Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
robban14

mariner 40 hk

Rekommendera Poster

dom sitter mellan tändsystem och tändspolen med en pillarna mot tändsystem och andra mot tändspolen. kan det var därför den bara går på en cylinder ?

post-10010488-1394236016,5294_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din förklaring är inte entydig.

Menar du dom sitter mellan tändsystem och tändspolarna (en per spole), med en pilen riktad mot tändspolen.?

Det förfaller som att man misslyckats med konstruktionen av CDI:n och därför monterat dessa externa dioder.

Fel i en av dessa kan vara förklaringen till att den bara går på en cylinder.De går att mäta upp med en ohmmeter. De skall då leda i ena riktningen men inte i den andra. Utan att dyka allt fördjupt idet teoretiska så tycker jag att motorn borde gå ändå, så länge det inte är avbrott i dioden. Dvs den leder varken i den ena eller andra riktningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa dioder sitter orginal på Yamaha/Mariner 40Hp med brytarspetsar. Detta för att primärtändspolen under svänghjulet har 2st lindningar och dom är motriktade varandra. Alltså genererar den en positiv och en negativ spänningsperiod och då skall dioden klippa bort den ena delen för den ena tändspolen och den andra delen för den andra. Observera att dioderna är monterade med framriktning olika på spolarna. Om dioden går sönder tex avbrott då dör den cylindern men om det blir kortslutning så kan du knäcka tändspolen. Jag har en Yamaha 40Hp med samma system och den knäcker tändstift för mig dvs kortsluter dom. Dioderna är hela så nu har jag bytt tändspolar. Om han fortfarande kortsluter stiftet så skall jag göra bränsle/luft blandningen magrare. Dock står den nu enl. rek. i verkstadshandboken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...