haansson 0 Postad 16 Juli , 2009 tjena. har en yamaha utombordare på 60hk , 2-takt som har fungerat grymt fint . men nu i sommar när vi la i den så börja den rycka , och hacka mycket. problemet kommer när motorn är varm. det går att puttra fram i ca 5knop , men sen när man drar på fullgas så hackar den och båten planar inte ens. kollar man på varvräknaren så kan den hoppa mellan 3-5tusen varv. har kollat lite soppa ledningar , soppafilter är kollat, lika filtret i tanken. förgasarna är borttagna och rengjorda. problemet kvarstår. tändstift är bytta förra året, inte körda så mycket. och dom ser jättefina ut. jag har tänkt att det kanske kan vara någon tändspole som blir knasig när den blir varm eller nå? dom är aldrig bytta. om det kan ha med saken att göra så förra året lämnade jag in den för att den knappt starta , och när den startade så kunde backen bli frammåt och tvärtom , så när man gasade frammåt så backade den alltså .. helt skumt , men då var det någon ring vid svänghjulet som var trasig så den skickade tändningen hur som helst. men då var det så extremt och kom så plötsligt , detta problem är annorlunda. extremt tacksam för snabba svar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 500 Postad 16 Juli , 2009 Jag skulle gissa på ett tändningsfel. Frågan är vilket. Om du har tillgång till en tändningsinställningslampa, så prova att koppla in denna. Jag rekommenderar att använda en med induktiv trigg ex. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=134400 Kolla på lampan hur den blickar när felet uppstår oftas kan man se tändmissar. Genom att flytta mellankablarna går också att se om det är en cyl eller båda. Årsmodell? Hänger varväknaren med variationerna i varvet på motorn eller verkar den leva ett eget liv? Senast ändrad av guestsson | 16 juli 2009 | 16:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 16 Juli , 2009 Ja, det är tändningen som lägger av, men det är en inbyggd skyddsåtgärd för att den inte ska skära, den blir nämligen för varm! Det sitter ett litet termostat på toppen av topplocket som jordar tändningen till en cylinder när du belastar motorn för mycket. Botemedlet är att få bättre kylning, troligen är kylkanalerna igensatta av oxid, så skruva bort locket på sidan av motorblocket och skrapa rent i alla kanaler och spola rikligt så är TROLIGEN problemet löst. Naturligtvis kan det vara impellern också som inte ger tillräckligt, men det vet du ju själv när den blev bytt. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser