Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
qwerty24

Md11 tvärstopp

Rekommendera Poster

Hej,

I går när jag var ute o åkte så dog motorn, helt utan förvarning. Oljetryck & temperatur som dom skulle. Efter en stund febrilt letande så konstaterade vi att den inte fick nån soppa, matarpumpen verkade ha gett upp.

Men när jag nu har den hemma, så verkar pumpen helt ok. Vad gör man, det finns inget att byta, men det känns inte helt rätt att bara lufta och smälla dit grejorna igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med det finns inget att byta? visst kan man byta en matarpump, men har du kollat att båda backventilerna sitter på plats och fungerar, att armen som ska påverkas av kamaxeln är hel? Membranet kan oxo vara trasigt. Om allt detta är ok så vet inte jag vad du menar.

Ett provisoriskt alternativ är att ha en tank högre än motorn och låta bränslet rinna själv, då behöver du inte lufta mer än då du monterat det. Sätt en bensinslang i en jeepdunk och ner till finfiltret, pumpa fram bränslet med blåsan och lufta och KÖR!!!

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, inget att byta var kanske inte så smart formulerat, det jag menar är att matarpumpen är helt ok. Plockade isär den när jag väl kom hem, inget sprucket memban (som jag trodde), backventilerna funkar. Ser nästan ny ut ...

Tack för tipset om en provisorisk tank, det blir nog det eller en elektrisk matarpump.

Men jag är fortfarande lika förvirrad varför den bara dog mitt ute på sjön utan förvarning. Ska göra rent tanken och jaga eventuella läckor för tjyvluft.

Om det nu inte är något annat, den är från -78 så det finns ju lite andra krämpor att välja bland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

det måste inte vara ett mekaniskt problem du har - du har ju kollat pumpen och den ser bra ut. Dock skulle jag tro att du fått skit i tanken eller en vattenbubbla i insuget.

Kondens i bränsletankar är ett vanligare problem än många tror. Läste för ett tag sen om att i en miljö som består av diesel och vatten trivs vissa bakterier extra gott - till slut bildas ett tjockt slem vilket kan täppa till bränsleröret.

Om du inte har ett filter på tankens nedre del bör du investera i det.

Kolla om du finner någon skit på tankens botten eller om du har väldigt mycket kondensvatten i den.

Ett tips inför vinterupptagningen är att toppfylla tanken, så slipper du kondensering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...