dksn 0 Postad 16 Juli , 2009 Har en sea ray 200 med en mercruiser 4,3L V6:a den är lite seg upp i plan (trimplan finns) den varvar ca:4300 vid full gas & gör ca:36 knop det sitter en 21 Laser prop på nu, jag undrar om det kanske vore bättre med en 19 prop istället, det här med propellrar och stigningar är ju en djungel. tacksam för hjälp och gärna om någon vill byta prop med mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nenikoj 0 Postad 16 Juli , 2009 Jag tycker att du ska byta båt med svågern, då får du en båt som är snabb ur vattnet och varvar mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 16 Juli , 2009 Hej, Du skriver inte vilken typ av 4.3 liters Mercruiser du har, det finns ju den äldre varianten på 190 hk med förgasare och så den nyare 220 hk med MPI. 190 hk har varvtalsintervall 4400-4800 varv/min på fullgas.http://www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/tks4-3l_specs.php 220 hk har samma varvtalsområde på fullgas:http://www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/mpi4-3l_specs.php För säkerhets skull kolla handboken till just din motor vad max rekomenderade varvtal är på fullgas, det är en bra tumregel att ligga hyftsat nära detta maxvarv. Om du ändrar stigningen på propellern med 2 tum mindre stigning så kommer varvtalet att öka ca 150-200 varv per tum ökning dvs 2 tum blir i ditt fall ca 300-400 varv/min. Då är du uppe i 4600-4700 varv/min på fullgas vilket låter ganska bra i mina öron. Farten kommer nog minska något men accelerationen borde bli betydligt bättre. Sen vilket fabrikat på propellern du bör byta till är inte lätt att veta, men Mercury Laser II stålprop kanske lika bra att fortsätta med. Men köp i så fall på ett ställe där du har bytesrätt så du kan byta till annan stigning om det skulle behövas, t ex Propellertrim har sån bytesrätt. /Bo Senast ändrad av bossee | 16 juli 2009 | 12:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dksn 0 Postad 16 Juli , 2009 OK, tack för snabbt svar, på min motor är det förgasare, så ja antar att jag har 190 hästarn då, årsmodellen är 1992 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dksn 0 Postad 16 Juli , 2009 Vad det gäller dig min käre svåger så kan han få åka med i min båt, men nåt byte blir det inte tal om...vi kan byta min Laser prop mot din båt,,,,;-) du gillar ju Rostfritt. det blir nog en tur ikväll in till Thairestaurangen. Senast ändrad av dksn | 16 juli 2009 | 12:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freerole 0 Postad 17 Juli , 2009 Har du kollat på fyrbladig propeller? Ger bättre drag så du kommer upp i plan snabbare, snabbare styrning mm. Dock minskar topphastigheten en aning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dksn 0 Postad 26 Juli , 2009 Har kollat med förra ägaren och enl honom är det en 190 hästars med 4 ports Holley förgsare så den ska ge 205-210 hästar, har ej provat nån annan prop än. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser