Scooter_per 0 Postad 16 Juli , 2009 Hej, Jag har en Uttern 690 med AQ140 inu. Jag bara undrar om det är möjligt att få bättra brännsleekonomi om jag bytter förgasare från dom dubbla solex 44 till eks en enkelt förgasare från en volvo bil? (Zenith, Pierburg ell. likn.)- Vil det funka? eller är det inte bra? Måsste det vara marin-förgasare? Och hur blir det med effekten? Mvh. Per, Danmark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 16 Juli , 2009 Bättre bränsleekonomi efterfrågar du. Jo, visst kan du få bättre bränsleekonomi ifall du optimerar bränsleförbrukningen. Men totalekonomiskt lönar det sig inte när man betänker att en båt alltid går i uppförsbacke. Skall du med vanliga förgasare få den optimala bränslekurvan så kan du lika gärna söka Nobelpriset. Till råga på allt är vägen dit kantad av brända ventiler, hål i kolvar och allsköns annat djävulskap. Nu är det kanske på sin plats att skriva lite varför jag är så negativ till att opimera båtmotorns bränsleförbrukning. Som alla vet går det inte ta ut någon effekt ur en motor utan att tillgodogöra sig den tillförda energin på något sätt. I ditt fall behövs det bensin som skall blandas med luft, komprimerat och fås att brinna/explodera. Har du för mager blandning blir det för varmt och aluminiumet på kolvtoppen smälter. Tillför du för mycket bränsle i förhållande till luftmängd och komp så blir brinner inte optimalt, (motorn sotar). Varför ett exprimenterande med och av förgasare givetvis kan lyckas men vägen dit är oftast kantad av ett antal ras. Själv var jag under ett antal år så pissup på förgasarna att jag efter att ha testat, Solex, Zenit, Stromberg, Weber 36/36, byggde ett insprut. Under andra säsongen, när förbrukningskurvorna var rätt gick motorn bra men det hade kostat ett antal motorras. Varför en uppmaning i all välvilja är sätt inte igång och exprimentera, då kommer båten ligga vid kaj när det är båtväder. Acceptera att det drar lite soppa optimera tändning, ventiler och förgasarjusteringar i stället. (När jag sett en båtbrand på nära håll blev det till slut 2 st Weber 45:r. Det lät som hum hum men gick bra över hela registret) mvh/Heikki Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser