Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
trimaran74

Kraftig propellerverkan vid back

Rekommendera Poster

Tjena

Har en båt men propelleraxel & roder. När man vid tilläggning mot tex. en brygga glider sackta framåt & lägger i backen för att bromsa så drar aktern åt (i mitt fall) höger. Det ska vara så, det vet jag. Men i mitt fall har det blivit värre efter att jag bytt akterdäck & gjort en ny motorbädd så propellern hamnade 2cm längre bak.

Varför blev det värre? Det är nära på störande. Går ju inte att bromsa rakt när jag ska in mellan Y-bommarna då aktern glider iväg så förbannat.

Varför är det & vad gör man åt det? Eftersom roderaxeln går igenom akterdäck, kan det blivit fel placerat efter bytet. Är det dom 2 centimetrarna på prop.axeln som gör det. Jag vet inte.

Någon annan som vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hadde liknande problem på min båt förra sommaren. Speciellt när jag backade ut från y-bommarna. Fast jag har drev, så det är väl inte relevant i den här frågan.

Monterade duopropp. Blev grymt mycket bättre. Sen märkte jag att jag inte kan trimma in drevet. kommer bara till yttersta trimläget. Där har vi nog spöket för min del. (utifall någon annan med drev undrar)

Hoppas det löser sig för dig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...