GurraP 0 Postad 16 Juli , 2009 Hej jag har äntligen fått ordning på min båt där det nu hänger en ny Evinrude E-tec 50hk där bak. Det ända problemet är nu att då jag ligger och kör i högre farter så känns det som små ryck var 10-15e sekund. Jag försöker lyssna på motorn då jag misstänker den inte får soppa riktigt som den ska, jag varken hör eller ser att motorn ändrar varv. Blåsan är betydligt mjukare än då jag står still. Kan det vara så enkelt att det hugger tag i skrovet då det inte är det vackraste?? Mvh Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Juli , 2009 det hugger tag i skrovet Kan du utveckla det lte mer vad du menar med det? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 16 Juli , 2009 Det känns som det bromsar till då och då men det är ytterst lite. Jag har en ganska fin skada i skrovet som är ca 15cm lång och kanske 5mm djup Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 16 Juli , 2009 skadan är 3cm bred kan det vara där det hugger i? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 16 Juli , 2009 Det beror väl på vart skadan är.. om du ligger och planar med båten och skadan sänks ner i vattnet med jämna mellanrum så är det ju inte omöjligt att det får den effekt som du pratar om.. Köp glasfiberspackel och spackla igen skadan... efter lite slipningsarbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 16 Juli , 2009 Är det samma om det går lite sjö eller är spegel. Dyker fenomenet upp var 15:e sekund på spegelblankt vatten lär det ju inte vara skrovet. Men hursomhelst låter det som en bra ide att laga skadan ändå. Den går garanterat inte bättre av den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 16 Juli , 2009 Har tänkt laga skadan men är lite körkåt nu =) idag då jag var ute så var det nästan helt spegelblankt så är väl rädd för att det är något galet me motorn då. /Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 17 Juli , 2009 Kan det vara så att du har ett externt filter monterat innan motorn? Jag tror motorn får för lite soppa, finns det någon avluftning på tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GurraP 0 Postad 17 Juli , 2009 Jag har inte något externt luftfilter. Jag har ingen luftskruv på tanklocket det är evinrudes orginal tank så jag antar att den får luft genom själva kopplingen på slangen. Har kört längre svängar med båten och plasttankar brukar väl dra ihop sig och det blir ett jävla tryck om den inte luftar. /Gustaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bultman 0 Postad 18 Augusti , 2016 Hej! väcker en gammal tråd till liv!Har exakt samma problem med min E-tec 50hk.Detta har jag hört av min mekaniker i Vännäsby, Ingemar Stenmark.För lite ström till spridarna kan ge motorstörningar.Enligt Ingemar är rekommenderad batteristorlek 120Ah. Sitter ett 85Ah i min och ska prova med större batteri. Måste tyvärr såga upp platsen för batteriet då ett 120Ah inte ryms i urtaget som är gjort. Är intresserad och veta om du eller nån annan löst problemet innan jag genomför mitt ingrepp i båten. Mvh. Fredrik S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 18 Augusti , 2016 Hej Har själv en ny e-tec 75HK (Samma motor som 90 hk ) och den har fungerat utan problem hela sommaren MEN du har en ny motor be återförsäljaren koppla datorn till motorn för eventuella fel koder får du inget svar där så gå vidare i felsökningen /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bultman 0 Postad 18 Augusti , 2016 Hej Har själv en ny e-tec 75HK (Samma motor som 90 hk ) och den har fungerat utan problem hela sommaren MEN du har en ny motor be återförsäljaren koppla datorn till motorn för eventuella fel koder får du inget svar där så gå vidare i felsökningen /Kenbja Det är en 06:a köpte den privat. Lämnade in den efter första säsongen för service och påpekade att den ryckte. Han hittade inga felkoder och allt verkade vara ok. Trodde att det kanske skulle försvinna efter servicen men inte det. /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 19 Augusti , 2016 Var med om ett sådant fenomen med en Buster M med en 40hk 4t Yamaha -10. Båt och motor var då nya. Åkte omkring som en tok och felsökte med mekaniker. Det visade sig att båten hade en defekt i skrovet, inte synlig för ögat. Båten skickades tillbaka till Finland där de konstaterade felet. Ny båt skickades och felet var bortblåst.. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 19 Augusti , 2016 Kompisen hade ett likartat problem på en mycket mindre båt. En gummibåt med (jag tror det var) en niohästare på, propellern satt inte riktigt fast på sitt nav, den slirade först bara ibland, sedan mer och mer. Istället för brytpinne är propellern fastvulkad på ett nav ag nån gummiblandning, och sedan vulkad på en hysa med splines som sitter på axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 21 Augusti , 2016 Hej! väcker en gammal tråd till liv! Har exakt samma problem med min E-tec 50hk. Detta har jag hört av min mekaniker i Vännäsby, Ingemar Stenmark. För lite ström till spridarna kan ge motorstörningar. Enligt Ingemar är rekommenderad batteristorlek 120Ah. Sitter ett 85Ah i min och ska prova med större batteri. Måste tyvärr såga upp platsen för batteriet då ett 120Ah inte ryms i urtaget som är gjort. Är intresserad och veta om du eller nån annan löst problemet innan jag genomför mitt ingrepp i båten. Mvh. Fredrik S Det där stämmer inte. Din e-tec är designad att kunna gå utan batteri faktiskt, dvs den går att nödstarta med snöre och klarar att försörja elektronik och spridare redan på "snörstartsvarv". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bultman 0 Postad 22 Augusti , 2016 Hej! väcker en gammal tråd till liv! Har exakt samma problem med min E-tec 50hk. Detta har jag hört av min mekaniker i Vännäsby, Ingemar Stenmark. För lite ström till spridarna kan ge motorstörningar. Enligt Ingemar är rekommenderad batteristorlek 120Ah. Sitter ett 85Ah i min och ska prova med större batteri. Måste tyvärr såga upp platsen för batteriet då ett 120Ah inte ryms i urtaget som är gjort. Är intresserad och veta om du eller nån annan löst problemet innan jag genomför mitt ingrepp i båten. Mvh. Fredrik S Det där stämmer inte. Din e-tec är designad att kunna gå utan batteri faktiskt, dvs den går att nödstarta med snöre och klarar att försörja elektronik och spridare redan på "snörstartsvarv". Okej, tack! Det visste jag inte. Här kommer lite fler ledtrådar.. Båten är en gammal Ryds tumlare. Kavitationsmärken fanns på propellern när jag köpte den. Kanske får åka ner på en marina och visa upp båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser