Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Reyier

Kan man åka vattenskidor med denna?

Rekommendera Poster

Hej

Tänkt köpa en styrpulpetare och har sett en Cresent 465 med en 30hk.
Men genom att jag vill åka vattenskidor efter båten och ägaren har inte testat det och har ingen knopmätare så han vet inte hur många knop båten gör.

Tror ni att den skulle orka mig? Jag väger ca 85kg och har åkt i flera år så är inte nybörjare men inte expert heller :)

Mvh

Hampus

Senast ändrad av Reyier | 16 juli 2009 | 21:10

Senast ändrad av Reyier | 16 juli 2009 | 21:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte tro det... möjligtvis om du har, så dina barn.

Vattenskidor är tungt att dra för båten.. skulle rekommendera 70hk och uppåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag trodde då :(

Men tänkt att senare köpa en större ca 50hk 4-takt.

Men tror ja köper den ändå och fiskar så länge då:P
Men ska testa starta från bryggan :)

Tackar för snabbt svar

Offtopic. Jag är ju ny på detta forum. Men innan jag svarade så fanns det tv svar på min fråga. Tog han bort den elr gjorde jag ngt fel så det försvann?

Senast ändrad av Reyier | 16 juli 2009 | 21:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror det funkar omman startar med två skidor och från bryggan. Däremot tror jag det blir tungt att dra upp från vattnet. Har själ gjort det med 20 hk med lätt båt och det funka precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hoppas jag nu :P

Ska och kolla på den imorn om det är ngt att ha.

Tips på vad man ska kolla när man köper båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en äldre båt så finns det ju troligtvis en del skavanker och repor..

Men kolla så att akterspegeln är okej.. inte mjuk utan stum och hård. Knacka på den..
Om den är fuktskadad och kanske murken så hör du det. Kolla även övriga skrovet..

Är den lagad i skrovet/botten.. är det ordentligt gjort eller finns det risk för att det går sönder.. (egen erfarenhet..).

Vad följer med... vagn, åror, motor... skick på detta.

Hur den ser ut (fin/misskött) indikerar mycket på vad du ska ha för förväntningar på resten av båten..

Sist men inte minst... är den stulen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

har du ngt tips på hur man skulle kunna se om den är stulen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är nog i klenaste laget. åkte med våran båt för någon vecka sen.. och det gick ganska precis, 35 hk och en lite mindre crescent än den du nämnde. Man fick ta några steg fram i båten så den planade.

borde inte starten påverkas av hur många cylindrar man har? eller är jag helt fel ute?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jämför mellan olika sorters båtar och prova flera. Skiljer mycket på olika styrpulpetare. Jag hadde en lite yamarin förut, i den fanns det bara en stuv tillexempel. Tänkte inte på det förrän den var min. Tur den hadde fast tank så man slapp ha den där.

Vad ska du ge för båten? Kanske är bättre att leta vidare och hitta en med större motor direkt. Om du ändå tänkt byta motor snart kanske du kan få en finare båt med större fast äldre motor som håller ihop i några år tills du byter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgångspriset är 20.000 med motor och utan trailer.
Jag ska försöka pruta lite oxå :)

Jo jag har letat länge nu :) Men saken är att jag och min morbror ska köpa den tillsammans och sen om några år köpa en ny 4-taktare. Så motorbyte snart är inte auktuellt i dags läget. men har du tips på någon bättre runt 25.000 (35-40 om det är 4-takts motor med)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade en 465:a med  30hk inom den sjöscoutkår jag var aktiv, och de som kunde åka vattenskidor efter den båten var endast de mest anorektisak barnen. Den bestyckningen duger tyvärr inte till vattenskidåka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej. Då blev det ju lite svårare. För dom pengarna kanske det är svårt att hitta nått annat bra. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte det, jag hade en Ryds hajen ht med en 65 hk Mercury för länge sedan och det var knappt den orkade dra upp vattenskidorna, det var gränsfall vill jag påstå. Minst 20 hk till och gärna mer är att rekommendera. I mitt fall gällde det att balansera långa sekunder innan planingen var klar.

Mvh

Styrman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...