skarvassa 0 Postad 16 Juli , 2009 Hej Jag har näst intill samma problem som tråd http://www.maringuiden.se/forum/;write=new&threadID=301426. Jag köpte nyligen en Uttern 495 med en 40 HK Evinrude VRO - 87. Den förre ägaren hade nyligen(våren 2008) bytt VRO pump och motorn känns mycket fräsch för sin ålder. Han hade ny bensin i tanken, men inte bytt stift i år. Tändkablar och stift såg dock väldigt nya ut. Vi provkörde motorn i balja och den gick jämt och fint vid tomgång samt vid gaspådrag, kylningen såg bra ut, detta var mitt orosmoln då han inte hade sötvattenssköljt motorn efter senaste säsongerna, hans anledning var att havet där han körde låg så pass nära mälaren att det knappt kunde gå under bemärkelsen saltvatten. Min första tur: Motorn gick jämt och fint vid tomgång samt gaspådrag. Men efter ca 5 Min började motorn gå ner på en cylinders kapacitet och motorn lät tungrodd. Jag släppte då på gasen och motorn gick bra under minimal påfrestning, när jag senare skulle dra på mer gas varvade motorn ojämnt och det lät ungefär som om jag hade vatten i bensinen, den misstände och hade sig helt enkelt. Tillslut lade motorn av, jag startade den då igen och den gick igång men den kändes svagare än kolerasmittad 95 årig tant och lade sedan av igen. När jag sedan försökte starta den tände den inte ens och det blev till att ta fram årorna. Jag rodde på allt jag orkade och min hjärna delades upp i två läger, en snål sida som sa att jag skulle fortsätta ro samt såg fram emot att börja mecka med motorn, och den andra halvan började genast tänka på en ny 4 taktare, Suzuki vs Yamaha, motorstorlek mm. Ca 2 timmar senare nådde jag Stavsnäs Vinterhamn (Värmdö) och idag har jag en straffande träningsvärk i rygg och axlar. På fredag, imorgon, åker jag och en kompis ut till båten och ska börja mecka. Vad skall vi börja kika på, tändspolar, tändstift, byta impeller/byta termostat (överhettning) vatten i soppan? Kom med förslag eller om någon tror sig veta vad problemet är kanske även en lösning. Tacksam för allt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 16 Juli , 2009 Kolla om ev dödmansgepp glappar. kolla hur stiften ser ut(kan säga en del) och byt dem, soppafilter, kolla slanganslutningen/ veck på slangen. kolla om choken hängt sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Juli , 2009 Kanske förgasarna behöver rengöras grundligt. Inte helt ovanligt att de beckar igen under vinterhalvåret om de ej tömts på bensin innan man ställde undan för vintern. Men börja med att kolla att ni har gnista på alla tändstift, det är liksom nr 1 för att få fyr på den bensin som kommer fram. Nya tändstift är aldrig fel, med rätt gap (kolla på NGK hemsida så står det vilket gap det skall vara för de stift du skall ha till Evinrude 1987 40 hk. Börja med tanken och kolla röret och ev sil/filter ej är tätt, luftningen på tanken fungerar, snabbkopplingen vid tanken OK, slangen hel och bensinblåsen hård när du pumpat på den, snabbkopplingen vid motorn fungerar och bensin kommer fram till VRO/bensinpumpen, ev bensinfilter i närheten av VRO pumpen helt och rent. Alla bensinslangar hela och täta vid motorn. Det var väl i stora drag bränslesystemet fram till motorn. Att VRO pumpen fungerar får man förutsätta då den är nästan ny. Så är det förgasarna, det är frågan om de beckat igen eller ej. Men där har du i alla fall nästa tänkbara sak att kolla vad gäller bränslesystemet. M a o jobba dig steg för steg framåt en sak i taget. Impeller och termostat (om man misstänker överhettning) bör du vänta med innan du ser om det kan beror på bränsletillförseln att motorn inte vill gå. Men det är bra om du tar reda på när impeller byttes senast då man brukar byta till ny ca vart 3:e år nåt sånt för att vara på den säkra sidan. Misstänker man termostaten (kan fastna i t ex stängt läge) kan man ta bort den och köra utan för test. Men se upp för skruvar som är lätt att dra av på en gammal utombordare, ju äldre destå större risk. Vet av egen erfarenhet när jag t ex skulle skruva av termostathuset på en Suzuki från 1991 och det var i stort sett pulver av ena skruven så det blev att gänga nytt. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 juli 2009 | 23:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skarvassa 0 Postad 17 Juli , 2009 Stort tack för svaren! Jag åker ut till stavsnäs i eftermiddag för att börja mecka. Efter lite sömn och betänksamhet är min chansning att det är förgasarna eller munstyckerna som har behöver göras rena. Startgas har jag hört ska vara ett bra botemedel. Jag lyder dock ditt råd Bo och börjar med stiften sedan bensintillförseln filter mm innan jag går på att göra rent förgasarna vilket troligtvis inte är ont gjort vilket fall som helst. återkommer med del 2 Mvh Skarvassa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skarvassa 0 Postad 13 Augusti , 2009 Motorn går numer bra, och det var troligtvis gammalbensin i förgasarna. Jag ska dock erkänna att jag inte har gjort rent dem, utan endast kört med motorn och den har gått bättre ju mer jag kört och går prima nu.. eller kanske inte prima. Motorn går fortsatt bra men växlarna har gett upp. Alltid är det något, he he, underbara tvåtaktare. se min nästa tråd, alla svar välkomna http://www.maringuiden.se/forum/;thread=307183&highlight=evinrude vro Mvh Skarvassa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
czappa 0 Postad 14 Augusti , 2009 Vill bara påpeka att startgas kan haverera din motor. Som sagt inget jag rekommenderar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser