emmerick 0 Postad 15 Juli , 2009 Hej! Jag/vi funderar på att köpa en Bayliner 2655 års modell 89, den breda modellen 3,05. Visst föstår jag att en V8 260 hk drar en hel del, men jag undra om någon kan ärligt svara på hur mycket den kan ca drar. Om man pluttrar fram i 5-6 knop, eller ligger i 18-20 knop. Vad ska man tänka på när man köper en båt som denna, det finns säkert svagheter i båtarna som jag inte känner till. Det är modellen/utseende som sådan som vi har fasnat för. Så jag har ingen erfaren av Bayliner. Tack på förhand!! Benny Senast ändrad av emmerick | 15 juli 2009 | 19:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 15 Juli , 2009 Jag har själva en 2755á och det är så att den drar mer bränsle per nm vid låga farter än när den planar. Den 2755á jag tog uppgifterna från drog minst per nm vid 21 knop, 2,14l/nm medan den drog 2,5l/nm vid 6 knop. Min förrabåt, en 2455á hade färddator i gpsén och drog minst vid 24 knop... Bränsleförbrukning skiljer mellan modellerna är nog mitt svar, men också att den inte drar mindre bara för att man åker långsammare. Sedan när det gäller Bayliner så är jag bara nöjd, snygg design, praktisk layout, framme i utvecklingen när det gäller WC, Dusch. Detaljfinishen vinner inte nobelpriset, men det hänger jag inte upp mig på. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmerick 0 Postad 16 Juli , 2009 Tack för det svaret lars! Det var intressant att den drar mer vid lägre fart. //Benny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 16 Juli , 2009 Hejsan Benny. Jag har en Bayliner 2650- 89 breda modellen med en Cheva 350, 260 hk och Volvo penta dp och är jättenöjd. Att den är törstig är det inget snack om ,men vad gör det? Ca 2 l nm får du nog räkna med vare sej du kör sakta eller fräser på... Har inte mätt min bränsleförbrfukning, men med anledning av alla tankningar så går det åt en del soppa. Men det är värt varenda spänn tycker jag..Jag jämför med dom som bränner 500-1000 på krogen en lördagkväll i veckan, då tankar jag hellre båten...*l* Jag har haft min i 2 år nu och är jättenöjd..Det går att tuffa i 6-7 knop å även fräsa på i 30 om jag vill....Vi (tanten å jag) sover utmärkt i den å hon är lika nöjd som jag.. Interiören tycker jag är klart funktionabel med bordet på sidan sas och jag tycker att dom har lyckats med modellen.. Lyssna inte på de som säger aldrig en bayliner etc etc dom har förmodligen aldrig haft nån.. Vi finns i Västerås.. Lycka till... MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmerick 0 Postad 16 Juli , 2009 Tack Peter! Det låter betryggande de du säger! jag tror nämligen vi kommer att bli väldigt nöjda med en bayliner. Frugan har väl inte varit så jätte intresserad av båt livet, men hon fasnade just för bayliner Visst får vi tanka en hel del men som du säger, vad gör väl det. Är det något annat man ska tänka på motormässigt? Har du några erfarenheter om det? Hälsningar Benny i Mariefred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungsbo 0 Postad 16 Juli , 2009 Hej Ditt båtval låter som en bra ide jag har själv en likadan och den har vi bara varit nöjda med, Ett varningens finger för den lilla motorn jag har den stora 340 hk som jag blev rekommenderad att köpa då de små motorerna får gå mycket hårdare, men se bara till att den är nyrenoverad eller utbytt ganska nyligen. annars så är ju planlösningen kanonbra, vi sover 4 st vuxna och 2 barn utan problem. Ett litet tips till kolla läckage runt fönster och luckor oftast otäta där. Är det något mer specifikt du undrar över så är det bara att skriva... Lycka till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akvavit 0 Postad 16 Juli , 2009 Det ligger nog lite i kungsbos inlägg och jag vill belysa ytterligare en punkt. I båda mina Bayliners har jag haft motorproblem, men i den senare jag hade med en 260hp mercruiser så berodde inte problemet på belastningen utan genomrostning i toppen. Har båten ingen sötvattenkylning så kan det vara värt pengarna att montera dit det i efterhand, då rostar motorn inte sönder inifrån och dessutom minskar känsligheten för konservering / sönderfrysning. Alltså kombinera kungsbos tips med mitt... Den stora motorn och sötvattenkylning. Då har du bästa förutsättningar för god funktion. Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
emmerick 0 Postad 17 Juli , 2009 Jag tackar för tippsen!! Man kanske får vidga sina vyer lite granna, titta på lite nyare och mindre. Ett ex är 2355, -96. Då är väl problemet att den kanske känns lite trång, om man ska vara ut ett par veckor. Benny Mariefred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser