borret så att du får fäste, då kan det gå. Det gick fort iaf, lättare än att hålla på med slipgrejor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juli , 2009 Att slipa bort en sån liten mängd glasfiber som i ditt fall är inga problem. Ett riktigt munskydd, t-shirt och en skållhet duch efteråt. Köper du en dremel kan du alldrig va utan den sedan. Jag har två. Det bästa verktyget jag har är ett slipstift som en kon belaggd med coromant ell liknade. Den kostar en slant, men när jag tog hål för värmarslangar i vintras gjorde jag av med siphulser för en förmögenhet. Det var när dom hade slut på sliphylsorna på järnaffären som jag hittade och köpte slipstiftet. Hade jag köpt det från början hade det räckt med ett stift. pga att jag använde dremel tillsammans med vanliga borr kunde jag lägga slangen där jag inte kom åt med hålsågen. dvs där jag ville ha den. tommy som till övervägande delen består av glasfiberdamm efter 30 års slipande på amatörnivå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 18 Juli , 2009 Tack för era idéer. Det känns som om jag börjar med hålsågsvarianten. Jag har en ganska fintandad historia som jag tror skulle fungera. Frågan är om jag ska ha träklossen över eller i hålet...? /Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Juli , 2009 Jag skulle nog föröka passa in klossen i hålet. Det är ju centrumborret den skall styra. om du inte får klossen att passa perfekt kan du ju slå ner träflisor eller små kilar så att den sitter på plats tills håslågen får bett i matrialet. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 19 Juli , 2009 sådärja...nu var det klart. Till nästa problem. Jag vill nu kunna täcka för hålet så att det håller tätt med möjlighet att öppna för inspektion...inte limma alltså. Hålet är ca 6cm i diameter. Finns det plugg i den storleken eller finns det andra fina sjömanstrick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Juli , 2009 På min förra båt hade en tidigare ägare tagit bort den gamla Sumloggen. Det blev ett hål något större än ditt. Han hade tillverkat en platta i rostfritt och stansat in båtens data. Denna skruvade han över hålet. Ser mycket sofistikerat ut. Nu var han gamal mekaniker och en mycket händig man som var kunnig i det mesta och hade en mycket välutrustad verkstad hemma i garaget. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_ 2 Postad 20 Juli , 2009 jo tack...låter som uppfinnar-Jocke det där...hmm, hade hoppats på lite enklare lösning men tack ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser