Paul67 0 Postad 15 Juli , 2009 Jag är intresserad av en Bayliner 2855 då jag jämfört många modeller med samma storlek och utrustning samt bekvämlighet. Jag undrar om det finns erfarenheter av den här båten. De årsmodeller som jag tittat på ligger mellan 1994 - 2001. Hur är kvaliteten på motorerna? Förstår också att V8 på drygt 300 hk är det men bör ha då det endast är en maskin. Sjövärdigheten? Jag bor vid Vänern och kommer sannolikt att åka en del där och känner man till Vänern så är den inte alltid enkel. Kort och krabb sjö förekommer. Men som sagt - mycket intresserad av erfarenheter och vad man skall vara observant på när man tittar, provkör och besiktigar en sådan modell // Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 15 Juli , 2009 Varför har du inte tittat på de tidigare modellerna. Jag har en från1993 och gillar planlösningen mycket bättre på den. Fler kan sitta ínne i ruffen och man ser ut från midkabinen, till exempel. Har svårt att förstå varför man ändrade på detta. Tidigare ägaren hade båten på Vänern och han var helnöjd med hur den klarade den krabba sjön. Vi tittade på ett antal båtar och det viktigaste är helhetsintrycket. Hade inte alls tänkt att köpa en nyare båt, men min hade motor från 2000. Det är viktigt att se båten både i vattnet och att lyfta upp den för att se hur den ser ut under, tycker jag. Kolla gärna på min båt och planlösning i mitt fotoalbum. Lycka till med ditt båtköp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 16 Juli , 2009 Planlösningarne är nog väldigt individuell och man får leta båt efter hur man själv vill ha den. Före jag köpte min Four Winns kollade jag på Bayliner och de senare passade mig inte alls. Men passar säkert många andra. Jänkarbåtar brukar går rätt bra i vattnet och klara grovsjö, så det behöver du nog inte fundera mycket på. Midkabinare driver av rätt lätt i sidovind pågrund av höjden men inget som är jätte problematiskt. Rekommenderar stark en duoproppinstallation (Bravo3) som gör det enklare att backa och fickparkera. Sedan slipper du att vingla hit och dit i lågfart. Motorkvalité spelar ingen roll om det är Bayliner, Searay, Uttern, Ryds eller annat det sitter samma Mercruiser motorer och drev i de flesta båtar. Och när det gäller Bayliner så verkar det enbart vara Mercruiser i olika storlekar.Motorn är rätt lätt att kolla, gör det vanliga: * Olja, lukta känn på den, titta på den. * Ta ett kompprov, säger rätt mycket. * Titta även på tändstiften. * Drevoljan hur ser den ut. * Finns det vatten i kölsvinnet? (Något jag är hyperallergiskt mot, men lite är helt i sin ordning) * Leta efter sprickor i gelcoaten, kolla runt alla beslag osv.Några fördelar vid köp Ej saltvattenkörd. Insprutare. Slutetkylsystem. Orört elsystm eller omgjort av verkligen något Pro med dokumentation. (Om det är orört så finns det i alla fall korrekt dokumentation) Nyligen bytta bälgar, limpor, generator, startmotor, batterier. (det är det som brukar ge sig, motorerna är väldigt slitstarka) Fina båtar Lycka till Mvh Kristian Edit1: Rättade stavfel Edit2: La på ett ang elsystem Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 16 juli 2009 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul67 0 Postad 16 Juli , 2009 Tack för de kloka synpunkterna. Checklistor och andras erfarenheter bedömer jag nästan ovärderliga när man skall köpa en båt på det här sättet. Jag lyssnar gärna på så många som möjligt som har erfarenheter av dessa båtmodeller. // Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser